کد خبر: ۱۲۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

چند درصد از خریدهای شما برای سال تحصیلی جدید ایرانی است؟!

به راستی چند درصد از اجناس و اقلام لوازم تحریر فروشی‌ها در سطح شهر و استان ایرانی است؟ هرچقدر این درصد در مراکز فروش بیشتر شود، احتمال انتخاب اجناس ایرانی از سوی دانش آموزان هم به همان نسبت بیشتر می‌شود.
چند درصد از خریدهای شما برای سال تحصیلی جدید ایرانی است؟!
شیرازه، سال تحصیلی هم آغاز شده و تب و تاب خرید مدرسه کم کم تعدیل می‌شود. هرچند طبیعتا در طول سال تحصیلی هم خرید نوشت افزار توسط دانش آموزان ودانشجویان ادامه دارد اما داغی بازار مثل روزهای آغازین سال تحصیلی نیست.

شلوغی روز اول بازگشایی مدارس و همراهی اکثر والدین با دانش آموزان در صف انتظار برای کلاس بندی و مشخص شدن سرویس‌ها فرصت خوبی بود تا گفتگویی با والدین درباره خرید نوشت افزار برای دانش آموزان شان داشته باشیم.

مادری که تنها فرزندش سومین سال تحصیلی را تجربه می‌کرد اولین فردی بود که به گفتگونشستیم و از او پرسیدیم چند درصد از لوازم امسال دختر شما ایرانی است؟ این مادر جوان گفت: تا کنون خیلی دقت نداشتم که نوشت افزاری که می‌خریم ساخت کجاست. دخترم خودش انتخاب می‌کند و ما هم به انتخابش احترام می‌گذاریم. دخترم خوش سلیقه است وسایل خوبی انتخاب می‌کند. روحیه حساسی هم دارد تا کنون انتخابی نداشته که کیفیت بد یا قیمت خیلی بالایی داشته باشد من و پدرش هم مخالفتی با انتخاب‎‌هایش نداشتیم اما به نکته جالبی اشاره کردید مشتاق شدم لوازم تحریر ایرانی هم ببینم و به دخترم نشان بدهم. شاید هم بین انتخاب‌هایش خرید ایرانی داشته باشد و ما متوجه نشدیم. جای خاصی برای فروش لوازم تحریر ایرانی وجود دارد یا در همه مراکز فروش معتبر هست؟

سوال جالبی بود. نمایشگاه سراسری ایران نوشت را به او معرفی کردم و پوسترهای مراکز توزیع در شیراز را به اونشان دادم. آدرس ها برایش آشنا نبود. اما به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه‌ها فصلی هستند، حتما در مراکز فروش سطح شهر هم اجناس ایرانی یافت می‌شود البته اگر کسی خواهان باشد و دنبال آن بگردد. از هم صحبتی اش تشکر کردم و همچنان در فکر سوالش بودم. سر زدن به مراکز معتبر فروش نوشت افزار هم خالی از لطف نیست.

به راستی چند درصد از اجناس و اقلام لوازم تحریر فروشی‌ها در سطح شهر و استان ایرانی است؟ هرچقدر این درصد در مراکز فروش بیشتر شود، احتمال انتخاب اجناس ایرانی از سوی دانش آموزان هم به همان نسبت بیشتر می‌شود. حتی اگر وقت خرید به اینکه ساخت کجا هست توجه نداشته باشند.
جلوی در مدرسه ایستاده بودم، همین بلوار که در خیابان های اصلی و فرعی اش سه مدرسه بزرگ در مقاطع مختلف و چندین لوازم تحریر فروشی بود می توانست یک نمایشگاه دائمی و وسیع از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی باشد، اگر همه اراده کنند.

به مادری نزدیک شدم که تازه با راننده سرویس حرفهایش تمام شد و آدرس دقیق داد که ظهر روز اول هم دخترش با سرویس به منزل برسد. پرسیدم چقدر از خریدهای امسال شما ایرانی بود؟ با خنده گفت: حتما تک فرزندی هستی که اینقدر فانتزی فکر می‌کنی! وقتی دانش آموزهای خانه‌تان زیاد شدند دیگر فکر نمی‌کنی وسایل شان ساخت کجاست؟ چون همه فکر وذکرت درگیر می‌شود که چگونه حقوق ناچیز خودت و همسرت را تقسیم کنی که خرج‌های اصلی همه شان مثل شهریه اجباری و سرویس و کتاب درسی و لباس فرم تامین شود و چیزی هم برای خرید لوازم تحریروتغذیه روزانه‌شان بماند. ما امسال رفتیم دوشنبه بازار خدا روشکر بچه ها خوشحال بودند که دفترهای طرح دار و مداد وخودکار رنگی خریدند قیمتش هم از مغازه‌ها بهتر بود اما نگاه نکردم کجایی بود. کیف‌های پارسال شان هم شستم هنوز قابل استفاده هست اول مهری خیلی کیف‌ها گران بود گفتم چندماه دیگر که کیف خیلی مشتری ندارد بروم برای خرید شاید قیمت‌ها بهتر شد. عجله داشت که زودتر به خانه برسد و ناهاری آماده کند. خداحافظی کردیم.

بهش حق می‌دادم تامین خرج سالانه چند دانش آموز اصلا آسان نیست، اما خرید ایرانی هم فانتزی نیست اگر دقیق‌تر نگاه کنیم دقت در خرید و تکلیف دیدن حمایت از خرید ایرانی کمک می‌کند که چرخ زندگی کارگران زیادی بهتر بچرخد والبته ادای این تکلیف هم توان مالی می‌خواهد هم همت و اراده‌ای که صحنه نبرد اقتصادی را خوب درک کرده باشد.

چند متر بالاتر از آن مدرسه ابتدایی وارد مدرسه متوسطه شدم یک مارک معروف ایرانی روی کیف یکی از دانش آموزان دیدم سمت او و مادرش رفتم. با خوشحالی سوالم را مطرح کردم و منتظر شنیدن درصد بالایی بودم. مادر دانش آموز راهنمایی که حالا شده بود متوسطه اول می‌گفت خیلی سعی کردم لوازم ایرانی برای فرزندانم بخرم اما خیلی اذیت شدم. هم یافتن جنس ایرانی سخت است هم قیمت بالایی نسبت به بقیه اجناس دارد البته کیفیت بهتری هم دارد اما برای خانواده ای که چند فرزند دارد تامین آن در این شرایط اقتصادی سخت است. من نتوانستم صد در صد خرید ایرانی داشته باشم اما در حد توان خودم تلاش کردم.

حتی بین فامیل‌ها وآشنایانی که می دانستم دانش آموز دارند وسایل ایرانی فرزندانم را نشان دادم و برای نوشت افزار ایرانی تبلیغ کردم چون خیلی ها نمی دانند باید از کجا تهیه کنند. در همه بازار به راحتی قابل دسترسی نیست. این روزها که همه باید چند شیفت کار کنند پدر و مادرها فرصت ندارند همه شهر را زیر پا بگذارند تا یک کیف ایرانی پیدا کنند. من هم از طریق دوستان دخترخواهرم که عضو اتحادیه دانش اموزی است با این مرکز فروش آشنا شدم و برای فرزندانم اجناس ایرانی خریدم.

فروشگاه پلاک هشت که مورد توجه خیلی از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است یکی از مراکزی است که نمایشگاه ایران نوشت را در شیراز برگزار کرد.

چند درصد از خریدهای شما برای سال تحصیلی جدید ایرانی است؟!

زهرا سالمیان که مسئولیت این موسسه را به عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: ما با افتخار اعلام می‌کنیم در این فروشگاه جنس غیر ایرانی نداریم. تنوع محصولات ما هم خیلی بالاست. ایران نوشت از یک قلم جنس مثل پاک کن تا حدود ۱۰ رقم ارسال کرده در انواع طرح ها ورنگ‌ها ی مختلف که طیف وسیعی از سلایق را پوشش می‌دهد. طرح های دفترها و تخته شاسی‌ها و سایر لوازمی که ارسال شده هم با استقبال خوبی مواجه شده است. البته در این بین شخصیت های روی کیف‌های مقطع ابتدایی چون برای بچه‌ها خیلی آشنا نیستند زیاد مورد استقبال واقع نشد.
وی تصریح کرد: شخصیت سازی برای بچه ها به کار زنجیره‌ای نیاز دارد و یک تنه نمی توان آن را جا انداخت. فیلشاه که بین بچه‎‌ها آشناتر بود با استقبال مواجه شد اما سایر شخصیت‌ها که کمتر دیده شدند، جذابیتی برای بچه ها نداشتند.

سالمیان در خصوص توان رقابت اجناس داخلی از لحاظ قیمت بااجناس مشابه گفت: قیمت اقلام نمایشگاه ایران نوشت در سراسر کشور یکسان است. ما هم قبول داریم که با توجه به قیمت کلی اجناسی که ایران نوشت ارسال کرده بیشتر مخاطب متوسط رو به بالا می‌تواند این اجناس را خریداری کند. البته اجناس کیفیت خوبی دارد وبنا به اذعان مشتریان نسبت به قیمت آن می‌ارزد، اما متاسفانه از توان خرید اقشارمتوسط رو به پایین خارج است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مراجعات ما برای خرید محصولات ایرانی از طرف خیرین و موسسات خیریه و دانش آموزان و بسیجیانی بود که آتش به اختیاردر هیئت‌ها و مساجد و ... نمایشگاه برپا کردند، ابراز داشت: ما به نهادهای مختلفی اعلام کردیم که نوشت افزار ایرانی برای فروش آوردیم و می توانند با نمایشگاه زدن یا حتی با تخفیف دادن و یارانه دادن به کارکنان خود که دانش آموز دارند یا عرضه این محصولات در فروشگاه‌های تعاونی ادارات شان در ترویج این نوشت افزارها که فرمان صریح امام خامنه ای است مشارکت کنند. یا حداقل در تبلیغات با ابزارها وتریبون‌هایی که در اختیار دارند به ما کمک کنند، اما متاسفانه استقبالی از طرف ادارات و نهادها نشد. تمام حمایت واطاعت از فرمایشات حضرت آقا درادارات در بنرها  و شعارها خلاصه شده و اهمیتی به تلاش عملی برای فرمان برزمین مانده آقا برای حمایت از نوشت افزار ایرانی داده نمی‌شود.

سالمیان در خصوص مشارکت دادن فروشندگان نوشت افزار در این مسئله نیز پاسخ داد: ما از این امر استقبال می کنیم البته اجناس ما جاذبه ای برای خرید عمده ندارد چون ما فقط  ۱۵ درصد تخفیف تا سقف خرید ۲۰ میلیون تومان داریم. ۵ درصد هم صرف هزینه بار می شود و کلا ۱۰ درصد بیشتر نمی‌توانیم برای خرید عمده تخفیف بدهیم.برخی نهادها می توانند با دادن درصد تخفیف به مخاطبان خود این ضعف در رقابت قیمتی را پر کنند.

وی خاطرنشان کرد: موسسه پلاک هشت تا 15مهرماه از هشت صبح تا ده شب پذیرای علاقمندان به بازدید از نمایشگاه ایران نوشت خواهد بود.
*نجمه اشرفی
نظرات بینندگان