کد خبر: ۱۲۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
عضو شورای شهر شیراز:

عملکرد شورا در راستای تحققِ شعار انتخاباتی ام ضعیف بوده است/ سیاسی کاری و محفلی بودن آسیب شورای شهر/ خودم را وارد سیاسی کاری‌ های شورا نکردم

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز گفت: ما به عنوان عضو شورا باید تاثیرگذار باشیم چون متعهد به مردم هستیم در این مدت خودم را وارد سیاسی کاری‌ های شورا نکردم، چون معتقد بودم دوره شعار گذشته و مردم به خدمت رسانی شورا نیاز دارند‌.
عملکرد شورا در راستای تحققِ شعار انتخاباتی ام ضعیف بوده است/ سیاسی کاری و محفلی بودن آسیب شورای شهر/ خودم را وارد سیاسی کاری‌ های شورا نکردمبه گزارش شیرازه، رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در جمع خبرنگاران به تشریح عملکرد یک‌ ساله کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز پرداخت و گفت: به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی در یکسال گذشته، برای ریل‌ گذاری در حوزه‌ زیرساخت‌ ها، برنامه‌ های فرهنگی و رویکرد محور کردن برنامه‌ های فرهنگی تلاش کردم.

لیلا دودمان بیان کرد: با مشارکت انجمن‌ های فرهنگی و هنری، 8 رویکرد و 25 راهبرد در قالب برنامه های سال 97 برای تبدیل شیراز به شهر زیست پذیر و خلاق ارائه دادم این درحالی بود که این اقدامات باید از طریق سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز صورت می گرفت.

وی افزود: اگر بناست شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی معرفی شود باید کتابخانه، سالن مطالعه و فضاهای فرهنگی استاندارد و در سطح جهانی داشته باشد و اجرای برنامه‌ها برای شیراز باید در تراز و بزرگی شیراز باشد.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: حتی یک سالن مطالعه که متعلق به شهرداری و سازمان فرهنگی و اجتماعی در شیراز باشد وجود ندارد و تنها 68 مرکز فرهنگی ورزشی در شهر وجود دارد.

شورا باید برنامه محور باشد نه شخص محور
دودمان با تاکید بر اینکه شورا باید برنامه محور باشد نه شخص محور، بیان کرد: یک سیستم زمانی کارآمد است که به درستی کار کند و زمانی که دچار مشکل می‌شود باید تغییر کند.

وی با اظهار اینکه آنچه مرا به کار کردن وا می دارد تعهدم به مردم است نه مسئولیتِ ریاست کمیسیون، تصریح کرد: برای رضایت اعضای شورا کار نخواهم کرد بلکه برای مردم کار می‌کنم چرا که آنها برای من اهمیت دارند و تاکنون صرفا در جهت توسعه فرهنگی شهر تلاش کرده‌ ام.

سیاسی کاری و محفلی بودن آسیب شورای شهر
رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز سیاسی کاری و محفلی بودن را آسیب های شورای شهر دانست و اذعان داشت: در گذشته طی سه نطق، از شورا خواسته ام که در این ساختار به عنوان نماینده مردم، انسجام درون گروهی ایجاد کنند. 

دودمان خود را عضو فعالی در شورا معرفی کرد و گفت: در طول یک سال مسئولیتم در کمیسیون فرهنگی با هجمه‌ های بسیاری مواجه بودم اما مبرهن است که آینده‌ ی پیش روی  هر فرد، عملکرد و دیدگاه مردم کمیت و کیفیت فعالیت هایش را مشخص می‌ کند.

وی افزود: شعارم در انتخابات شیراز شهرِ گفتگو بود اما شورای پنجم در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: شهرداری باید بستر را از طریق ساخت فضاها و ساختمان‌ های فرهنگی فراهم کند و آن را در اختیار نهادهای نرم افزاری قرار دهد.

دودمان در بخش دیگری از سخنان خود دلیل موازی کاری در بین متولیان فرهنگی شهر را عدم شرح وظایف و تعیین مرز مشخصی بین تکالیف اداران و نهادها عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه های رهنگی بر عهده اداره ارشاد و کانون فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان است.

بروکراسی های پیچیده اداری مانع ورود سرمایه گذار فرهنگی شده است
نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز، تدوین متمم طرح جامع فرهنگی و اجتماعی و طرح اطلس اجتماعی شیراز را از اقدامات پیگیری شده در کمیسیون اعلام کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم تحقیقات جامع اجتماعی و متمم طرح جامع فرهنگی، اجتماعی شهر شیراز را ارائه دهیم برنامه‌ های فرهنگی در سالهای دیگر به نحو مطلوب اجرایی خواهد شد.

وی بر حمایت از سرمایه گذاران جهت رونق شهر تاکید داشت و تصریح کرد: حمایت ها باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار از بازگشت سود خود مطمئن باشد.

دودمان در ادامه گفت: باید فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن کنیم اما ما این فرش قرمز را نداریم چرا که بروکراسی های پیچیده اداری مانع ورود سرمایه گذار فرهنگی شده است.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز به کمبود نقدینگی در شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: به خاطر رکود اقتصادی در کشور و همچنین بدهی شهرداری در سال اول فعالیت شورای شهر  با کاهش بودجه در همه بخش ها مواجه شدیم به گونه‌ ای که بودجه فرهنگی با کاهش73 درصدی، اعتباری کمتر از یک درصد بودجه را به خود اختصاص داد که با پیگیری های کمیسیون این اعتبار از 19 میلیارد به 42 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

این عضو شورای شهر با اعلام اینکه کمیسیون فرهنگی اقدام به برگزاری جلساتی با 24 متولی فرهنگ جهت ایجاد هماهنگی در حرکت های فرهنگی، بررسی مسائل فرهنگی و ارائه راهکار و ایده، در سطح شیراز کرد؛ اما باید در نظر داشته باشیم که ایجاد یک مدیریت واحد در بحث فرهنگی کاری دشوار است که باید برای تحقق اهداف جامعه، گفتمان همواره صورت گیرد و تعاملات ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اظهار ینکه اعضای شورا برآیند لیست امید هستند و باید جبهه اصلاحات را حمایت کنند، بیان کرد: در شورای شهر نباید نگاه جزیی و حزبی وجود داشته باشد و در امور اجرایی از سیاسی کاری دوری کرد!

دودمان گفت: از نظر جامعه شناسی تغییر در امور و رخدادهای فرهنگی و سیاست گذاری ها باید آهسته صورت گیرد در غیر اینصورت تنش‌ هایی به وجود می‌آورد.

خودم را وارد سیاسی کاری‌ های شورا نکردم
نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز آسیب‌های اجتماعی، وجود زیرساخت های فرهنگی، آموزش شهروندی، توجه به احیای بافت تاریخی و ضرورت ارتقا فرهنگِ مسئولیت پذیری و پاسخگویی را از دغدغه های اصلی مردم بر شمرد و اذعان داشت: در راستای تدوین برنامه های مطلوب فرهنگی، به تعامل با صاحبان ایده و شهرهای موازی شیراز و بررسی برنامه های فرهنگی شهرها پرداختیم.

وی افزود: شعار لیست امید و اصلاح طلبان انسان محوری و فرهنگ مداری است که این مسئله باید با دقت و طمانینه خاصی ایجاد شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز گفت: ما به عنوان عضو شورا باید تاثیرگذار باشیم چون متعهد به مردم هستیم در این مدت خودم را وارد سیاسی کاری‌ های شورا نکردم، چون معتقد بودم دوره شعار گذشته و مردم به خدمت رسانی شورا نیاز دارند‌.
نظرات بینندگان