کد خبر: ۱۲۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس مطرح کرد:

ایرلند، دروازه ورود استان فارس به اروپا/ برگزاری هفته شیراز در ایرلند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: انتخاب کشور ایرلند به عنوان شریک تجاری استان فارس و تصمیم به افزایش تجارت با این کشور، با توجه به وضعیت مطلوب زیرساخت‌های اقتصادی این کشور حائز اهمیت است.
به گزارش شیرازه؛ جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در دیدار فعالان اقتصادی استان با سفیر جمهوری اسلامی در کشور ایرلند که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، گفت: امسال اتاق بازرگانی فارس به عنوان اتاق معین کشور ایرلند انتخاب شده است که در حال حاضر تدوین استراتژی های کاربردی برای حضور فعالان اقتصادی استان در بازار این کشور در حال انجام است.

وی افزود: هم اینک مراودات تجاری استان فارس با کشور ایرلند بسیار کم است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور تلاش ما بر ارائه راهکار و ایجاد فضای مراوده تجاری و بازرگانی فعالان اقتصادی استان با کشور ایرلند است.

رازقی اظهار داشت: محصولات شیمیایی، قطعات کامپیوتر، ماشین‌آلات، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات حمل و نقل، مدارهای الکتریکی، محصولات کشاورزی و دامی، شیلات، مواد غذایی و دام زنده از اقلام عمده صادراتی این کشور به سایر نقاط جهان می‌باشند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همچنین غلات، فرآورده‌های نفتی، ماشین‌آلات، قطعات کامپیوتری، اتومبیل، مدارهای الکتریکی از اقلام عمده وارداتی این کشور هستند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2018، ایرلند از نظر شاخص رقابت‌پذیری در بین 137 کشور جهان در جایگاه 24 قرار دارد و همچنین این کشور در زیر شاخص های ارزیابی رقابت‌ پذیری همچون انطباق و تطبیق مردم با چالش‌های جدید، باز بودن فرهنگ ملی نسبت به عقاید خارجی، کنترل آزاد سرمایه‌ گذاران خارجی بر شرکت‌ های داخلی و دارا بودن جذابیت‌ ها و انگیزش‌ های سرمایه‌ گذاری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

رازقی عنوان داشت: کشور ایرلند از مزیت‌ های اقتصادی متعددی برخوردار است لذا باید با شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها زمینه را برای حضور موفق و پایدار در بازارهای این کشور فراهم کرد.

وی تصریح کرد: انتخاب کشور ایرلند به عنوان شریک تجاری استان فارس و تصمیم به افزایش تجارت با این کشور، با توجه به وضعیت مطلوب زیرساخت‌های اقتصادی این کشور حائز اهمیت است.

رازقی افزود: در واقع با توجه به پتانسیل بالای استان فارس در زمینه‌های مختلف و وضعیت بسیار مناسب شاخص‌های اقتصادی کشور ایرلند امکان افزایش صادرات و توسعه مالی استان با بهبود روابط تجاری با این کشور وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: برای نخستین اقدام عملی ایجاد ارتباط با کشور ایرلند، هفته شیراز در شهر دوبلین پایتخت کشور ایرلند و هفته دوبلین در شهر شیراز برگزار خواهد شد که این اقدام می تواند زمینه ساز تعاملات بیشتر استان فارس با این کشور باشد.

وی با بیان اینکه کشور ایرلند دروازه ورود استان فارس به اروپا است ادامه داد: از برنامه های برگزاری این هفته در کشور ایرلند معرفی فرهنگ، زمینه های تجاری و نمایشگاه اقتصادی مردم استان فارس خواهد بود.

رازقی اضافه کرد: همچنین میز کشور ایرلند با هدف بررسی زمینه های همکاری و تعامل دو طرف استان فارس و کشور ایرلند با حضور دستگاه های مختلف در اتاق بازرگانی فارس برگزار می شود.

وی با بیان زمینه های همکاری دو طرف در زمینه های مختلف از جمله گیاهان دارویی، سرمایه گذاری، کشاورزی و گردشگری عنوان داشت: اتاق شیراز در حال انجام کار کارشناسی در حوزه های مختلف با کشور ایرلند است که هدف ما دست یابی به راهکارهای مشترک برای انجام فعالیت های اقتصادی و بازرگانی دو طرف است.

ظرفیت مناسب برای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با ایرلند وجود دارد

سفیر جمهوری اسلامی در کشور ایرلند نیز گفت: کشور ایرلند در دوران های مختلف همراه کشور ایران است و این دو کشور نزدیکی هایی باهم دارند که این مهم ظرفیت مناسبی برای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با ایرلند است.

مسعود اسلامی در دیدار فعالان اقتصادی استان فارس با سفیر جمهوری اسلامی در کشور ایرلند که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: فارس استان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های غنی است که انتخاب این استان به عنوان معین کشور ایرلند می تواند زمینه تعامل و مراوده دو کشور ایران و ایرلند را افزایش دهد.

وی با اشاره به حجم کم مبادلات اقتصادی دو کشور افزود: یکی از مهمترین دلایل این موضوع عدم آشنایی مردم دو کشور نسبت به توانمندی هاست و متاسفانه اطلاعات غلط  و جاری در رسانه های بیگانه در نگاه مردم کشورهای مختلف به کشور ما اثرگذار بوده است.

اسلامی اظهارداشت: از برنامه های اصلی ما در سفارت ایران در ایرلند، معرفی واقعی کشور ایران با ظرفیت ها، تمدن و فرهنگی غنی و اقتصاد و تجارت با سابقه است و بر این باوریم فعالیت های اقتصادی و بازرگانی پیشران فعالیت ها در سایر بخش هاست.

سفیر ایران در کشور ایرلند با بیان اینکه در شرایط کنونی نقش اتاق بازرگانی حساس تر، مهمتر و موثر از گذشته است اضافه کرد: رویکرد ما در سفارت جمهوری اسلامی در ایرلند حمایت کامل از فعالان اقتصادی و برداشتن موانع و مشکلات برای هرگونه تعامل با کشور ایرلند است زیرا این کشور می تواند دروازه فعالان اقتصادی کشور ما با اروپا باشد.

وی ادامه داد: امروز بیش از 70 درصد اقتصاد کشور ایرلند بر پایه خدمات، حدود 25 درصد در حوزه  IT و مابقی در حوزه کشاورزی است که عمده صادرات این کشور در سالهای اخیر در حوزه IT - فناوری اطلاعات و صنایع وابسته به تکنولوژی ، لوازم پزشکی، محصولات تمام شده کشاورزی است.
نظرات بینندگان