کد خبر: ۱۲۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷

مزایا و معایب قرص‌های ژلوفن و استامینوفن

ژلوفن و استامینوفن جزو مسکن‌هایی هستند که ما هر وقت که احساس درد کنیم به راحتی از آن‌ها استفاده می‌کنیم بدون آنکه از عوارض آن‌ها باخبر باشیم.
به گزارش شیرازه، ژلوفن و استامینوفن جزو پرمصرف‌ترین قرص‌هایی هستند که برای تسکین درد استفاده می‌شوند، متاسفانه این قرص‌ها در داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک ارائه می‌شوند.
 
برخی از ما بدون اینکه تفاوت این دو دارو را بدانیم برای آرام شدن درد هایمان از هر کدام از این دارو‌ها استفاده می‌کنیم و برایمان تفاوتی ندارد که کدام یک از این دارو‌ها باشد.
 
تفاوت ژلوفن و استامینوفن
 
ژلوفن و استامینوفن قرص‌هایی هستند که هردو برای تسکین درد مصرف می‌شوند، ولی یک سوال که تفاوت این دو ضد درد در چیست و چه زمانی باید ژلوفن و برای کدام درد‌ها باید استامینوفن مصرف شود؟
 
رایج‌ترین انتخاب هر کسی برای درد، استامینوفن است. استامینوفن یک داروی مفید برای پایین آوردن تب و مسکن درد است که برای سرما خوردگی و آنفولانزا بکار می‌رود. مصرف بیش از حد استامینوفن بسیار خطرناک است به طوری که تحقیقات اخیر نشان داده در هر سال ۱۵۰ آمریکایی جان خود را به علت مصرف زیاد استامینوفن از دست می‌دهند.
 
درد که بیاید فرقی نمی‌کند از کجا شروع شود و کجا را درگیر کند مهم آن لحظه‌ای است که به دنبال یک قرص مسکن تمام خانه را زیر و رو می‌کنید و برایتان فرقی نمی‌کند استامینوفن مصرف کنید یا پروفن و از آن جایی که این دو دارو را می‌توان بدون نسخه پزشک هم از دارو خانه‌ها تهیه کنیم می‌پنداریم که عوارض و خطری برای بدن دارند و کاملا ایمن هستند.
 
این دو دارو را اگر در دوز‌های کم مصرف کنیم بی خطرند، اما اگر دوز زیاد دارو را مصرف کنیم عوارضی برای بدن ایجاد می‌کنند.

مزایا و معایب قرص ژلوفن و استامینوفن
 
مزایای استامینوفن
 
استامینوفن در معده عملکرد بهتری از ژلوفن دارد و از این دارو برای درمان درد‌هایی مانند سردرد‌های خفیف و دررفتگی‌ها استفاده می‌کنند. استامینوفن عوارض جانبی کمتری دارد و مثل ایبوپروفن، مصرف طولانی مدت آن موجب خطر حمله‌ی قلبی نمی‌شود.
 
معایب مصرف استامینوفن
 
مصرف بیش از حد استامینوفن بسیار خطرناک است، و ممکن است شخص را دچار آسیب کبدی غیر قابل برگشت کند.
 
مزایای مصرف ژلوفن
 
ژلوفن یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است و موجب کاهش درد و تب می‌شود و انواع سردردها، دندان دردها، کمردرد، آرتروز، درد‌های شدید قاعدگی و یا زخم‌های خفیف را درمان می‌کند. ژلوفن برخلاف استامینوفن التهاب را درمان می‌کند و سبب وابستگی و اعتیاد نمی‌شود.
 
معایب مصرف ژلوفن
 
مصرف بیش از حد به طور منظم و یک باره ژلوفن موجب حمله‌ی قلبی، زخم وخونریزی معدی روده‌ای می‌شود، این دارو به کلیه‌ها آسیب می‌زند و موجب مشکالات فشار خون می‌شود.
 بهداشت نیوز
نظرات بینندگان