کد خبر: ۱۲۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
مدیرکل بهزیستی فارس:

بر سلامت فکری و جسمی کودکان در مهدکودک‌ها حساس هستیم/در 6 ماهه نخست امسال تعدادکودکان کار و خیابانی در شیراز افزایش یافته است

مدیرکل بهزیستی فارس گفت:در 6 ماهه نخست امسال 411 کودک به مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در شیراز منتقل شدند که تعدادشان نسبت به گذشته افزایش پیداکرده است.
به گزارش شیرازه، برنامه های روزجهانی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» امروز در نشست خبری مدیرکل بهزیستی فارس تشریح شد.

سید مرتضی موسوی اعلام کرد: برنامه‌های متنوعی به مناسبت روز جهانی کودک، از تاریخ ۱۴ تا ۲۱ مهر ماه در مهدهای کودک، مراکز رفاه و خانواده همچنین مراکز توان‌بخشی و ساماندهی کودکان خیابانی شیراز و شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: به دلیل تقارن روز جهانی کودک با ماه محرم مانند سال گذشته ویژه‌برنامه‌هایی برای آشنایی با امام حسین (ع) و واقعه کربلا وکودکان عاشورایی در قالب‌های بازی دسته‌جمعی، قصه‌گویی و جشنواره فیلم و نقاشی پیش بینی شده است.

موسوی همایش 3 ساله‌های حسینی در حرم حضرت شاهچراغ (ع) در تاریخ 21 مهر و برنامه بزرگداشت هفته کودک در سالن طاووسیه واقع در محله سعدی در تاریخ 18 مهر را از اهم برنامه‎‌های این هفته عنوان کرد و گفت: به رغم اینکه همه مهدکودک‌ها در این هفته برای بچه‌ها ویژه برنامه‌های جالبی پیش بینی کردند، 10 مهد کودک و مراکز توان‌بخشی در سطح شهر به عنوان پایگاه ملی برای برگزاری مراسم روز کودک انتخاب شدند که ورود عموم در این مراسم‌ها آزاد است.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اهمیت مهدهای کودک در شکل‌گیری شخصیت و مسؤولیت پذیری کودکان، اظهار داشت: یک هزار و 100 مهدکودک در استان فارس وجود دارد که کودکان 3 تا 6 سال را پذیرش می‌کنند. علاوه بر آن  649 روستا مهد، 27 مهد قرآنی و آدینه مهد در تمامی مصلاهای نماز جمعه فعالیت می‌کنند.

موسوی با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح در دوران کودکی خاطر نشان کرد:ما جهت تأمین نیازمندی‌های غذایی کودکان به 17 هزار کودک در مهدهای حاشیه شهر ها و روستاها یک وعده‌غذای گرم می‌دهیم و کسانی که توان مالی برای ثبت‌نام کودکانشان در مهد را ندارد 50 درصد تخفیف یا بدون هیچ مبلغی پذیرش می‌شوند.

وی در پاسخ خبرنگاران در خصوص خبر تعطیلی چند مهدکودک و خانه بازی کودک در شیراز به علت ترویج فرقه ضاله بهائیت که اخیرا منتشر شده، توضیح داد: هیچ کدام از مهدکودک‎‌های تحت نظر بهزیستی به این دلیل تعطیل نشدند. خانه بازی کودک هم زیر نظر شهرداری است و ربطی به بهزیستی ندارد.

موسوی تاکید کرد: ما بر سلامت فکری و جسمی کودکان در مهدکودک‌ها خیلی حساس هستیم وهمه مهدکودک های ما مجهز به دوربین مدار بسته هستند. صدور مجوز راه اندازی مهدکودک و جذب مربی ها خیلی با وسواس و نظارت قوی انجام می‌شود. ما به خطوط قرمز نظام مخصوصا خطوط قرمز اعتقادی توجه داریم و اگر تخلفی مشاهده شود قطعا تذکر و پلمپ مهدکودک را به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز داشت: در حال حاضر در استان فارس بیش از ۱ هزار و ۱۰۰ مهد کودک و مراکز رفاه کودک و خانواده تحت نظارت اداره کل بهزیستی در بخش دولتی و غیر دولتی در نقاط مختلف استان به حدود ۴۰ هزار کودک در گروه‌های سنی مختلف خدمات تربیت و آموزشی ارائه می‌دهند.

در مهدکودک های شیراز و فارس هیچ گونه گزارشی مبنی بر کودک آزاری نداشتیم

 موسوی در خصوص آمار کودک‌آزاری و همسر آزاری نیز پاسخ داد: طبق آمار سال گذشته 21 هزار و 300 مورد کودک‌آزاری و همسر آزاری گزارش‌ شده است. اما در مهدکودک های شیراز و فارس هیچ گونه گزارشی مبنی بر کودک آزاری نداشتیم.

مدیرکل بهزیستی فارس در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص آمار کودکان کار و کودکان خیابانی نیز با اشاره به اینکه 90 درصد کودکان کار و خیابانی پسر هستند، اظهار داشت: 79 درصد این کودکان غیر ایرانی و 21 درصد ایرانی هستند که 80 درصد آن‌ها جز کودکان کار و 20 درصد کودک خیابانی محسوب می‌شوند.

وی فقر مادی و فرهنگی را دلیل  کارکردن کودکان دانست و گفت: بیشتر کودکان کار و خیابانی والدین معتاد دارند که انها را واردار به ورود زودهنگام به فضای کاری می کنند. البته  برخی کودکان به جهت مهارت‌آموزی کار می‌کنند که این‌ها جامعه هدف ما نبوده و کودکان زیر 18 سالی که به دلایل مختلف مجبور به کار کردن هستند قشر هدف ما هستند و  از سطح شهر توسط شهرداری جمع‌آوری و توسط بهزیستی ساماندهی می‌شوند.

این مقام مسؤول ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابانی را دارای 11 عضو از جمله شهرداری، اداره کار و فنی حرفه ای و... عنوان کرد که بهزیستی نیز به‌عنوان یکی از متولیان بعد از انتقال کودکان به مراکز نگهداری، کارهای مرتبط با تست روانی، آزمایش‌ سلامت، مشاوره و آموزش به کودکان و والدین و ارائه خدمات حمایتی ونگهداری موقت  را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: سیاست ما نسبت به کودکان کار و خیابانی برگشت آن‌ها به خانواده است البته اگر خانواده صلاحیت لازم را نداشته باشد، کودک تا 18 سالگی در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه نخست امسال 411 کودک به مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در شیراز منتقل شدند که تعدادشان نسبت به گذشته افزایش پیداکرده است و به‌ناچار یک مرکز نیز در مرودشت راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: چون هر متولی به وظایف خود عمل نمی‌کند مشکلاتی نیز ایجاد می‌شود، مشکلات مالی و بیکاری نیز در خانواده‌ها بیشتر شده است. وهمه اینها در افزایش تعداد این کودکان تاثیردارد.
نظرات بینندگان