کد خبر: ۱۲۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
با استقبال پرشور مردم صورت گرفت

برگزاری جشنواره ملی کلوخ پزان در اقلید

سومین جشنواره ملی کلوخ پزان شهرستان اقلید با استقبال پرشور مردم، مسؤولان و گردشگران در پارک انقلاب شهر اقلید برگزار شد.
به گزارش شیرازه،  سومین جشنواره ملی کلوخ پزان این شهرستان با استقبال پرشور مردم، مسؤولان و گردشگران در پارک انقلاب شهر اقلید برگزار شد.

شهردار اقلید در آیین پایانی این جشنواره که شامگاه جمعه در پارک انقلاب این شهر برگزار شد با قدردانی از شورای اسلامی شهر اقلید، میراث فرهنگی، کارکنان شهرداری، کانون مطالبات مردمی و دیگر متصدیان اجرایی سومین جشنواره سنتی کلوخ پزان، بر لزوم احیا و حفظ آیین‌ها و سنت‌های قدیمی تأکید کرد.

اکبر مسعودی از آیین‌های متنوع اقلید سخن گفت و عنوان داشت: آیین کلوخ پزان با هدف شکرگزاری از نعمت‌های الهی در پایان شهریورماه هرسال با برداشت سیب‌زمینی از مزارع کشاورزی این شهرستان برگزار می‌شد و پدران و مادران ما این سنت دیرینه را همواره حفظ و ترویج کردند.

وی به ثبت ملی آیین‌های سنتی کلوخ پزان و حلیم‌پزان شهرستان اقلید اشاره و بیان کرد: می‌کوشیم تا این دو آیین دیرینه مردم شهرستان اقلید را در سطح کشور به‌خوبی معرفی کنیم.

مسعودی در ادامه به گوشه‌هایی از اقدامات و عملکرد شهرداری اقلید اشاره کرد و گفت: بیش از 40 پروژه در شهرداری اقلید تعریف شد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح‌ها صورت گرفته و کمابیش آغاز شده است.

شهردار اقلید با تأکید بر اینکه پروژه‌های تعریف‌شده مربوط به منطقه یا محله خاصی نیست، بیان داشت: با توجه به اینکه شهرداری به‌عنوان یک نهاد اجرایی و متولی خدمت به مردم در خط مقدم این عرصه قدم برمی‌دارد، نیاز به حمایت‌های اعتباری و بودجه‌ای ویژه‌ای توسط مسؤولان شهرستانی دارد.

مسعودی به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری برای کاهش خلاف سازی‌ها اشاره و اظهار کرد: با ساماندهی امور و تسهیل در صدور پروانه ساخت خلاف سازی‌ها در سطح شهر اقلید کاهش یافته است.

وی با تأکید بر تکریم ارباب‌رجوع و رعایت این اصل توسط کارکنان شهرداری اقلید، همکاری مردم در نماسازی و تغییر مناسب و شایسته شهر اقلید را خواستار شد.

مسعودی پرداخت عوارض را کمکی برای ساخت شهری زیبا خواند و با بیان اینکه همشهریان باید با پرداخت به‌موقع عوارض در تحقق این امر به شهرداری کمک کنند، تصریح کرد: با حمایت و همراهی شورای اسلامی شهر اقلید، در تلاش هستیم تا با جذب اعتبارات استانی و ملی بتوانیم گام‌های مؤثرتری در این راستا برداریم.

تلاش برای ثبت ملی گردوی اقلید

شهردار اقلید به ظرفیت‌های گردشگری موجود در اقلید ازجمله پارک انقلاب و چشمه محمد رسول‌الله (ص) این شهر اشاره و با تأکید بر ساماندهی تفرجگاه‌ها و پارک‌ها، تصریح کرد: شهر اقلید به ساخت حدود 30 هکتار پارک در محلات مختلف سطح شهر نیاز دارد.

مسعودی کیفیت و کمیت گردوی اقلید را در استان فارس و حتی کشور ویژه و خاص خواند و از برگزاری جشنواره گردو و شکرانه برداشت این محصول خبر داد و گفت: می‌کوشیم گردوی اقلید را ثبت ملی کنیم.

به گزارش فارس، سومین جشنواره سنتی و ملی کلوخ پزان اقلید از صبح روز جمعه 16 شهریورماه جاری با چیدن کوره‌ها آغاز و تا پایان شامگاه جمعه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی و پخت غذاهای محلی، سیاه‌چادر و...، ایستگاه کودک و بازی‌های بومی محلی و... ادامه داشت.

چگونگی کلوخ پز کردن سیب‌زمینی

کلوخ‌پز یکی از رسوم قدیمی مردم اقلید است که در شهریورماه هرسال و هم‌زمان با برداشت سیب‌زمینی از اراضی کشاورزی این شهرستان برگزار می‌شود و دارای پیشینه چندصد ساله است.

کلوخ خام و خشک، چوب خشک، بیل و سیب‌زمینی، نمک و فلفل جزو ابزار و مواد لازم و زمین تازه شخم‌زده‌شده که کلوخ‌های آن کوبیده نشده باشد، مکان مناسب برای کلوخ‌پز است.

جمع‌آوری کلوخ و چیدن کوره های هرمی شکل

در ابتدا کوره هرمی‌شکل با جمع‌آوری کلوخ و تعیین زمین مسطح با توجه به وزش باد ساخته می‌شود به این صورت که بزرگ‌ترین کلوخ‌های جمع‌آوری‌شده به شکل قاعده‌ای دایره‌شکل در کنار یکدیگر چیده شده و قسمتی از آن برای ساخت سردر کوره (دهانه ورود چوب) کنار گذاشته می‌شود به‌طوری‌که دهانه ورود چوب کوره باید در خلاف جهت وزش باد باشد.

دو کلوخ بسیار بزرگ و کشیده (به شکل توپ بیس‌بال) طوری در دهانه کوره بر روی دو کلوخ بزرگ پایه‌ای گذاشته می‌شود که بالای آن‌ها در یکدیگر قفل‌شده و پایه اولیه کوره تکمیل شود (به این نوع ساخت سردر کوره در زبان محلی اقلید قوچ کردن کلوخ‌ها گفته می‌شود که برگرفته از جنگ قوچ و شاخ‌به‌شاخ شدن آن‌هاست).

ردیف‌های بعدی بدنه کوره طوری چیده می‌شود که هر ردیف کمی به سمت داخل کشیده شده و ضمن استحکام بیشتر این سازه، شرایط برای بستن سقف کوره به شکل گنبد را فراهم می‌کند.

روشن کردن آتش درون کوره ها

با تکمیل سازه کوره و روشن کردن آتش در آن، حدود 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ کلوخ‌ها براثر شدت گرما، به سرخی و سپس به سپیدی درآید. 

سیب‌ها به دودسته کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود و بر اساس حرارت سطوح مختلف کوره و قرار دادن آن‌ها در فضای مناسبی برای پختن هم‌زمان بخش دیگر کلوخ‌پز ابتدا سیب‌زمینی‌های کوچک‌تر در کف کوره ریخته می‌شود و دقت می‌شود تا روی یکدیگر تلنبار نشوند.

کوبیدن کوره‌ها

پس از قرار گرفتن یک سطح سیب‌زمینی در کنار یکدیگر تعدادی از کلوخ‌ها از بالای کوره بر روی آن‌ها ریخته شده و به‌آرامی توسط یک چوب بلند و کلفت کوبیده می‌شود تا خاک گرم بین سیب‌زمینی‌ها قرار گیرد.

قراردادن سیب‌زمینی در کوره و کوبیدن تعدادی کلوخ بر روی آن تا زمانی که تمام کلوخ‌های کوره مصرف شوند ادامه داشته و حاصل کار به شکل کومه‌ای از خاک گرم درمی‌آید و برای کمک به نگه‌داشتن گرما در بطن این فر طبیعی، با پشت بیل به‌آرامی ضربه‌هایی از هر طرف به آن زده می‌شود تا کلوخ‌های بالایی له شده و تمام منافذ را ببندند. 

پختن و کلوخ پز شدن سیب زمینی

پختن سیب‌زمینی‌ها حدود 45 دقیقه طول می‌کشد و به همین روش
برچسب ها: جشنواره ، اقلید ، فارس
نظرات بینندگان