کد خبر: ۱۲۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

آیا نمک دریا مصرف خوراکی دارد؟

عده‌ای بر این باورند که مصرف نمک دریا، برای بدن مفید است و شاهد تبلیغاتی در این زمینه هستیم، اما از نگاه علمی، این موضوع تایید نمی‌شود.
به گزارش شیرازه، لیلا یاری کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان خرم بید گفت: نمک دریا، نمک تصفیه نشده‌ای است که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آن به اثبات رسیده است و علاوه برداشتن ناخالصی ها، دارای میزان اندک ید و یا حتی بدون ید است که تاثیری در تامین این ماده برای بدن ندارد.

وی با توضیح این مطلب که وزارت بهداشت، ظرف ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلال‌های ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته است، افزود: در حال حاضر، تمامی کارخانه‌های تولیدکننده نمک خوراکی، موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت، به نمک‌های خوراکی اضافه کنند؛ زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام کارهای حیاتی وابسته به این ریز مغذی است.

یاری، تاکید وزارت بهداشت بر مصرف نمک‌های یددار را با هدف تامین ید موردنیاز بدن عنوان کرد و هشدار داد: نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بیشماری مانند گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط جنین و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این باور غلط که نمک دریا می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، یادآور شد: نمکی که باید روزانه مصرف شود، کمتر از پنج گرم در روز است که مقدار کلسیم و منیزیم آن بسیار ناچیز است و هدف از توصیه به مصرف نمک‌های یددار، تامین ید موردنیاز بدن است.

یاری اضافه کرد: اغلب افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته، بلکه موجب بازگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیانبار بهداشتی، هستند.

او در رابطه با اینکه نمک طعام، مشمول دریافت پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاریخ تولید و انقضا و همچنین استاندارد اجباری است، گفت: این گونه نمک‌های تصفیه شده یددار، فاقد فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک از عوامل ایجاد کننده سرطان و همچنین ناخالصی‌های محلول مانند گچ است که به دلیل سفید بودن، غیر قابل جداسازی است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان خرم بید ادامه داد: میزان محاسبه شده ید در نمک تصفیه شده سبب پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن پیشگیری از عقب ماندگی جسمی، ذهنی و سقط جنین می‌شود و تنها در صورتی نمک دریا می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت را دارا باشد.
باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان