کد خبر: ۱۲۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷

صدور 106 میلیون دلار کالای غیرنفتی از فارس/ لبنیات، رب گوجه‌فرنگی، عصاره و پودر شیرین‌بیان در صدر صادرات/ حضور 34 هزار گردشگر خارجی طی پنج ماه گذشته در فارس

مدیرکل گمرکات فارس گفت: کالاهای صادراتی فارس در پنج ماه اول سال 97 به بیش از 52 کشور از جمله عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، قطر صادر شده است.
به گزارش شیرازه، مدیرکل گمرکات فارس از صادرات خارجی یکصد و شش میلیون گمرکات استان طی ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در این مدت بیش از 145 هزار تن کالا صادر شده است.

خداداد رحیمی  بیان کرد: کالاهای صادراتی  فارس در پنج ماه اول سال 97 به بیش از 52 کشور از جمله عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، قطر، کویت، آلمان، هند، ترکیه، پاکستان، اندونزی و...صادر شده است.

به گفته وی، محصولات لبنی، رب گوجه‌فرنگی، عصاره و پودر شیرین‌بیان، اوره، خرما، سیمان، کاشی و سرامیک، آرد گندم، کفپوش‌ها، آنتن تلسکوپی بیشترین حجم کالاهای صادراتی فارس را در این مدت به خود اختصاص داده‌ است.

مدیرکل گمرکات فارس ادامه داد: در پنج ماهه گذشته بين كالاهاي صادراتي استان فارس، سیمان از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 80  و 66 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد كه از دلايل عمده آن مي‌توان به كيفيت محصول و بازاريابي مناسب تجار و بازرگانان استان به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اشاره کرد.

رحیمی همچنین به میزان واردات به فارس از طریق گمرکات استان در این مدت هم اشاره و خاطرنشان کرد: در پنج ماهه اول امسال هفت هزار و 669 تن کالا به ارزش 37 میلیون و 147 هزار دلار از طریق گمركات استان به كشور وارد شده است كه اين ميزان واردات نسبت به مدت  مشابه سال قبل از لحاظ  وزن و ارزش به ترتيب 9 درصد کاهش و 10 درصد افزایش  را نشان مي‌دهد كه از دلايل آن مي‌توان به بحث اولويت‌بندي كالاها اشاره کرد.

به گفته وی، کالای وارداتی از 33 کشور جهان وارد فارس شده که عمده آنها از چین، آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، لهستان، جمهوری کره، سوئد، پاکستان، ایتالیا و سوئیس بوده است.

مدیرکل گمرکات فارس به تعداد مسافرین ورودی از طریق مرز هوایی استان هم اشاره کرد و گفت: طی پنج ماهه گذشته 147 هزار و 623 مسافر از طریق مرز هوایی فارس به کشور وارد شده‌اند که از این تعداد 112 هزار و 690 نفر ایرانی و 34 هزار و 933 نفر گردشگر خارجی بوده‌اند.

رحیمی خاطرنشان کرد: تعداد 171 هزار و 567 مسافر از طریق مرز هوایی استان از کشور خارج شده‌اند که از این تعداد 111 هزار و 544 نفر ایرانی و 60 هزار و 23 نفر خارجی بودند.

مدیرکل گمرکات فارس یادآور شد که طی مدت مذکور همشهريان استان فارس تعداد 197 بسته کالاهایی به عنوان هدیه و سوغات به ارزش سه هزار و 31 دلار از طریق گمرک امانات پستی دریافت کرده‌ و تعداد 2 هزار و 137 بسته پستی به ارزش 22 هزار و 768 دلار به خارج کشور ارسال کرده‎اند.
نظرات بینندگان