کد خبر: ۱۲۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

ایران در خاورمیانه رکورددار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی است / تقدیر از جراح خوش آوازه فارس در شانزدهمین کنگره انجمن پیوند اعضا خاورمیانه

دکتر علی ملک حسینی و دکتر ناصر سیم فروش، دو جراح بزرگ کشورمان جایزه برتر شانزدهمین کنگره انجمن پیوند اعضا خاورمیانه را کسب کردند.
شیرازه؛ حدود دوقرن پیش در تاریخ پزشکی عضوی از انسان با موفقیت پیوند زده شد و امروزه بسیاری از انواع پیوندهای عضو در ایران انجام می‌شود و در بسیاری از مجامع پزشکی جهان نام جمهوری اسلامی ایران در شمار موفق‌ترین‌های جهان در بحث پیوند می‌درخشد.

اخیرا نیز در تازه ترین رویداد جهانی در این خصوص در کنگره انجمن پیوند اعضا خاورمیانه در آنکارا آوازه موفقیت‌های ایران در این حوزه طنین انداز شد و دکتر علی ملک حسینی و دکتر ناصر سیم فروش، دو جراح بزرگ کشورمان جایزه برتر شانزدهمین کنگره انجمن پیوند اعضا خاورمیانه را کسب کردند.

دکتر علی بهادر رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در این کنگره شرکت کرده و به تازگی به ایران بازگشته در مصاحبه با خبرنگار شیرازه ابراز داشت: باعث افتخار است که دکتر ملک حسینی از خطه فارس یکی از چهره‌های شاخص این کنگره بود.

وی با اشاره به رتبه برتر ایران در بحث اهدای عضو پس از مرگ  توضیح داد: در همه کشورهای دنیا یکی از راه‌های پیوند اعضا استفاده از اعضای بیماران پس ازمرگ مغزی است.

 بهادر اعلام کرد: در خاورمیانه، ایران بیشترین رشد استفاده از اعضای بیماران پس از مرگ مغزی را داشته و فرهنگ‌سازی  خوبی بین مردم انجام شده است و نسبت به گذشته خیلی بهتر اجازه می‌دهند  برای کمک به بیمارانی که در لیست پیوند هستند، اهدای عضو از بیماران آنها که دچار مرگ مغزی شدند، صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کل دنیا اسپانیا با ۲۷ نفر درهر ۱۰ هزار نفر رتبه اول را در زمینه اهدای عضو پس از مرگ مغزی دارد و در خاورمیانه ایران با ۱۳ نفر در هر ۱۰ هزار نفر رکورددار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی است.

بهادر با اشاره به اینکه این رتبه بندی هرسال صورت می‌گیرد، تصریح کرد:  ایران با آمار 13نفر در هر 10هزار نفر با تفاوت فاحشی با کشور ترکیه که رتبه دوم در این زمینه را کسب کرده، در سکوی اول خاورمیانه  قرار گرفته است. آمار در ترکیه 7نفر در هر ده هزار نفر اعلام شده است.

وی افزود: فرهنگ ایثار در کشور قدمت دیرینه ای دارد و این فرهنگ در زمینه اهدای عضو موثر بوده و باعث شده در شمار برترین‌های خاورمیانه باشیم. البته نسبت به نیازی که وجود دارد و لیست بلندبالای بیمارانی که با رنج بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و چشم انتظار پیوند عضو هستند نشان می‌دهد هنوز راه زیادی در پیش داریم و لازم است با فرهنگسازی قوی تر این تعداد را افزایش دهیم. طبیعتا همراهی رسانه ها می تواند در این فرهنگ سازی موثر باشد.
نظرات بینندگان