کد خبر: ۱۲۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷
قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد مذاکراتی مردود است/ مدیریت روانی اقتصاد، مدیریت بازار ارز و مدیریت نقدینگی از راهکارهای حل معضلات اقتصادی کنونی است

عبدالملکی استاد دانشگاه های تهران گفت:تحریم‌های خارجی رگ بانک و رگ نفت را هدف گرفته اما تحریم های داخلی مثل ویروس و عفونت داخلی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را ضعیف کرده است.
اقتصاد مذاکراتی مردود است/ مدیریت روانی اقتصاد، مدیریت بازار ارز و  مدیریت نقدینگی از راهکارهای حل معضلات اقتصادی کنونی است
به گزارش شیرازه، جلسه دوم از سلسله کارگاه‌های آموزشی خبرنگار اقتصادی در استان فارس به همت کارگروه مطبوعات و اتاق اقتصاد مقاومتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس  با حضور دکتر حجت عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد و قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

عبدالملکی استاد دانشگاه های تهران، اقتصادی که در شرایط دشواری و تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد را اقتصاد مقاومتی تعریف کرد و استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت را از اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: ما طی این سالها در راستای این اهداف سه گانه پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما با وضعیت مطلوب هنوز خیلی فاصله داریم و عقب‌ماندگی‌های زیادی هم وجود دارد.

وی برای پیشرفت در اهداف سه گانه مثال‌هایی ذکر کرد و گفت: اینکه چرا بعد از چهل سال هنوز با مرحله مطلوب خیلی فاصله داریم به خاطر این است که موانع زیادی در مسیر  داشتیم و اینکه چرا با وجود موانع به اهداف نرسیدیم به خاطر این است که اقتصاد ما مقاومتی نبوده است.

این صاحب نظر اقتصادی  اقتصاد مقاومتی را از سنخ اقتصاد اسلامی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلام است.اگر ما مکتب اقتصاد اسلامی را درست اجرا کنیم به نظامی می‌رسیم که اقتصاد مقاومتی است. اقدام و عمل یعنی اول نظام را طراحی کنیم سپس آن را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: نظریه پردازی و تولید علم کاربردی در عرصه اقتصاد مقاومتی چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی دارد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی کنونی ابعاد داخلی و خارجی دارد، ابراز داشت: یکی از کارکردهای اقتصاد مقاومتی این است که ما را در این جنگ اقتصادی نجات دهد.

وی گرایش به اقتصاد مذاکراتی را اشتباه محض دانست و گفت: اقتصاد مذاکراتی از سال آخر دوره احمدی نژاد مطرح شده و تاکنون هم ادامه دارد. به عقیده بنده  دو دیدگاه اشتباه در مورد اقتصاد مذاکراتی وجوددارد. یکی اینکه تصور می کنند همه مشکلات ما ناشی از تحریم های خارجی است که این کاملا غلط است حداقل ۸۰ درصد از مشکلات ما ربطی به تحریم‌های خارجی ندارد و ریشه‌ی داخلی دارد. اشتباه دوم این است که تصور می‌کنند با مذاکره می‌توان تحریم‌های خارجی را برداشت در حالی که تحریم‌ها با مذاکره حل نخواهد شد.

 لوکوموتیو اقتصاد مقاومتی ۱۰۰% ساکن است

این استاد دانشگاه تاکید کرد:نسخه نجات در این جنگ اقتصادی فقط اقتصاد مقاومتی است.

ما باید به مرحله ای برسیم که تعریف اقتصاد مقاومتی برای عموم مردم مشخص شود و نقش هر کس برای تحقق آن تبیین شود و ارزیابی هرکدام از نقش‌ها را در هرجایگاه به صورت مشخص بتوانیم انجام دهیم. متاسفانه الان لوکوموتیو اقتصاد مقاومتی ۱۰۰% ساکن است.تا دو ماه پیش ۸۵ درصد مردم هنوز اقتصاد مذاکراتی اعتقاد داشتند. مسئولین که بالای ۸۵ درصد به اقتصاد مذاکراتی اعتقاد دارند. حتی معتقدند اگر مذاکره با  آمریکا شکست خورد با بقیه مذاکره کنیم. اما باید بدانیم که مبنای تعارض آمریکا و انقلاب اسلامی یک رویارویی تمدنی عمیق و طولانی است که  با مذاکره قابل رفع نیست.

وی تصرح کرد: غربی ها از مذاکره با ایران دنبال این هدف هستند که جمهوری اسلامی ایران را به ترکیه یا عربستان تبدیل کنند.ما از مذاکره دنبال این هستیم که منافع خودمان را تامین کنیم. باید دقت کنیم که آنها به مذاکره بدون هدفی که در نظر دارند تن نخواهند داد.

عبدالملکی  خاطرنشان کرد: تحریم‌های خارجی رگ بانک و رگ نفت را هدف گرفته اما تحریم های داخلی مثل ویروس و عفونت داخلی پهلوان اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را زمین گیر و ضعیف کرده و باعث شده این پهلوان در مقابل تحریم‌های خارجی شکننده باشد. طبیعتا  اگر تحریم‌های داخلی نباشد تحریم خارجی اثر جدی و فلج کننده روی اقتصاد کشور نخواهد داشت.البته آمریکا در این خصوص اشتباه محاسباتی داشته؛ اقتصاد ایران مریض هست اما در کما نیست که با این تحریم‌ها یا صد برابر آنها به مرگ برسد اما طبیعتا مردم اذیت می‌شوند.

مردم و تولیدکنندگان متقابلا همدیگررا تحریم کردند


وی در ادامه جلسه انواع تحریم‌های داخلی  که به آن‌ها دچار هستیم را شرح داد و گفت: برخی تحریم‌ها از طرف تولیدکنندگان به مردم تحمیل می‌شود. برخی تولید کننده ها جنسی که قیمت تمام شده‌اش مثلا ۱۰ تومان شده به بهانه زمزمه تحریم خارجی ۱۰۰ تومان می‌فروشند. گران فروشی و احتکار به این مشکلات دامن می‌زند. تا اواسط مرداد ماه که هنوز تحریم‌ها اعمال نشده بود فقط اعلام شده بود، اما متاسفانه از خردادماه در برخی داروخانه‌ها با کمبود دارو مواجه بودیم که هیچ ربطی به تحریم خارجی نداشت.

وی ادامه داد: برخی تولید کنندگان جنس با کیفیت بد تحویل مردم می‌دهند این هم تحریم است.

بعضی ها واقعاً نمی‌تواند کیفیت را بالاتر ببرند اما بعضی مثل تولیدکنندگان خودرو می‌توانند اما اراده نمی‌کنند.


در حد مقدورات جنس ایرانی را ترجیح دهید

عبدالملکی با بیان اینکه برخی از مردم هم تولیدکنندگان را تحریم می کنند تصریح کرد: برخی به بهانه پایین بودن کیفیت اززیر بار حمایت از کالای داخلی شانه خالی می کنند. درصورتی که وقتی قیمت و کیفیت جنس ایرانی و خارجی یکسان باشد یا اینکه کیفیت جنس ایرانی و خارجی یکسان باشد اما قیمت جنس ایرانی کمتر باشد که عقل سلیم حکم به خرید جنس ایرانی می‌کند، اگر جنس ایرانی با کیفیت یکسان با جنس خارجی اما با قیمت گران تر خریدیم اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می‌کند البته حضرت اقا گفتند در حد مقدورات جنس ایرانی را ترجیح دهید.

این صاحب نظر اقتصادی برندگرایی، تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن و غفلت را سه دلیل عمده برای عدم حمایت مردم از کالای ایرانی برشمرد وگفت: با خرید کالای غیر ایرانی  سالانه میلیاردها تومان به اقتصاد  ایران لطمه می‌زنیم. در حالی که خیلی از افراد قصد خرید جنس خارجی ندارند اما چون تاکید و توجهی به خرید جنس ایرانی ندارند، و فروشنده هم سود بیشتری از خرید خارجی می‎‌برد و آن را دست مشتری می‌دهد، اجناس خارجی بیشتر به فروش می رسد.

وی در خصوص تحریم تولیدکننده توسط دولت نیز توضیح داد: دولت‌هایی که خودشان وارد کننده عمده کالاهایی هستند که مشابه داخلی دارد، دولت‌هایی که مطالبات بخش خصوصی را به موقع نمی‌دهند و باعث ورشکستگی آنها می‌شوند، دولت‌هایی که پیمانکار داخلی را نادیده گرفته و کار را به پیمانکار خارجی می‌سپارند، دولت‌هایی که با بروکراسی طولانی و سنگین کمر تولیدکننده را خم می‌کنند،مدیرانی که فاسد یا بی کفایت هستند یا سیاسی کاری می کنند، اینها همه در تحریم‌های داخلی موثر هستند.

عبدالملکی تصریح کرد طبق تحقیقات ما حدود ۵ درصد از مدیران ما به لحاظ اقتصادی فاسد هستند اما اثر آن زیاد است و درصد زیادی در افکارعمومی جا افتاده است.معاونین وزرا و مدیران کل ۱۵ هزار نفر هستند که در این تحقیقات روی آنها تمرکز کردیم،  حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها هم مدیر سیاسی کار هستند و ۲۰ تا ۳۰ درصد هم مدیر بی کفایت داریم.

تربیت فرزند کارآفرین از ۴ سالگی شروع می‌شود، والدین فرزندان خود را تحریم نکنند

وی در انواع تحریم ها به تحریم والدین علیه فرزندان هم اشاره کرد وگفت: تحریم یعنی حق کسی را پرداخت نکنید. اگر پدر و مادر حقوق فرزندان را رعایت نکنند هم تحریم حساب می‌شود. یکی از حقوق فرزندان بر گردن پدر و مادر تربیت است و یکی از ابعاد تربیت تربیت اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه تربیت فرزند کارآفرین از ۴ سالگی شروع می‌شود، اظهار داشت: والدینی که فرزند خود را اقتصادی تربیت نکنند او را تحریم کردند

چون تربیت اقتصادی اگر به موقع شروع نشود به احتمال زیاد فرزند شما دیگر کارآفرین نخواهد شد. مدرسه و دانشگاه هم فرد کارآفرین تربیت نمی کنند. البته خود پدرها و مادرها هم تحت تحریم قرار داشتند و یاد نگرفتند که چگونه کارآفرین باشند و کارآفرین تربیت کنند.

لگد پرانی جناح‌های سیاسی برای رقابت‌های جناحی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند

وی تحریم جریان‌های سیاسی علیه مردم را نیز  از انواع تحریم‌ها برشمرد و گفت: متاسفانه هر جناح سیاسی برای تقویت خود  و بخاطر رقابت‌های سیاسی در برهه‌های مختلف لگدی  به اقتصاد کشور می زند.  مثلا فتنه ۸۸ دو لطمه  خیلی بد برای اقتصاد ایران داشت. بیش از نود درصد تحریم ها بعد از فتنه ۸۸ و برای دامن زدن به اختلافات داخلی انجام شد و  از سال ۸۹ به بعد تا چند سال نرخ رشد سرمایه‌گذاری در ایران منفی شد. چون اعتماد سرمایه گذاران خدشه دار شده بود.

وی اشاره ای هم به تحریم مترفین علیه مردم داشت و تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در این شرایطی که ۸۰ درصد گرفتار تحریم‌های داخلی هستیم یعنی مذاکره کنیم برای رفع تحریم های داخلی. من اعتقاد دارم که ما فساد سیستماتیک نداریم اما نظام اقتصادی چون غیرشفاف است بستر را برای فساد اقتصادی فراهم می‌کند.فساد سیستماتیک با ناکارآمدی سیستماتیک فرق می‌کند، شاید بتوان گفت ما ناکارآمدی سیستماتیک داریم اما فساد سیستماتیک یعنی که قوانین نوشته شدن که برای فساد و مسئولین نقشه دارند.

این استاد دانشگاه  مدیریت روانی اقتصاد که شامل صداقت مسئولین خودداری از التهاب آفرینی و مدیریت عرضه است، مدیریت بازار ارز و  مدیریت نقدینگی را  از راهکارهای حل معضل اقتصادی در سال ۹۷ دانست و گفت: در جریان تحریم کردن ایرانی‌ها غربی‌ها خودشان دارند خسارت می‌بینند و این خسارت‌ها را به این امید اکه تحریم‌های داخلی ایران را از پا در بیاورد و با تحریم خارجی تیر خلاص به آن بزنند، تحمل می کنند.اگر تحریم‌های داخلی رفع شود و اقتصاد ایران قوی شود دشمنان خودشان تحریم‌های خارجی را برمی‌دارند وجلوی ضرر خودشان را می‌گیرند.
نظرات بینندگان