کد خبر: ۱۲۵۱۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

آوار شدن مدرسه 60 ساله «بانوج» داراب با وقوع کوچکترین زلزله/ تهدید جانی بیش از 300 دانش آموز

مدرسه بانوج داراب با 60 سال قدمت و 300 دانش آموز همچنان در انتظار مسئولانی است تا بر تن رنجورش مرحمی بگذارد و مانع از آوار شدن آن بر سر دانش آموزانش شود.
به گزارش شیرازه، ماجرای تحصیل دانش‌آموزان روستایی و عشایری قصه پرغصه خود را دارد؛ آنها باید با به جان خریدن محرومیت‌ها و تحمل سختی‌ها به تحصیل بپردازند، طی کیلومتر‌ها مسیر برای رسیدن به مدرسه، کمبود امکانات آموزشی در مدرسه، تحصیل در مدارس فرسوده و کپری و اقامت در مدارس شبانه‌روزی تنها بخشی از سختی‌های تحصیل در مناطق محروم کشور است.

شاید تصور اینکه هنوز در بسیاری از روستاهای استان فارس مدارسی وجود دارد که هر لحظه ممکن است بر سر دانش آموزانش فرو بریزد سخت باشد اما در 240 کیلومتری شهر شیراز در روستای «آبشیب و بانوج» داراب هستند دانش آموزانی که  از ترس خراب شدن مدرسه؛ فرسنگ ها مسیر را طی می کنند تا از تحصیلشان عقب نمانند اما در این بین خانواده هایی هم هستند که توان فرستادن فرزندانشان را به شهر ندارند و به همین مدارس فرسوده رضایت میدهند.

یک زلزله کافیست تا مدرسه بر سر دانش آموزان آوار شود

مادری که دخترش را در روز اول مهر تا مدرسه همراهی می کند در گفتگو با شیرازه می گوید: سالهاست که فرزندانمان را با ترس به این مدرسه راهی میکنیم و تا لحظه ای که بر گردند؛ دعا می کنیم مبادا زلزله ای بیاید و مدرسه بر سر فرزندانمان آوار شود.

جوان روستایی که خودش سالها پیش در این مدرسه تحصیل کرده است می گوید: بیست سال پیش که ما در اینجا تحصیل می کردیم این مدرسه در آن زمان 30 سال ساخت بود و امروز 50 ساله هست و یک زلزله کفایت می کند تا فرو بریزد.

ریحانه که حالا به کلاس سوم می رود می گوید: روزهای بارانی از کف کلاس، آب به زیر پاهایمان می آید و سقف ها چکه می کند اما ما درس خواندن را دوست داریم و باز هم به مدرسه می رویم.

جز وعده چیزی نصیب ما نشده

نادر کشاورز دهیار روستای بانوج در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه قدمت این مدرسه به 60 سال پیش برمی گردد گفت: بانوج بزرگترین روستای بخش مرکزی داراب است که در آن حدود 3500 نفر در آن زندگی می کنند.

وی افزود: مدرسه بانوج با وجود اینکه در حال تخریب است اما حدود 300 دانش آموز در دو شیفت در آن تحصیل می کنند.

کشاورز با بیان اینکه مسئولین سالها پیش تنها برای رفع تکلیفی بخشی از مدرسه را ترمیم کردند ادامه داد: این ترمیم خیلی کار ساز نبود و دانش آموزان در این وضعیت انگیزه ای برای تحصیل در چنین مدرسه ای ندارند.

دهیار روستای بانوج خاطر نشان کرد: در بارندگی سال 95 بخشی از مدرسه تخریب شد که بسیجیان به صورت جهادی آن را ترمیم کردند و اگر دوباره بارندگی شود امکان تخریب آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: بارها به آموزش و پرورش استان و دارب، نمایندگان، نوسازی مدارس و بخش های مربوطه نامه زده ایم اما متاسفانه جز وعده چیزی نصیب ما نشد.

کشاور با بیان اینکه در داراب مدرسه نوساز برای 50 نفر می سازند اما برای 300 دانش آموز بانوج اقدامی نمی کنند افزود: سال پیش جهت رسانه ای کردن این مسئله اقدام کردیم که با ممانعت مدیر مدرسه و اموزش پرورش داراب مواجه شدیم و قول مساعدت دادند اما متاسفانه هنوز اقدامی نشده است.

مدرسه 60 ساله بانوج داراب در خطر آوار شدن بر سر دانش آموزانش

به گزارش شیرازه، سال تحصیلی جدید چند روز است که آغاز شده و دانش آموزان و معلمان مدرسه شهید بهار بانوج به علت وعده های محقق نشده باید یک چشمشان به کتاب باشد و یک چشمشان به دیوار که خدای نکرده بر روی سرشان آوار نشود!

*زهرا جاوید
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷
0
بیش از 30 در صد مدارس فارس تخریبی است
این درد مزمن است اداره کل باید همه هم و غم خود را بر روی باز سازی مدارس فرسوده متمرکز کند و نهاد های نظارتی هم باید پیگیر این مهم باشند
اما
متاسفانه ساخت ساختمانهای اداری و رفاهی در اولویت قرار گرفته است