کد خبر: ۱۲۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار:

بنگاههای كوچك و متوسط از محل افزايش نرخ ارز متضرر شدند / دولت با كمك به قدرت خريد كارگران جبران خسارت كند

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: بنگاههای كوچك و متوسط از محل افزايش نرخ ارز متضرر شدند و در حال حاضر در وضعیت بدی هستند و بخش خصوصی واقعی با کاهش شدید تولید و تعطیلی روبرو است.
به گزارش شیرازه، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی استان فارس شامگاه یکشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه قدرت خرید کارگران در مقایسه با ابتدای سال به دلیل سیاست‌های دولت به شدت کاهش یافته است افزود: با توجه به تورم ماهانه کشور ۴.۸ درصدی با این روند تا پایان سال به تورم بی سابقه ۶۰ درصدی می‌رسیم.

وی گفت: کارفرمایان بزرگ از جمله فولاد، پتروشیمی، خودرو، بانک‌ها و موسسات مالی از هفت دولت آزاد هستند و هر بلایی دلشان می‌خواهد سر مملکت می‌آورند.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس افزود: آن‌ها هر کاری بخواهند در بازار انجام می‌دهند و عامل اصلی اختلالات در بازار هستند و سیاست گذار در این زمینه مقصر است.

رازقی جهرمی با بیان اینکه درامد دولت از نفت بر اساس قانون بودجه بشکه‌ای ۵۵ دلار و با دلار سه هزار و ۵۰۰ تومانی ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است گفت: اکنون قیمت هر بشکه نفت ۷۶ دلار و با دلار هفت هزار و ۸۰۰ تومانی درآمد دولت ۵۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: اختلاف این دو رقم ۳۴۷ هزار میلیارد تومان است و دولت در این شرایط سود کرده است و باید ضرر تولید کنندگان و کارگران را جبران کند.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: درآمد دولت بر اساس نرخ ارز دو برابر افزایش یافته است.
رازقی جهرمی با بیان اینکه سیاست‌های نادرست دولت موجب نابسمانی در جامعه شده است افزود: آیا پیمانکاران بخش خصوصی باید جبران هزینه‌ها را کنند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: در مهر و آبان امسال هزینه‌ها دست کم دو برابر سال گذشته خواهد شد.

وی افزود:باید دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه اقدام‌های زیر بنایی برای بهبود وضع اقتصادی کشور انجام دهند وگرنه هر ماه باید جلسه شورای عالی کار برگزار شود و کارگران بگویند حقوق ما را اضافه کنید.
رازقی جهرمی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده ۲۸ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: حاکمیت درباره کارفرما و کارگران ظلم کرده است و مجلس در این مدت با توجه به اینکه در راُس امور است هیچ کاری برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی انجام نداده است.

وی گفت: قوه قضاییه کجاست و چرا به واحد‌های اصلی و بزرگ احتکار کننده و مختل کننده بازار توجه نمی‌کنند و فقط یقه تولید کننده کوچولو را می‌گیرند.

رازقی جهرمی افزود: تولید کننده و بخش خصوصی زیر فشار نقدینگی کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تولید و تعطیلی هستند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: دولت امروز درآمد نجومی از سیاست هایش دارد و باید به کارگران و اقشار آسیب پذیر و تولید کننده کمک کند.

وی افزود: از محل درآمد دولت باید برای کارگران بن خرید کالا اساسی تامین و وام‌هایی که بانک‌ها به کارفرمایان داده اند امهال شود.

رازقی جهرمی با بیان اینکه قدرت خرید کارگران باید حفظ شود گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق پس انداز ملی به سپرده گذاران موسسات اعتباری پرداخت کردند واما به کارفرمایان کمک نمی‌کنند.

علی خدایی نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار نیز در این برنامه گفت: بر اساس بررسی‌ها در دی سال گذشته حداقل هزینه زندگی برای کارگران دو میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود، و بر اساس تورم کارگران اکنون ۵۲ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده اند.

اسماعیل ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: مطالبات کارگران به حق است و کسی منکر کاهش قدرت خرید کارگران نیست اما در حال حاضر راه حلی برای افزایش دستمزد کارگران وجود ندارد.
نظرات بینندگان