کد خبر: ۱۲۵۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با شیرازه مطرح کرد؛

مدیریتِ کت و شلواری روپوشی برای پنهان کردن دست های خالی مدیران!/مافیای فساد با هر دو جریان سیاسی کار می‌کند/ مسیر توسعه بصورت وارونه طی شده/ هتل آسمان 15 طبقه ای با مجوز قانونی ساخته شده!

عضو شورای شهر شیراز گفت: زمین یک کالای انحصاری است که فقط در اختیار شهرداری قرار دارد و این مجموعه مدیریت شهری با تصمیماتی که می گیرد می تواند قیمت آن را رانتی کند.
به گزارش شیرازه، شواری پنجم شهر شیراز با 13 عضو بیش از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. 12 نفر از این تعداد عضو لیست امید بودند که موفق شدند به شورای شهر راه پیدا کنند. مهدی حاجتی از جمله اعضا لیست امید در یک صبح تابستانی مهمان تحریریه شیرازه بود. گفتگو با وی در دو بخش منتشر خواهد شد که بخش اول آن در ادامه آمده است:

مدیریتِ کت و شلواری روپوشی برای پنهان کردن دست های خالی مدیران!/مافیای فساد با هر دو جریان سیاسی کار می‌کند/ مسیر توسعه بصورت وارونه طی شده/ هتل آسمان با مجوز 15 طبقه ساخته!نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر شیراز گفت: از ابتدای ورودم تاکنون تلاش کرده ام هر آنچه که در شوراها و محافل سیاسی قبل عمومی نمی شده است، مطرح شود و تلاش داشته ام این موضوع در حوزه های مالی و اقتصادی نیز صورت گیرد.

مسیر توسعه بصورت وارونه طی شده است
حاجتی در خصوص مسائل مربوط به حقوق شهروندی با اعلام اینکه درخصوص مسائل شهروندی باید در ابتدا یک دسته بندی بر اساس اولویت ها صورت گیرد و خدمات شهری بر اساس آن ارائه شود، گفت: ارائه خدمات در حوزه های مختلف شهری اعم از حمل و نقل، عمران، سیاست گذاری ها و غیره باید به صورت عادلانه انجام شود که متاسفانه توزیع خدمات دچار یک عدم تعادل شده است.

وی با بیان اینکه امروزه تردد شهری سهم بزرگی از شبانه روزِ شهروندان را به خود اختصاص داده است، گفت: برای تردد شهری دو الگوی رفتاری پیش روی ما قرار دارد؛ الگویی که بیشتر شهر را در اختیار خودروهای شخصی قرار داده و سیاست گذاری های شهری نیز بر مبنای تسهیل رفت و آمد خودروهای شخصی بوده است، غالب بوده و هنوز فروکش نکرده است و ما نیز در یک سال حضور خود نتوانسته ایم این عطش را بخوابانیم.

حاجتی خاطرنشان کرد: عمران در حوزه حمل و نقل شهری بیشتر به قشر مرفه و متوسط جامعه خدمات رسانی می کند و فضا را برای عبور و مرور خودروهای شخصی آسان می کند و افرادی که در طبقه اجتماعی پایین قرار دارند به فراموشی سپرده می شوند و گویی که این سهولت در رفت و آمد و پل سازی ها تنها برای قشر برخوردار جامعه است.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اظهار اینکه این نوع شهرسازی متضاد با عدالت اجتماعی است، گفت: سرمایه های شهر باید در اختیار تامین حمل و نقل عمومی قرار بگیرد چیزی که بتواند به صورت عادلانه طبقات پایین دست را متنفع کند و در مناطق بالادست نیز انتخاب با خودشان است.

وی افزود: آنچه در ذیل منطق باورهای مذهبی و ملی ما وجود دارد این است که عدالت یعنی اینکه در توزیع خدمات و امکانات شهری از قسمت کم برخوردار جامعه که در خطر قربانی شدن قرار دارند به سمت طبقه بالا دست جامعه صورت گیرد.

اجازه تسخیر شهر توسط خودروها صادر شد!
عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: ما در سال های گذشته به ویژه 15 سال اخیر مسیر توسعه را وارونه رفته ایم، مثلا در حوزه کشاورزی بجای هزینه کرد آموزش الگوهای بدون نیاز به آب و یا با نیاز کم به آب که به عدالت نزدیک تر است، خطرات کمتری دارد و یا افزایش محصول الگوهایی که درسطح جهان تجربه شده، بسراغ تامین آب با سدسازی و حفر چاه های غیرمجاز که مسیر توسعه را عکس می کند می روند.

حاجتی بیان کرد: این موضوع را در حوزه های بسیاری چون حقوق کار هم مشاهده می کنیم چنانکه در دوره های سیاسی مختلف که یک مقطع بینابین است تاکنون علیرغم اینکه شعار عدالت اجتماعی داده می شود سیاست های مالی اقتصادی باز هم به اقتصاد آزاد تنه می زند و می بینیم قانون کاری که بیرون می آید منافع کارفرما را بیش از کارگر تامین می کند.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: در الگوی شهری نیز همین وارونگی اتفاق افتاده و گرفتار بحران شده ایم که بجای ارائه خدمات حمل و نقل عمومی ارزان که می تواند همه طبقات اجتماعی را به صورت یکدست پوشش بدهد می بینیم که عکس شده و سرمایه شهرداری به سمت تسهیل رفت و آمد خودروهای شخصی رفته است که با این روند عملا اجازه داده ایم که شهر توسط خودروها تسخیر شود.

تسهیل استفاده از خودرو در شهر راهی برای گذر از قانون و تنبل کردن شهروندان
نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اشاره به شعار انتخاباتی خود مبنی بر «شهر را از خودروها پس می گیریم»، اذعان داشت: در دنیا طی نیم قرن گذشته با این موضوع درگیر بودند که نهایتا تصمیم گرفتند مراکز شهر را از خودرو خالی کنند.

وی با اعلام اینکه این میزان اشتیاق برای جامعه جهت گذر از قانون و تنبل کردن شهروندان را با تسهیل استفاده از خودرو در شهر ایجاد کرده ایم، افزود: اگر شهر، به ویژه مراکز شهر را از خودروها پس بگیریم و زیستِ شهری را از این میزان ماشینی کردن خارج کنیم شهروندان یاد می گیرند که قرار نیست تمام زندگی حتی خریدهایشان خودرو محور باشد.

حاجتی در ادامه به تعدد ساخت پارکینگ های طبقاتی در شهر و مجتمع های خرید اشاره کرد و گفت: این موضوع، در راستای یک شبکه در هم تنیده ای از ابزارهای نظام سرمایه داری است که خودش را تقویت می کند و ما هم به آن دامن می زنیم، بعد همین طبقات پایین دست جامعه برای مدیرانی که تسلیم و به تسخیر درآمده ی نظام سرمایه داری هستند هورا می کشند.

مدیریتِ کت و شلواری روپوشی برای پنهان کردن دست های خالی مدیران!
این عضو شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به مجبور کردنِ مدیران توسط جامعه برای تبدیل به فردی متفاوت و اتو کشیده، اشاره کرد و گفت: وقتی به مدیری مسئولیت می دهیم و مدام او را زیر تیغِ قضاوت های سطحی قرار دادیم دیگر زندگی کردن را برای آن مدیر سخت کرده ایم و خود مدیر نه تنها از زندگی شخصی اش باز می ماند بلکه تلاش می کند همیشه فردی اتوکشیده و خشک باشد تا از اعتبار مدیر بودنش کاسته نشود.

حاجتی عامل ایجاد توقعات نابجا نسبت به مدیران را القایی از سوی خود مدیران عنوان کرد و اظهار داشت: در جایی که دست این افراد از استراتژی های اداره حوزه تحت الامرشان خالی شده، که این خالی بودن را با روپوش هایی مثل اتوکشیده کردن مدیر پوشانده اند تا جامعه متوجه نشود این دستش خالی است و این درحالی است که غیر از کت و شلوار دیگر چیزی از مدیران وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه یک نظام شبه اشرافی گری بر نظام ما مسلط شده که تا حدودی به دلیل خالی بودن دست ما مدیران از داشته های مدیریتی است که مجبوریم این را جوری روپوشی برایش بیاریم که جامعه متوجه نشود این میزان دست ما خالی است، این چارچوب نادرست را خود مدیران باید بشکنند.

شهرداری می تواند از رانتی شدن زمین جلوگیری کند
رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز در ادامه سخنان خود به تبیین موضوع افزایش قیمت زمین و رانتی کردن آن در شهرداری پرداخت و گفت: زمین یک کالای انحصاری است که فقط در اختیار شهرداری قرار دارد و این مجموعه مدیریت شهری با تصمیماتی که می گیرد می تواند قیمت آن را رانتی کند و یا از میزان رانتی شدنش جلوگیری کند.

حاجتی بیان کرد: رانت زمین مبنای بحرانی دارد که از سالهای گذشته تاکنون در بافت تاریخی و باغات دارد اتفاق می افتد.

وی افزود: شهرداری برای گذراندن روزمره خود نیاز به پول دارد، از طرفی هم در سالهایی که این سازمان تاسیس شده هیچ نظام اقتصای جایگزینی برای کسب درآمدی که نیاز شهرداری را به کالای رانت آوری به نام زمین کم کند وجود نداشته است.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه این مشکل تهدیدی برای بافت تاریخی و باغات نیز به حساب می آید، روند ساخت مجتمع نیکان واقع در خیابان لطفعلی خان زند را به عنوان مثال مطرح کرد و گفت: زمین این مجتمع که قیمت چندانی نداشته است با کمی مماشات در ضوابطی که به عنوان طرح تفصیلی در نظام شهرسازی آمده که این قابل تبدیل است و کافیست فردی به عنوان شبکه در پشت پرده شکل گرفته باشد و شبکه مدیرانی که تصمیم گیرنده این ضوابط هستند را تبدیل به یک چرخه کند.

مافیای فساد با هر دو جریان سیاسی کار می‌کند
حاجتی با تاکید بر اینکه نظام مافیایی فساد در کل کشور به شدت دستشان در دست هم است، تصریح کرد: اصلا اینگونه نیست که دامن یک جریان سیاسی و همچنین یک جریان از ارکان حاکمیتی در این موضوع را مبرا بدانیم و دیگری را آلوده.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: این موضوع، شبکه در هم تنیده ای است چرا که در سال های گذشته مدیرانی که ضوابط شهری را تعیین تکلیف می کرده اند برای زمین ها نیز تصمیم می گرفته اند که با چه ترفندی یک شبه سود کلانی از این کالا به دست بیاید.

وی افزود: تعیین کنندگان ضوابط شهری و تصمیم گیرندگان به این دلیل هرگز یکدیگر را تنها نگذاشته اند بگونه ای که به هزار و یک ابزار، این شبکه ذی نفعی که از رانت قیمت زمین نفع می برد و تا حدودی در تمام فرآیندهای انتخاباتی و پسِ پرده های مالی و غیرمالی حضور دارد.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز بیان کرد: افراد ذی نفوذ هدفشان مالی باشد و یا سیاسی، سعی در نزدیک شدن به هر دوطیف سیاسی مطروحه دارند و یا حتی در حالت هوشمندانه تر نیز یک فرد با دو طیف بصورت همزمان ارتباط برقرار می کند و بعد که می خواهند مدیری تعیین کنند باید ضوابط مشخص شود و در اتاق ها و یا تلفن های ما شهادت بدهند که چه میزان فشاری از جانب ذی نفعان مالی بر ما برای معرفی افراد جهت پست های مختلف می آید و رزمه های پر و پیمانی که در دوره های گذشته به همین شکل ساخته شده را نشان می دهند.

حاجتی با اظهار اینکه مسئولیتم رفع موانعی است که در این سیستم چنین آدمی را تولید می کند، گفت: برای اولین بار دارم تلاش می کنم چنین موضوعی را عملی کنم و با تعریف ساز و کارِ جایگزین این سیستم عقب نشینی کند.

وی به وضعیت  نابسامان اقتصادی شهرداری اشاره کرد و گفت: همانگونه که اگر بنده در یک تنگنایی مجبور شوم برای سلامتی فرزندم حلقه ازدواجم که آن را دارای حرمت می دانم را می فروشم، چنین اقدامی دارد برای نظام شهرداری ها اتفاق می افتد اما یک چرخه رانتی دراین میان شکل گرفته که اطلاعات را از شهرداری به فردی که از این چرخه رانتی استفاده کند می دهد.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: اطلاعاتی مانند اینکه چه زمانی و کدام مکان تملک شود و از طرفی هم عده ای ضابطه را حل و فصل! کنند تا تغییرکاربری در کمیسیون ماده پنج صورت بگیرد جهش کلانی در نرخ زمین به وجود می آورد و فضای بسیار مهیایی برای سوء استفاده در این حوزه فراهم است.

حاجتی: طی نامه ای از استاندار فارس درخواست علنی شدن جلسات کمیسیون ماده پنج را داشته ام/ آخوندی: ممانعت از انتشار مصوبات کمیسیون ماده پنج جرم محسوب می شود
حاجتی در ادامه به نامه نگاری هایش با استانداری درخصوص علنی شدن جلسات کمیسیون ماده پنج اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه هیچ پاسخ رسمی مکاتبه ای به نامه من داده نشد.

وی اظهارداشت: بنده از این موضوع اطلاع دارم منتها تنها سه سال دیگر در شورا حضور دارم، در سالهای بعد شهروند هستم و لازم است شهروندان از مسائلی به این مهمی آگاه شوند.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز بیان کرد: در خصوص علنی شدن جلسات کمیسیون ماده پنج با وزیر کشور داشته ام؛ پیرو آن، آقای آخوندی در بندِ دو نامه ای خطاب به رحمانی فضلی اعلام کرده «همان طور که به درستی اشاره فرمودید مصوبات کمیسیون ماده پنج بدون انتشار عمومی فاقد اعتبار نخواهد بود لیکن مطابق ماده 22 قانون مورد اشاره در بند یک این آیین نامه ممانعت از انتشار آنها جرم محسوب می شود»

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز گفت: یک موقعی هست که درخواستی برای مقام تصمیم گیرنده نرفته و می تواند بگوید اطلاعی از این ماده قانونی نداشتم یا در انجام آن کم کاری شده این در حالی است که بنده رسما نامه نوشته و اعلام کرده ام که طبق قانون باید درب کمیسیون ماده پنج را به روی رسانه باز کنید تا رسانه ها در این تصمیم گیری حضور داشته باشند.

عضو شورای شهر شیراز تغییر کاربری باغ فدک را مثال زد و گفت: وقتی خبرنگاران در جلسه کمیسیون ماده پنج حضور داشته باشند مشخص می شود که چه کسانی به تغییر کاربری باغ فدک رای داده اند و مردم نیز مطلع خواهند شد.

وی افزود: مدیرانی که به تغییر کاربری رای می دهند در عرصه عمومی مجبور به پاسخگویی می شوند و با دلیل و مدرک علت موافقت یا مخالفت خود را اعلام می کنند و مردم متوجه می شوند که آن مدیر پیرو منفعت شخصی و فشار بیرونی رای داده است یا خیر.

تغییر پروانه ساختمانی 6 طبقه ای هتل آسمان به 15 طبقه!
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهری شیراز به مسئله هتل آسمان اشاره کرد و در این خصوص اعلام کرد: برای این هتل در ابتدا پروانه شش طبقه صادر شده بود که امروزه می بینیم 15 طبقه است.

حاجتی خاطرنشان کرد: ضابطه اولیه شهرسازی در این خصوص به چه صورتی تغییر و یک پروانه 16 طبقه ای دریافت کرد؟

حاجتی تصریح کرد: این هتل نه تنها تمامی مجوزها را از شهرداری و میراث فرهنگی دارد بلکه بارها تذکر داده ام و درخصوص آن در نطق هایم نیز سخن گفته شود.

وی افزود:مدیران هتل درباره افزایش طبقات هتل آسمان می گویند؛(تمامی روال قانونی است)؛ بله درست است اما جای سوال باقی است که آیا امکان دارد شهردار از سر سیری زنگ بزند به کارفرما بگوید من اینجا دو طبقه و سه طبقه اضافه کنم تا برسد به 15 طبقه؟ و آیا امکان دارد مدیر میراث با اینکه ضوابطش می گوید این دو طبقه مازاد ممنوع است ولی به ساخت طبقات اضافه مجوز میدهد؟!

حاجتی  گفت: آیا امکان دارد بدون اینکه تبانی صورت گرفته باشد و بدون اینکه فشاری از محفلی صورت بگیرد این اتفاق بیفتد؟ کدام مدیر ناشی است که از سر کیفی بیاید بگوید بیا دو طبقه دیگر برایت اضافه کنم؟ امضا کند و برود به مرحله بعد؟

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: اینجا است که من شاکی نهادهای ناظر هستم چرا که مسئله با وجود اینکه چالشی بوده و بارها در سطح جامعه مطرح شده است چرا یک مدیری را صدا نزدند تا بگویند بر چه اساسی ضابطه 6 طبقه الان 15 تا است بر چه اساسی دو طبقه اضافی که میراث به آن اجازه نمی دهد الان نامه با سربرگ میراث بر روی پرونده فرد وجود دارد؟
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
0
درود بر حاجتي جوان سالم وپاكدستي است