کد خبر: ۱۲۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می‌شود

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد از برگزاری جشنواره استانی مروارید سبز در آبان‌ماه در این شهرستان خبر داد.
به گزارش شیرازه، حسن خسروانیان از برگزاری جشنواره استانی مروارید سبز(بنه یا پسته کوهی) در آبان‌ماه سال جاری در این پاسارگاد خبر داد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج و فرهنگ‌سازی اهمیت به منابع طبیعی به ویژه جنگل است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد افزود: برگزاری جشنواره مروارید سبز فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های پاسارگاد به گردشگران و سرمایه‌گذاران در سراسر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: بنه یا پسته کوهی درختی کند رشد و مقاوم به خشکسالی است که ارتفاع آن به 7 الی 8 متر می‌رسد این درخت معرف جنگل‌های کوهستانی فلات مرکزی است و در ارتفاعات هزار و 300 تا هزار و 800 متر از سطح دریا جامعه جنگلی پسته و بادام را تشکیل می‌دهد و در مناطقی از جنگل‌های زاگرس نیز یافت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: هدف از برگزاری جشنواره مروارید سبز(بنه) در استان فارس به طور کلی ترویج و فرهنگ‌سازی اهمیت به منابع طبیعی به ویژه جنگل در میان جوامع روستایی است که معمولا به دلیل شرایط زندگی و سر و کار داشتن با منابع طبیعی با جنبه کسب درآمد از آن نگاه می‌کنند.

خسروانیان افزود: اهداف تخصصی این جشنواره ارایه کاربرد محصولات بنه و اهمیت آن از لحاظ جنبه‌های زیست‌محیطی و اقتصادی در منطقه و توجه به کاربردهای بلندمدت آن در توسعه پایدار است.

وی بیان کرد: این جشنواره می‌تواند در توجه به منابع طبیعی و جنگلداری، شناخت و بررسی درختان بنه و رویشگاه‌های آن، روش‌های حفظ و احیای جنگل‌های بنه (پسته وحشی)، توجه به اثرات زیست‌محیطی درخت بنه و اثرات آن بر زندگی مردم و ارایه محصولات غیرچوبی و محصولات جانبی درختان بنه تاثیرگذار باشد.

خسروانیان گفت: این جشنواره همچنین در ترویج فرهنگ حفاظت از درختان و جوامع جنگلی، توجه و اهمیت به توسعه پایدار، ایجاد نشاط، شادی و دلگرمی به افراد شرکت کننده در جشنواره، گسترش روابط میان مسئولان و مردم و ایجاد حس همکاری بین آنها و به وجود آمدن اعتماد به نفس در میان مردم و دانستن تاثیرگذار بودن آنان در تصمیم‌گیری موثر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد افزود: با توجه به اهمیت و کابردهای جوامع جنگلی بنه و نظر به اینکه درخت بنه جزو گونه های حفاظتی محسوب می شود، به دلیل خشکسالی هایی که در چند سال اخیر گریبان منطقه را گرفته، این جوامع در حال تخریب است.

وی خاطرنشان کرد: ترویج و شناساندن اهمیت و حفاظت از این درخت و جوامع جنگلی و به طور کل منابع طبیعی در قالب جشنواره‌ها و مراسم در بین جوامع محلی و مردم بومی و افراد ذی نفع از این جنگل‌ها و منابع باعث می‌شود تا دلایل حفاظت از این مناطق را به روشنی درک کنند و به این موضوع اهمیت دهند که منابع طبیعی در عین اینکه نیازهای نسل حاضر را برآورده می‌کند باید برای نسل‌های آینده و استفاده‌های آنان نیز بماند که این موضوع هدف توسعه پایدار است.

نظرات بینندگان