کد خبر: ۱۲۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷

انتخابات هیئت امنای مجمع خیرین سلامت فارس برگزار شد

آقایان تابنده، ایمانیه، نجابت، پنجه شاهین، حسام و مردانی به ترتیب بیشترین آرا را کسب کرده و به عنوان اعضای هیات مدیره مجمع خیرین سلامت فارس معرفی شدند.
به گزارش شیرازه، جلسه هیات امنای مجمع خیرین سلامت فارس با دستور کار  برگزاری انتخابات پایان دوره سه ساله مجمع و اعلام برنامه‌های دوره آینده تشکیل شد.
 

رئیس هیات امنا ی مجمع خیرین سلامت در این جلسه با اشاره به آیه60 سوره مبارکه الرحمن تاکید کرد: مضمون این آیه بیان حقیقت ذاتی و عقلی است که قرآن به آن تاکید کرده است. مفسرین قرآن اعتقاد دارند که هیچ آیه از آیات قرآن به این اندازه عمومیت ندارد. چرا که آیه« هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ»هم فرد مومن، هم کافرو هم منافق را شامل می‌شود.یعنی اگر از هر کسی احسان و نیکی سر زد، هر که باشد با احسان ونیکی پاسخ می‌گیرد.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب تصریح کرد: خدایی که این حقیقت را در این آیه یادآور می‌شود، خودش از همه بندگانش پیشتازتر است و در دنیا و آخرت جواب احسان را به بهترین وجه می‌دهد. جزای احسان و نیکی به همنوع خصوصاً اگر شخصی باشد که اهل ایمان و عمل صالح باشد یا حتی نباشد، از طرف خدا احسان و نیکی به بهترین وجه در دنیا و آخرت است چون خدا دوست دارد به همه ی مخلوقاتش احسان شود.

وی افزود:مصداق بارز احسان که خودش یک گستره وسیعی دارد مسئله خدمات بهداشتی درمانی در عصر جامعه ماست و خدا را شاکریم که این توفیق نصیب برخی بندگان اهل ایمان شده که نسبت به کسانی که نیازمند هستند و شاید در جامعه کمتر کسی باشد که از این حیث نیازمند نباشد، بی تفاوت نیستند. از خدا می‌خواهیم این نعمت از ما سلب نشود و همچنین توفیق پیدا کنیم که اهتمام بیشتری به این امور بورزیم.

در ادامه این جلسه دکتر محمود تابنده گزارشی از کار مجمع خیرین از سال ۹۴ تا ۹۷ ارائه داد و گفت: تزریق میلیاردها تومان اعتبار به سیستم بهداشت و درمان  نتیجه کار مجمع خیرین در طول این سه سال بوده است.

وی خواستار شد: در جلسه هیئت امنا روش و راهکار برای سه سال آینده ارائه داده شود.

سپس نادر معینی گزارشی از فعالیتهای سال ۹۶ ارائه داد و گفت: در سال 96 در مرکز استان موفق‌تر از شهرستان‌ها بودیم و در طی این سال ۵۱ تفاهم نامه عمرانی، 7تفاهم نامه اهدای ساختمان، ۱۴ تفاهم‌نامه برای اهدای زمین، 29 تفاهم نامه برای اهدای تجهیزات پزشکی و

6تفاهم نامه برای پشتیبانی از مراکز داشتیم و البته در بحث پشتیبانی از صندوق دانشجویی کمتر موفق بودیم. وی تصریح کرد: با این وضعیت اقتصادی طبیعی است که کار سخت شده اما خدا را شاکریم که حدود ۱۰۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ کل تفاهم‌نامه‌های ما بوده که ۸۱ میلیارد تومان آن قطعی شده و به نتیجه رسیده است. بنا بر آمار عملکرد در شهرستانها ۲۷.۸ درصد و  در شیراز۷۲.۱۳ درصد موفقیت داشتیم.

درادامه جلسه  انتخابات هیئت امنا پس از یک دوره سه ساله با مشارکت ۲۵ نفر از اعضای هیئت امنا برگزار شد که البته هفت نفر به علت سفر غائب بودند و به همکاران خود وکالت دادند.

مدیر عامل مجمع خیرین سلامت فارس نیز در این نشست گزارشی از اجلاس سالانه خیرین ارائه داد و گفت: این اجلاس از نظر تعداد شرکت کننده تفاوت قابل توجهی با دوره‌های گذشته داشت و تعداد شرکت کنندگان تا ۱۲۰۰ نفر افزایش یافته بود.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره نیز بحث ورود رسانه ها به ویژه حمایت صدا و سیما از اجلاس بود و ۲۷ برنامه در هفته منتهی به اجلاس از شبکه‌های مختلف صدا و سیما از جمله شبکه دو، شبکه سلامت و شبکه استان فارس پخش شد که در طول سالهای گذشته یک رکورد بود. وی افزود: بنا داریم که باز پخش آن به شبکه‌های سراسری بین المللی هم برسد تا گستره بیشتری از خیرین با مجمع آشنا شده و بستر ارائه خدمت برای آنها فراهم شود.

رامجردی ابراز داشت: انتخابات الکترونیک در اجلاس داشتیم که باعث شد خیلی‌ها پای کار بیایند و همچنین حضور چشمگیر غرفه های مردم نهاد و خیریه ها از نقاط قوت این اجلاس بود.

وی همچنین اعلام کرد: مانند هر سال برنامه داریم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز خیرین برگزیده را با یک همراه به مشهد بفرستیم.

دکتر رامجردی مدیرعامل فعلی مجمع خیرین که پنج دوره مدیرعاملی این مجمع را به عهده داشته با اشاره به اینکه انتخاب مدیر عامل از اختیارات هیات امنای جدید است که امروز مشخص می‌شوند،تقاضا کرد که از افراد جوان‌تردر این مسئولیت استفاده شود وهیات امنا قبول کنند که او مسئولیت را واگذار کند، اما وی با اکثریت آرا دوباره به مدیریت مجمع انتخاب شد.

در این مراسم از رئیس صدا و سیمای استان فارس به خاطر حمایت خوب و مناسب از برنامه‌های مجمع خیرین سلامت تقدیر به عمل آمد.

دکتر بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز  با اشاره به مشکلات بهداشت و درمان

از تلاشهای مجمع خیرین در این خصوص تشکر کرد.

مشکلات دارو و درمان در حال افزایش است

 

دکتر محمد هادی ایمانیه نایب رئیس مجمع خیرین سلامت فارس نیز در این جلسه که با هدف مشخص کردن برنامه های دوره بعد و انتخابات برای مشخص شدن اعضای جدید برگزار شده بود پیشنهاد کرد: هیئت امنای مجمع خیرین با توجه به وضعیت جدید کشور برای برنامه های پیش روی مجمع خیرین سلامت برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که مجددا مشکلات دارو و درمان در حال افزایش است.کمبود دارو و کمبود پول برای تامین دارو و کمبود حمایت‌های دولت این نوع مراجعات را افزایش داده است.بنابراین به نظر می‌رسد بحث صندوق مهر وحمایت از بیماران نیازمند باید خیلی جدی‌تر پیگیری شود و لازمه آن این است که مدیر صندوق مهر هم در تمام جلسات مجمع خیرین سلامت حاضر باشد. اگر قبلا از هر ده جلسه یک بار به این موضوع می پرداختیم با توجه به مشکلات اخیر لازم است که هر جلسه بحثی در این باره داشته باشیم.

وی یادآور شد: علاوه بر آن در شرایط فعلی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هم ضروری به نظر می‌رسد. چون هرچه زودتر پروژه‌های نیمه تمام بهداشت و درمان در استان به نتیجه برسد باری از دوش مردم و دولت برداشته خواهد شد. بنابرااین لازم است تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با همکاری خیرینی که مسئولیت ساخت آن را به عهده گرفته بودند یا اگر مشکل پیدا کردند با همکاری سایر خیرین پیگیری شود و این پروژه ها زودتر به بهره برداری برسد.

وی افزود: نکته سوم که به نظر می‌رسد لازم است در برنامه‌های دوره آینده به آن بیشتر توجه شود، این است که بتوانیم برای هر پروژه‌ای پشتوانه ها را به عنوان سند ضمیمه کنیم.

مثلا اگر آمبولانسی تهیه می‌شود، روش و هزینه نگهداری و تجهیزات آن هم دیده شود و به عنوان سند ضمیمه این کار خیر باشد. اگر ساختمانی ساخته می‌شود تجهیز و نگهداری و انواع نیازهای تجهیزاتی آن را ببینیم  و از آن حالتی که تفویض می‌کنند به دولت خارج شویم

ایمانیه  تاکید کرد: نکته بعدی لزوم توجه به دانشجویان و تحصیلات عالی در حوزه علوم پزشکی است. در شرایط اقتصادی امروز دانشجویان مشکلات بیشتری دارند و شرایط خود و خانواده شان سخت‌تر شده است و برخی حتی در پرداخت هفتگی ژتون غذا در حد ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هم درمانده اند. از نظر اخلاقی و انسانی لازم است حمایت از این اقشار را تقویت کنیم تا وقتی فارغ التحصیل شدند خودشان برای مردم جبران کنند.

وی با اشاره به رفتارهای پرخطری که سلامت جامعه را هدف گرفته تاکید کرد: آموزش سلامت هم بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. با رفتارهای غیر سالم سلامت جامعه زیر سوال رفته و این همه آمار تصادفات و کسب رتبه‌های برتر دنیا در این زمینه زیبنده استان ما نیست. این رفتارهای ناسالم هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌کند و جوانان زیادی از بین می‌روند یا محناج اتاق عمل و سی سی یو می‌شوند و به خاطر نقایص جدی تا سال‌ها  سربار جامعه و خانواده خود هستند.۳۰۰ هزار زخمی ناشی از تصادفات به صورت سالانه آمار وحشتناکی است و هزینه‌های سنگینی دارد.غیر از تصادفات مواردی مانند دیابت و سرطان هم سالانه تلفات زیادی دارند در صورتی که قابل پیشگیری هستند.به نظر می‌رسد باید نقش مجمع خیرین سلامت در بحث آموزش سلامت پر رنگ تر شود و به دنبال پیشگیری قبل از وقوع مشکلات باشیم؛ وگرنه چندین مجمع خیرین و چند دولت هم که دور هم جمع شوند نمی توانند پاسخگوی نیازهای روز افزون مردم باشند.

دکتر نجابت هم در این جلسه به کمک به سیاستگذاران سلامت و خیر کردن نظر و پیشنهاد تاکید کرد.

بیماران خاص سرگردان شدند، این سرگردانی علاوه بر رنج بیماری و مشکلات مالی بار اضافه‌ایست که دولت بر بیماران تحمیل کرده است

معینی  نیز به مشکلات عدیده بیماران خاص اشاره کرد و گفت: مشکلات این بیماران این روزها مثنوی ۷۰ من کاغذ شده است.هزینه‌های دارو و درمان سرسام آور شده و کمرمان زیر حجم درخواست‌ها خم شده است. متاسفانه عمده مشکلات هم دولت ایجاد کرده است چون  برای بیمه خدمات درمانی سقف گذاشته و مریض‌ها سرگردان شده اند.

برخی بیماران خاص باید چکاپ ماهانه شوند یا مرتبا دیالیز شوند اما اخیرا مدام با پاسخ‌هایی مانند اینکه سقف این مرکز پرشده و به جای دیگر مراجعه کنید، مواجه می‌شوند. این سرگردانی چه سودی دارد؟ به هر حال این بیماران نیاز به دیالیز وچکاپ ماهانه دارند چه فرقی می‌کند در کدام مرکز دولتی این کار را انجام دهند. بیمار خودش خیلی رنج بیماری و مسائل مالی را می‌کشد این سرگردانی بار اضافه است

وی تصریح کرد: ما مکتوب این مشکل را به وزارت نامه‌نگاری کردیم چندین جلسه هم برگزار شده اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. امیدواریم با توجه مسئولین امر به زودی سقف بیمه ها برای مراکز برداشته شود وبیماران بتوانند بدون سرگردانی خدمات لازم را دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به تقدم پیشگیری بر درمان ابراز داشت: با توجه به این مهم مجمع خیرین باید بیش از پیش به معاونت بهداشتی دانشگاه کمک کند. در حال حاضر بیشتر در بحث درمان و ساخت وساز از ظرفیت خیرین بهره بردیم اما لازم است به وجوه دیگر هم توجه کنیم. در این راستا می‌توان بهتر ازهمکاری رسانه‌ها و صدا و سیما استفاده کنیم و به جای معرفی خیرین و ساختمان‌های ساخته شده و در کنار آن به موضوعات مهم در حوزه پیشگیری بپردازیم.

زارعی نماینده دفاتر شهرستانی  نیز به ضرورت تمرکز زدایی از مراکز استان اشاره کرد و گفت: بر اساس اولویت‌ها و محرومیت‌ها نگاه کنیم بسیاری از شهرستان ها نسبت به شیراز اولویت دارند و لازم است به موضوعات شهرستان‌ها بیشتر توجه شود.

وی همچنین پیشنهاد داد: با توجه به اوضاع جامعه امروز هزینه فرستادن خیرین و همراهان آنها به مشهد صرف مشکلات روز مانند تامین دارو و درمان شود.

در پایان این جلسه آراء ۲۵ نفر شمارش شد و ایت الله سید علی اصغر دستغیب با ۲۴ رای به عنوان رئیس هیئت امنا، نائب رئیس مجمع دکتر ایمانیه با ۱۸ رأی، دبیر مجمع آقای مردانی با۲۰رای انتخاب شدند و

معینی و باقری با ۱۳و ۱۵ رای به عنوان بازرسین مجمع و ذاکرنیا به عنوان بازرس علی البدل با ۱۲ رای معرفی شد.

آقایان تابنده، ایمانیه، نجابت، پنجه شاهین، حسام و مردانی به ترتیب بیشترین آرا را کسب کرده و به عنوان اعضای هیات مدیره معرفی شدند.اسدی لاری و گلریزخاتمی هم به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره انتخاب شدند.
نظرات بینندگان