کد خبر: ۱۲۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

آسیب‌های استفاده مفرط از لوازم آرایش

نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد، پارابن موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی موجب بروز مشکلات متعددی برای سلامتی می‌شود.
به گزارش شیرازه، نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد، پارابن موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی موجب بروز مشکلات متعددی برای سلامتی می‌شود.

پارابن‌ها از پرکاربردترین دسته مواد نگهدارنده هستند که به دلیل خواص آنتی باکتریال و عملکرد مناسب در برابر آلودگی های میکروبی، در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند.

با افزودن پارابن‌ها به محصولات محصولات آرایشی-بهداشتی و غذایی، طول عمر آن ها به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد؛ زیرا این مواد سبب جلوگیری از رشد باکتری و میکروب در محصول شده و مانع از فاسد شدن آن می‌شود.

محققان آمریکایی می‌گویند: از آنجایی که پارابن‌ها به همراه محصولات آرایشی-بهداشتی به عمق پوست و مو نفوذ می‌کنند، اثرات مخرب خود را در انتهای لایه‌های زیرین این بافت‌ها برجای می‌گذارند.

محقق ارشد این بررسی می‌گوید:‌ «تحقیقات اخیر درباره پارابن‌ها نشان می‌دهد که این مواد در بدن انباشته می‌شوند و با افزایش تولید استروژن سبب گسترش تومورهای سرطانی به خصوص تومورهای سرطان سینه می‌گردند».

براساس این مطالعات، پارابن موجود در لوازم آرایش ریسک ابتلا به ناباروری را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

علاوه بر سرطان سینه و ناباروری، پارابن‌ها با افزایش تولید استروژن موجب افزایش وزن و چاقی در زنان می‌شوند.

تحقیقات حاکی از آن است، مواد شیمیایی مضر مانند پارابن‌ها که از طریق پوست زنان باردار جذب می‌شود، بر روی جنین تأثیر منفی می‌گذارد و سلامتی وی را پس از تولد تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
فارس

نظرات بینندگان