کد خبر: ۱۲۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷

مبارزه با بیماری سالک در فراشبند

مرحله دوم عملیات جونده کشی در کانون‌های بیماری سالک شهرستان فراشبند انجام شد.
به گزارش شیرازه، عبدالرحیم حسینی کارشناس برنامه بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند، گفت: مرحله دوم عملیات جونده کشی و مبارزه با مخزن بیماری سالک، در قالب یک تیم ۱۴ نفره برای کانون‌های روستایی و شهری در این شهرستان آغاز شد.

وی افزود: در این عملیات سه روزه نسبت به طعمه گذاری لانه جوندگان تا شعاع ۵۰۰ متری کانون‌های بیماری سالک اقدام شد.

حسینی سالک را یک بیماری پوستی انگلی معرفی کرد که ضایعه آن به شکل یک زخم بد شکل ممکن است در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا‌ها برای بیشتر از یک سال باقی بماند و اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: این بیماری در برخی موارد با تهاجم به پلک و بینی ممکن است موجب ایجاد ضایعه ماندگار در چهره بیمار شود و علاوه بر آن ممکن است عفونت ثانویه با باکتری‌ها نیز عوارض شدیدی را ایجاد کند.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر، اضافه کرد: بیماری سالک با گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می‌یابد و محل زندگی این پشه در جا‌های تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش‌های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله‌های ساختمانی و شکاف در و دیوارهاست.

حسینی گفت: جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله‌های ساختمانی و کود‌های حیوانی، بهسازی محیط و ترمیم شکاف‌ها و حفره‌های موجود در دیوار‌های مناطق مسکونی و محل نگهداری دام، نصب توری بر روی پنجره و استفاده از پشه بند آغشته به سم حتی در منزل، به ویژه در ماه‌های اردیبهشت و شهریور، استفاده از پماد یا قلم دفع کننده حشرات، از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به سالک است.

مرحله نخست جونده کشی برای کنترل بیماری سالک در اردیبهشت و مرحله دوم آن نیز با هدف پیشگیری از بروز موارد جدید این بیماری در شهریور انجام شد.
برچسب ها: فراشبند ، سالک ، فارس
نظرات بینندگان