کد خبر: ۱۲۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
مدیرجهادکشاورزی نی‌ریز خبر داد؛

شهرستان نی‌ریز تنها تامین کننده اندامک تکثیری انجیر کشور

مدیرجهادکشاورزی نی‌ریز گفت: شهرستان نی‌ریز تنها تامین کننده باغ نخبه اندامک تکثیری انجیر کشور است.

به گزارش شیرازه، ذبیح‌اله سیروسی امروز  اظهار داشت: 8 هزار هکتار باغ انجیر در شهرستان نی‌ریز وجود دارد که با تولید سالانه 6 هزار و 300 تن محصول، رتبه دوم استان را دارد که این محصول به کشورهایی چون هند، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیرجهادکشاورزی نی‌ریز ادامه داد: با این وجود ایران با قرار گرفتن در منطقه خشک و بیابانی با بارشی حدود یک سوم متوسط جهانی از جمله کشورهایی است که خسارت هنگفتی را از این تهدید طبیعی در گستره مختلف به ویژه دهه‌های اخیر دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه در این میان استان فارس در یک حالت بحرانی به لحاظ خشکی به سر می‌برد، به‌طوری‌که بیش از 80درصد آب مصرفی استان در زمینه تولیدات کشاورزی کاربرد دارد، بیان کرد: مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آن با رعایت روند تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیروسی گفت: یکی از راه‌های برون رفت و مقابله با خشکسالی استفاده از گونه‌های دیم و مقاوم به خشکی است و در همین راستا  یکی از کشاورزان در منطقه بالاشهر مشکان نی‌ریز در سال 1391 اقدام به احداث باغ انجیر(رقم سبز) با مساحت 30 هکتار کرده که هم اکنون به بار نشسته و پس از بازدیدهای مکرربازرسان، مسوولان و کارشناسان کشوری، استانی و شهرستانی به عنوان باغ نخبه کشوری در زمینه تهیه اندام تکثیری سالم و عاری از ویروس مورد تایید قرار گرفته است.

مدیرجهادکشاورزی نی‌ریز عنوان کرد: در کنار این باغ نخبه، نامبرده به منظور مدیریت بهتر آب اقدام به تولید نهال شناسه دار انجیر در محیط بسته کرده است که سالانه ظرفیت تولید بیش از 500 هزاراصله نهال گلدانی را دارا است.

برچسب ها: کشاورزی ، فارس ، نی ریز
نظرات بینندگان