کد خبر: ۱۲۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

بلاتکلیفی پروژه هایی که بنا به ملاحظات سیاسی کلنگ زنی شده اند/ افزایش قیمت مسکن در شیراز به 40 درصد رسیده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بارها پروژه های بسیاری از ابتدا توجیه اقتصادی نداشته و بنا به ملاحظات سیاسی کلنگ زنی شده اند که این پروژه ها تاکنون تنها 10 الی 20 درصد پیشرفت داشته اند و بخش خصوصی نیز حاضر به قبول این پروژه ها نیست.
افزایش قیمت مسکن در شیراز به 40 درصد رسیده است/ همه ما موظفیم در مقابل مردم خودمان را به نقد بگذاریمبه گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پنج شنبه (15 شهریور) در هشتمین جلسه شورای استان فارس با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی و گلایه های مردم از وضعیت گرانی و شرایط اقتصادی کشور، گفت: ما نمایندگان مجلس باید فارغ از هرگونه گرایش و بدون ملاحظات سیاسی حرف دل مردم را بزنیم.

محمدرضا رضایی کوچی با تاکید بر اینکه مردم از فساد، رانت، تبعیض و کم کاری مسئولان و خیلی از ادارات ناراحت هستند، بیان کرد: همه ما موظف هستیم در مقابل مردم خودمان را به نقد بگذاریم، جوابگوی مطالبات مردم باشیم و با تمام توان خود و بدون هیچ گونه چشم داشت شخصی در میدان کار باشیم.

وی تصریح کرد: کشور ما به مدیران جهادی و انقلابی نیاز دارد تا بتوانند شرایط کنونی را سر و سامان بدهند.

بیش از 600 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد
رضایی اذعان داشت: در نظام باید مدیران پاکدست، سالم و متخصص را برای جایگاه های مدیریتی انتخاب شود تا با مدیریت سالم و صحیح بتوانیم کشور را به سمت آبادانی برسانیم.

وی در ادامه به پروژه های نیمه تمام عمرانی اشاره کرد و با اعلام اینکه امروزه شرایط سختی برای عمران در کشور وجود دارد، گفت: بیش از 600 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد که بعضا عمر برخی به بیش از 20 سال می رسد، علاوه بر این کیفیت طرح های عمرانی به دلیل پرداخت نشدن به‌ موقع بودجه کاهش‌ پیدا کرده است.

بلاتکلیفی پروژه هایی که بنا به ملاحظات سیاسی کنگ زنی شده اند
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی پروژه های عمرانیِ نیمه تمام را معضل بزرگی دانست که گریبانگیر کشور شده و گفت: بارها پروژه های بسیاری از ابتدا توجیه اقتصادی نداشته و بنا به ملاحظات سیاسی کلنگ زنی شده اند که این پروژه ها تاکنون تنها 10 الی 20 درصد پیشرفت داشته اند و بخش خصوصی نیز حاضر به قبول این پروژه ها نیست.

رضایی اظهار داشت: علیرغم اینکه در قانون دولت را موظف به تعریف سامانه ای جهت شفاف سازی و در دسترس مردم قرار دادنِ جزئیات تمامی پروژه های عمرانی کرده ایم این اتفاق نیفتاده است و دولت به خوبی این کار را انجام نداد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مدیران اجرایی ما هیچ اراده ای برای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی و کاهش اختیاراتشان ندارند و علاوه بر این هیچ امتیاز مثبت یا منفی برای مدیری که در راستای واگذاری پروژه ها تلاش و یا کم کاری می کند وجود ندارد.

هزار و 300 شهرداری در آستانه ورشکستگی
رئیس کمیسیون عمران در مجلس گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار کمیسیون عمران داریم این است که با کمک مشاورین، پیمانکاران و بخش خصوصی طرحی برای واگذای پروژه ها آماده کنیم، هر چند که در جلسه سران سه قوه پیش بینی هایی برای این موضوع انجام شده اما همچنان راهکار اساسی پیش بینی نشده است.

رضایی با اعلام اینکه در حال حاضر هزار و 300 شهرداری در حال ورشکستگی هستند، گفت: بیش از 60 درصد درآمد شهرداری ها وابسته به پروانه ساختمانی است که متاسفانه به دلیل رکود ساخت و ساز در کشور شهرداری ها با کمبود درآمد مواجه شده و حیاتشان به خطر افتاده است.

وی بیان کرد: بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد شهرداری ها در هدفمندی یارانه ها تعریف شده که نمایندگان در تلاش هستند تا این هزینه را از دولت گرفته و به شهراری ها تزریق کنند.

وجود بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه باید 900 هزار واحد مسکونی احداث شود که در شرایط کنونی این میزان به 400 هزار واحد رسیده است؛ افزایش قیمت مسکن در شیراز به 40 درصد رسیده که این موضوع، شرایط را برای 500 هزار مهندس ساختمانی و 2 میلیون کارگر شهرداری دشوار کرده است.

وی افزود: با دو لایحه مهم درآمد پایدار شهرداری و مدیریت یکپارچه شهری می توان جان تازه ای به شهرداری ها بخشید تا به حیات خود ادامه بدهند که این دو لایحه در حال بررسی و پیگیری هستند.

رضایی در ادامه به خانه های خالی از سکنه در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که لازم است از آنها عوارض دریافت شود.

وی اذعان داشت: در گذشته قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه در مجلس به تصویب رسیده اما دولت در اجرایی کردن این قانون موفق عمل نکرده و این مسئله به شهرداری ها محول شده است.

19 میلیون نفر در بافت های فرسوده سکونت دارند
نماینده مردم جهرم در مجلس از تخصیص بودجه 30 هزار میلیارد تومانی از طریق اسناد رسمی و اوراق مشارکت برای پروژه های عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه در چهار ماه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: بودجه ذکر شده بر اساس نیاز استان ها تقسیم خواهد شد.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به سکونت 19 میلیون نفر در بافت های فرسوده کشور خبر داد و گفت: این افراد در 140 هزار هکتار بافت فرسوده زندگی می کنند.

وی اظهار داشت: بافت ‌های جدیدی که در حال احداث هستند به دلیل کیفیت پائین مصالح در زمان کوتاهی تبدیل به بافت ‌های فرسوده می شود که این موضوع آسیب جدی به ساخت و ساز وارد می‌کند.
نظرات بینندگان