کد خبر: ۱۲۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
در آیین بازگشایی دانشگاه‌های فارس مطرح شد:

دانشگاه ها می‌توانند تهدیدهای جنگ اقتصادی دشمن را به فرصت تبدیل کنند/صنعت ما در انتظار افراد مدرک دار نیست/در حال حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم وچهارم هستیم

استاندار فارس گفت:صنعتگران ما نیز عمدتا همکاری قابل توجهی با دانشگاه ندارند و البته باید توجه کرد که صنعت ما در انتظار افراد مدرک دار نیست بلکه نیازمند نیروهای کاربردی متخصص و تحول گرا است،
دانشگاه ها می‌توانند تهدیدهای جنگ اقتصادی دشمن را به فرصت تبدیل کنند/صنعت ما در انتظار افراد مدرک دار نیست/در حال حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم وچهارم هستیم
به گزارش شیرازه، استاندار فارس در آیین بازگشایی دانشگاه‌های استان فارس با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به جامعه بزرگ دانشگاهی استان، این آغاز را نوید شروع دوره جدیدی از تکاپوی علمی و تلاش پژوهشی در سطح مراکز آموزش عالی استان فارس دانست و افزود: همزمانی آغاز سال تحصیلی با ایامی که به نام سیدالشهدا(ع) مزین شده را باید گرامی داشت و این همزمانی وظیفه ما را در کسب توامان دانش و معرفت در مکتب انسان ساز سیدالشهدا و یارانش که به ما درس آزادگی ، ظلم ستیزی و خودشناسی و خداشناسی را دادند، سنگین تر می کند.

مهندس اسماعیل تبادار با تاکید بر اهمیت فراگیری علم و  دانش در دین مبین اسلام به سوگند قرآن به قلم و برتری علم و مقام علما در سوره مجادله اشاره کرد و گقت: بی شک اعتلای کشور عزیزمان مرهون تلاش همه جانبه اصحاب علم و دانش است.

وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور که حاصل فشار روز افزون قدرت های متخاصم است اقتضائات جدیدی برای دانشگاه ها پدید آورده است، در این شرایط دانشگاه ها می‌توانند با تلاش روز افزون تهدیدهای جنگ تحمیلی اقتصادی غرب را به فرصت هایی ناب تبدیل کنند و با گام هایی سنجیده و دقیق نظام اقتصادی مستقل از نفت را پایه ریزی نمایند.

مهندس تبادار با بیان اینکه سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شده است که نظام جمهوری اسلامی ایران، ورود به دهه پنجم حیات خود را تجربه می کند، تاکید کرد: حفظ و مطالبه آرمان های بزرگی همچون استقلال، آزادی و عدالت در جامعه نیازمند عقلانیت، بصیرت و کوشش خستگی ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها به مثابه نهاد مولد دانش و همچنین به عنوان کارآفرین نقشی اساسی در نوآوری و توسعه تکنولوژی ایفا می کنند. ابراز داشت: بررسی وضعیت صنعتی و تحقیقاتی کشور نشان می دهد که گرچه حداقل ارتباطاتی میان دولت، دانشگاه و صنعت به وجود آمده ولی آنگونه که باید رابطه محکمی مشاهده نمی شود.

مهندس تبادار با ابراز تاسف از اینکه امروز فاصله قابل توجهی بین پتانسیل های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد، تاکید کرد: این شکاف باید با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود.

صنعت ما در انتظار افراد مدرک دار نیست  بلکه نیازمند نیروهای کاربردی متخصص و تحول گرا است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های ما به طور عمده بر انتقال دانش تاکید دارند گرچه بیان می کنند که فصل دانشگاه های نسل سوم و چهارم رسیده است، جالب اینکه بسیاری از دانش آنها نیز بدون بومی شدن در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

استاندار فارس با بیان اینکه بخاطر ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت نمی‌توان فقط به دانشگاه ایراد گرفت، گفت: صنعتگران ما نیز عمدتا همکاری قابل توجهی با دانشگاه ندارند و البته باید توجه کرد که صنعت ما در انتظار افراد مدرک دار نیست  بلکه نیازمند نیروهای کاربردی متخصص و تحول گرا است، متخصصانی که بتوانند ایده بدهند و ایده را به یک محصول و خدمت نو و رقابتی تبدیل کنند.

تبادار افزود: دانشگاهیان در گیر و دار مشکلات روزگار و دشمنی‌های قدرت های سلطه جوی جهانی با ملت شریف ایران از حرکت به سمت ایجاد تحول در تولید علم بومی و علوم انسانی ایرانی - اسلامی و تلاش برای رفع معضلات کشور نباید غفلت کنند.

وی توسعه پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی تولیدات علمی و حاکمیت علم و دانش در تمام امور به خصوص اقتصاد دانش بنیان را کمک موثری دانست و اظهارکرد:  انتظار دارم دانشگاه ها برای توسعه استان در همه عرصه‌ ها از جمله مقابله با بحران آب که جدی‌ ترین چالش استان است، کشاورزی، صنعت، گردشگری و... برنامه عملیاتی و کاربردی ارایه کنند. نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به ظرفیت برجسته دانشگاهی استان فارس، عنوان کرد:  امروز خوشبختانه در استان 205 مرکز آموزش عالی وجود دارد که در راس اینها دو دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دانشگاه های خوشنام و مطرح در عرصه ملی، منطقه ای و بین المللی می تازند و تنها در همین دو دانشگاه بیش از دو هزار استاد صاحب نظر در حوزه ها و تخصص های مختلف مشغول آموزش و پرورش و کارهای فناورانه هستند.

 تبادار افزود: جای خوشحالی است که دانشگاه شیراز از رتبه 800 به رتبه 500 در نظام رتبه بندی بین المللی ارتقا یافته است.وی ادامه داد: قطعاً چنین ظرفیت دانشگاهی در استان فارس با وجود بنیاد نخبگان باید در امر اشتغال و کارآفرینی استان نقش‌ آفرین باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه دانشگاه ها باید برای حل و رفع آسیب‌های اجتماعی ورود کنند، تاکید کرد: نگاه خانواده و مجموعه دانشگاه ها اعم از مدیران،  اساتید، کارمندان و دانشجویان امروز باید متفاوت از دهه گذشته باشد و اساتید نیز مهارت ورزی  در کلاس را سرلوحه کار خود قرار دهند.

مهندس تبادار همچنین از دانشجویان خواست در کنار علم‌آموزی، در عرصه های اجتماعی مشارکت فعال داشته باشند و برای ارتقاء استان و کشور از هیچ تلاشی دریغ نورزند و علم شان را با عمل توام کنند.

دانشگاه شیراز در نظام رتبه بندی بین المللی اخیرا از رتبه 800به 500 ارتقا یافته است

رئيس دانشگاه شيراز نیز در این مراسم با اشاره به وجود 205 مرکز آموزش عالی در فارس، گفت: بیش از 205 هزار و790 دانشجو در این مراکز در بیش از هزار و146رشته گرایش مشغول به تحصیل هستند  وهفت هزار و 757 نفر عضو هیئت علمی این تعداد دانشجو را در مراکز آموزش عالی استان فارس هدایت می‌کنند

حمید نادگران ضرورت ساماندهي و آمايش عالي آموزش عالي استان با توجه به ظرفیتهای بالفعل و بالقوه هر منطقه، ماموريت گرايي مراکز آموزش عالي استان براي استفاده از امكانات بهينه، جلوگيري از  توسعه کور و ایجاد رشته  گرايش‌هاي تكراري، تلاش در جهت استيفاي رسالت اجتماعي مراكز و ايجاد هم‌افزايي براي نيل به اهداف آموزش عالي را از جمله موارد مهم و قابل توجه در سال تحصیلی جدید برشمرد و گفت:  دانشگاه شیراز در خصوص این موارد جلساتی کارشناسی و تخصصی تشکیل داده و جهت‌گیری آینده خود را به سمت حضور در متن جامعه قرار داده است.

وی اظهار داشت: دانشگاه بزرگ شیراز با بیش از 17هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری اولین دانشگاه جامع کشور بعد از دانشگاه تهران است که در نظام رتبه بندی بین المللی اخیرا از رتبه 800به 500 ارتقا یافته است.

در حال حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم وچهارم هستیم

علی بهادر  رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این جلسه خطاب به دانشجویان گفت از زمانی که وارد دانشگاه شدید مسئولیت سنگینی به عهده گرفتید.چشم بر هم بگذارید این دورهای تحصیلی تمام شده و باید آماده پذیرش مسئولیت اداره کشوری با ریشه های کهن باشید، کشوری که باید بهتر از امروز آن را بسازید .

وی با تاکید بر اینکه علم و دین دوبال پیشرفت و موفقیت انسان است تصریح  کرد: هیچ دانشجویی نباید به فکر فراغت از تحصیل باشد چرا که پیامبر گرامی ما تاکید کرده از گهواره تا گور دانش بجوی.

وی با اشاره به اینکه علم باید برای جامعه مفید باشد ابراز داشت: همانطور که یک روزی خواندن و نوشتن به معنی سواد داشتن بود و امروز کامپیوتر سواد است ما در حال حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم وچهارم هستیم که دانشگاه های تولید کننده هستند و امیدواربم به زودی این نقش را به عهده بگیرید.

دانشگاه بايد بتواند در كنار یاد دادن دانش، روش ايجاد شغل را هم ياد بدهد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با شاره به لزوم فراگیری سبک زندگی همزمان با کسب دانش در دانشگاه‌ها، فراگیری آموزش کارآفرینی و اشتغال را مهمترین نیاز جوانان امروز دانست.

محمدکاظم کاوه پیشقدم تاکید کرد که داشتن هنر و تكنولوژي بدون توجه به يادگيري روش ايجاد اشتغال و افزايش درآمد، سبب ناكارآمدي دانش خواهد شد .


وي هدايت جوانان در جامعه را بزگترين مسئوليتي عنوان كرد كه متوجه دانشگاه‌ها است و افزود: امروز در دانشگاه‌ها نياز به دو مقوله سبك زندگي و مديريت ذهن داريم، دانش يك ابزار و يك وسيله‌ي متعالي است که اگر اين دانش در اختيار ذهن هدايت يافته باشد بشر را به تعالي مي‌رساند وگرنه چه بسا باعث سقوط بشر هم بشود.


رئیس دانشگاه آزاد فارس با تاکید بر اینکه نيازمند دنبال کردن سبك زندگي سالم در دانشگاه‌ها با كمك افكار جوانان و دانشجويان هستیم، گفت: امروز جوانان در كنار تحصيل باید سبك زندگي را هم بياموزند.

کاوه‌پیشقدم با تصریح بر اینکه امروز دانشگاه‌های كلاسيك در حال فراموشي است و رشته‌هاي قديمي روز به روز با استقبال كمتري روبه‌رو مي‌شوند، خاطرنشان کرد: بزرگترين نيازي كه جوانان امروز ما دنبال مي‌كنند كارآفريني است .رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس با تاکید بر اینکه دانشگاه بايد بتوانند در كنار دانشي كه به دانشجو ياد مي‌دهند روش ايجاد شغل را هم ياد دهند، گفت: مديران دانشگاه‌ها نيز باید این مهم را در سر فصل‌های سیاستگذاری‌ها قرار دهند
نظرات بینندگان