کد خبر: ۱۲۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

برگزاری جشنواره خرم رود با هدف هشدار نسبت به خشکسالی در رودخانه خشک شیراز

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: وقتی به متون گردشگران و سیاحان خارجی در مورد شیراز مراجعه شود می‌بینیم که هر کدام تفسیری از این شهر داشته اند.
برگزاری جشنواره خرم رود با هدف هشدار نسبت به خشکسالی در رودخانه خشک شیراز
به گزارش شیرازه، معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: دومین جشنواره خرم رود با هدف هشدار به شهروندان و تاکید بر مصرف صحیح آب و تلنگر به مسئولین در رودخانه خشک شیراز برگزار شده است.

علی نیری با بیان اینکه شیراز از شهرهایی است که طراوت و سرسبزی باغاتش همیشه زبانزد بوده است اظهار کرد: وقتی به متون گردشگران و سیاحان خارجی در مورد شیراز مراجعه شود می‌بینیم که هر کدام تفسیری از این شهر داشته اند.

وی افزود: "شاردن" یکی از گردشگران اروپایی است که در دوره قاجار به شیراز سفر کرده و درباره این رودخانه نوشته است در شیراز رودخانه کوچکی به نام خرم دره وجود داشت که از این شهر عبور می کرد این رودخانه معمولا در فصل تابستان خشک بود و آب آن در فصل بهار به قدری زیاد می‌شد که اغلب طغیان میکرد از این رو سدی برای محافظت شهر ساخته بودند؛ البته در  برخی متون به این رودخانه خرم رود هم گفته شده است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه نمی‌توان هویت و تاریخچه یک شهر را ازبین برد خاطرنشان کرد: متاسفانه خرم رود شیراز به دلیل عدم مصرف صحیح آب و دلایل بسیار زیاد دیگر به رودخانه خشک تبدیل شده و باعث شده یک عارضه طبیعی با نامگذاری رودخانه خشک دارای بار منفی سنگینی شود.

وی با بیان اینکه جشنواره خرم رود در تلاش است از طریق حضور انسانها، هنرمندان، شهروندان و اجرای برنامه‌های فاخر به این رودخانه خرمی و زندگی ببخشد، عنوان کرد: نخستین دوره جشنواره خرم رود سال ۹۳ برگزار شد و دومین دوره آن با تنوع و گستردگی بیشتر از هفتم شهریور ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه شهروندان زمانی که در این جشنواره حضور می‌یابند با دیدن ترک های بستر رودخانه وضعیت بحرانی و خشکسالی استان و شهر شیراز را از نزدیک لمس می‌کنند اظهار کرد: تاثیر دیدن و لمس این بحران از نزدیک بسیار بیشتر از صدها تیزر تبلیغاتی تلویزیونی و بنر است.

وی با اشاره به اینکه شیراز دارای یک مکان تجمع مردمی مناسب برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری نیست بیان کرد: بنا داریم هر سال یک عرصه جدید به این کلانشهر معرفی کنیم و شاید در برنامه های آتی ارتفاعات شیراز یا باغات قصرالدشت، قصر ابونصر و برم دلک که تاکنون کمتر به آنها توجه شده برای اجرای برنامه های هنری فرهنگی و شهری مورد استفاده قرار گیرد.

نیری به تشریح بخش های مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: بخشی از جشنواره به اجرای ورزش های مختلفی که امکان اجرا در بستر رودخانه را دارند اختصاص یافته و غرفه هایی با هدف معرفی فرهنگ شهروندی آداب و رسوم سنتی شیراز از دیرباز تا کنون و کشف و معرفی استعدادهای جدید در بخش هنری با حضور هنرمندان آموزشگاه های مختلف موسیقی شیراز در این جشنواره برپا شده است.

گفتنی است این جشنواره‌ تا ۱۵ شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در ابتدای بلوار شهید چمران ، سد نهر اعظم برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان