کد خبر: ۱۲۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
در نشست تشریح عملکرد یک ساله کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز اعلام شد:

رها شدن فاضلاب، علتِ بوی تعفن در برخی مناطق شیراز/ برگزاری نشست مشترک برای تعیین تکلیف پروژه سد تنگ سرخ

رئیس سابق کمیسیون سلامت شهر شیراز گفت: رها شدن فاضلاب در نقاطی از شهر، علت بوی تعفن در برخی مناطق شیراز است که این موضوع به واسطه یکپارچه نبودن سیستمِ جمع آوری و دفع فاضلاب است.
رها شدن فاضلاب علت بوی تعفن در برخی مناطق شیراز/ برگزاری نشست مشترک برای تعیین تکلیف پروژه سد تنگ سرخبه گزارش شیرازه، علی ناصری بیست و چهارم شهریور ماه در جمع خبرنگاران به بیان عملکرد یک سال گذشته کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز پرداخت.

رئیس سابق کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز به تبیین وظایف و اهداف این کمیسیون پرداخت و سیاست گذاری و نظارت، شناسایی موانع موجود و تلاش جهت رفع آنها، بررسی و تائید پروژه های مربوطه، نظارت بر عملکرد سازمان ها و مدیریت های زیر مجموعه معاونت خدمات شهری، بررسی بودجه، تفریغ و متمم بودجه و نظارت بر امور سلامت کلانشهر شیراز را از وظایف این کمیسیون عنوان کرد.

وی همچنین به اهم فعالیت ها و تصمیمات این کمیسیون اشاره کرد و تصویب طرح نشان استاندارد مکانی ملی، تصویب آئین نامه مشارکت شهرداری در ارتقاء نظام سلامت شهروندان، اصلاح مصوبه موضوع بهای هزینه خدمات پسماندهای واحدهای تجاری و ساختمانی و الزام شهرداری به تهیه طرح اطفاء حریق ویژه بافت تاریخی فرهنگی شیراز را به عنوان تعدادی از مهمترین فعالیت های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری برشمرد.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین به الزام شهرداری به تدوین لایحه ساماندهی دکل ها و ایستگاه های مخابراتی منطبق با استاندارد تعریف شده و انجام اقدامات لازم جهت اتصال باغات منصورآباد به ارتفاعات بام شیراز جهت حفظ و احیای فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری را موظف به رفع کمبود ایستگاه های آتش نشانی در مناطق مختلف شهر کرده ایم.

ناصری گفت: مسائل و مشکلات بازار وکیل بررسی شده اند و در خصوص فضا و منظر شهری نیز پیگیر طراحی المان های متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم بومی شیراز و در برگیرنده موضوعات مختلف از قبیل (سلامت، ورزش و غیره) با استفاده از اصول روان شناسی رنگ ها بوده ایم.

وی به تکرار مکررات درخصوص لزوم توسعه سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب شیراز، انتقال کارخانه ها به خارج از شهر شیراز پرداخت و دفع پسماندها را از مهمترین مسائل شیراز دانست و اظهار داشت: روزانه هزار و 200 تن پسماند خانگی که حدود 220 تن آن پسماند پلاستیکی است، 7 تا 14 تن پسماند عفونی و بیمارستانی و 660 تن نیز پسماند ساختمانی در شیراز تولید می شود.

رئیس سابق کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با بیان اینکه این پسماندها در کیان آباد واقع در منطقه 9 شیراز نگهداری می شوند، گفت: این پسماندها همچون کوه انباشته شده که علاوه بر مسائل زیست محیطی ظاهر نازیبایی برای شهر به وجود آورده اند.

ناصری بر ضرورت ساخت کارخانه پردازش پسماندهای ساختمانی تاکید داشت و گفت: این کارخانه علاوه بر اینکه از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری می کند توجیه اقتصادی نیز دارد.

وی درخصوص مشاغل مزاحم، بیان کرد: این مشاغل باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند تا بیش از این برای جامعه آسیب نداشته باشند.

عضو شورای شهر شیراز همچنین به موضوع سد تنگ سرخ اشاره کرد و گفت: بحث های زیادی بر سر این این سد وجود دارد، عده ای مخالف و برخی نیز موافق آن هستند که لازم است برای تعیین تکلیف یک بار برای همیشه یک نشست علمی و تخصصی برگزار شود و موافقان و مخالفان آن با ارائه نظرات کارشناسی نتیجه را مشخص کنند که آیا این پروژه باید انجام شود یا خیر.

رئیس سابق کمیسیون سلامت شهر شیراز با اظهار اینکه ای کاش روزی برسد که در تصمیم سازی ها از نظرات همه شهروندان استفاده کنیم، بیان کرد: آنجایی که تنگ نظری باشد آسیب به بار می آید.

وی در پاسخ به خبرنگار شیرازه درخصوص مسائل حاشیه ای، چرایی و نتیجه قهر و انتقاد این عضو شورای شهر از دیگر اعضا، پاسخ قانع کننده ای نداشت و گفت: اعضای لیست امید با هم در اتحاد هستند و اگر زمانی انتقادی داشتم برای پیشبرد کارها بوده است.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه برای تکمیل سیستم جمع آوری فاضلاب شیراز نیازمند احداث هزار و 200 کیلومتر خط انتقال و حداقل دو تصفیه خانه هستیم که در کنار آن باید تصفیه خانه های لوکال را احداث کنیم، اظهار داشت: در صورت تکمیل و راه اندازی این تصفیه خانه، امکان تصفیه فاضلاب تولیدی یک میلیون نفر از شهروندان وجود دارد.

ناصری علت بوی تعفن در برخی مناطق شیراز را رها شدن فاضلاب در نقاطی از شهر عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع به واسطه یکپارچه نبودن سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب است که باید امیدوار باشیم طی 4 سال آینده شیراز به سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب مناسبی مجهز شود.

نظرات بینندگان