کد خبر: ۱۲۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

طرح شفافیت آراء نمایندگان شاید وقتی دیگر؛ مخالفان طرح: استقلال مجلس زیر سئوال می رود/ موافقان: مسئولیت پذیری و کارآمدی مجلس را به دنبال دارد

نماینده مردم فارس در پارلمان گفت: علت مخالفت تعدادی از نمایندگان با طرح «شفافیت آراء نمایندگان» مجلس طرح کامل تری است که در مهرماه ارائه خواهد شد!
طرح شفافیت آراء نمایندگان شاید وقتی دیگر؛ مخالفان طرح: استقلال مجلس زیر سئوال می رود/ موافقان: مسئولیت پذیری و کارآمدی مجلس را به دنبال دارد/
به گزارش شیرازه، با وجود کمپین های متعدد مردمی مبنی بر «شفافیت آراء نمایندگان»، اما یک فوریت این طرح روز چهارشنبه به صحن علنی پارلمان رفت و با وجود حمایت 207 نفری نماینده ها در کمال تعجب رای نیاورد.

اکثریت مجلس با شفاف شدن رایشان مخالف بودند و با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر فوریت این طرح رای نیاورد.

گفتنی است رد فوریت طرح به معنای رد کلیت آن نیست بلکه این طرح در قالب طرح های عادی و بدون قید فوریت در زمان دیگری در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

از برخورد دوگانه نمایندگان که بگذریم در مرحله اول از 18 نماینده استان فارس فقط 10 نماینده از این طرح حمایت کردند.

پارسایی، اکبری، و رجبی نمایندگان شیراز، جمالی نماینده فسا، اسماعیلی نماینده خرامه، علوی نماینده لامرد، کرمپور نماینده فیروز آباد، مسعودی نماینده نی ریز 8 نماینده ای هستند که نامشان در حمایت از طرح شفافیت آراء نمایندگان مشاهده نمی شود. 

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس از جمله نمایندگانی است که طرح شفاقیت آراء نمایندگان را امضا کرده، او در گفتگو با شیرازه علت مخالفت تعدادی از نمایندگان را آماده شدن طرح کامل تری که در مهرماه به صحن علنی مجلس خواهد رفت عنوان می کند.

رضایی گفت: نماینده قم در این راستا اعلام کردند که طرحی کامل تر از طرح ارائه شده برای شفاف سازی دارند که به زودی به مجلس ارائه می شود.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مورد علت مخالفت نماینده ها از طرح شفافیت نظر دیگری دارد. وی در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشت:«نباید به تعداد امضاهای طرح شفافیت آراء نمایندگان دل خوش باشیم چون کسانی بودند که به خود من گفتند طرح را از روی رودربایستی امضاء کرده اند و با آن موافق نیستند»

عدم استقلال نمایندگان و مجلس از جمله دلایل مخالفان این طرح است.

افزایش دقت و مسئولیت پذیری رای دهندگان، نظم بخشی به جلسات مجلس و الزام نمایندگان به مشارکت فعال در رای گیری‌ها، افزایش کارآمدی مجلس، استفاده محققین و پژوهشگران از  داده‌های حاصل از انتشار آراء صحن و غیره ازجمله مهم‌ترین فواید شفافیت آراء نمایندگان مجلس است.
نظرات بینندگان