کد خبر: ۱۲۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مدیر نمایندگی ستاد دیه فارس در گفتگو با شیرازه:

نوسانات سکه و طلا آمار زندانیان جرایم مهریه را تا ۲ برابر افزایش داد/ گلریزان روستای نوایگان داراب در کشور زبانزد است/ فارس از لحاظ تعداد زندانیان جرایم مالی غیرعمد در کشوررتبه اول است

مدیر نمایندگی ستاد دیه فارس گفت:با توجه به نوسانات سکه و قیمت طلا آمار زندانیان جرایم مهریه حدود ۲ برابر شده است و ما در این زمینه نیاز به حمایت جدی داریم.
شیرازه، این روزها نوسانات بازار طلا و ارز و دلار در ابعاد مختلف زندگی آحاد جامعه اثرگذار بوده است. برخی مسیر سرمایه گذاری خود را عوض کردند و سپرده بانکی و خانه و ماشین خود را به دلار یا طلا تبدیل کرده و دائما سود و زیان روزانه را محاسبه می‌کنند تا مرز سکته پیش می‌روند، برخی هم که توان سرمایه گذاری اینچنینی نداشتند در تامین مایحتاج خود در تنگنا قرار گرفتند  و هر روز با قیمت جدیدی برای تامین اقلام مود نیاز خود مثل مواد غذایی و دارو و محصولات بهداشتی و...روبرو می‌شوند اما بعضی دیگر متاسفانه در این نوسانات زندگی شان مختل شده و گرفتار زندان شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه اعلام کرد: با توجه به نوسانات سکه و قیمت طلا آمار زندانیان جرایم مهریه حدود ۲ برابر شده است و ما در این زمینه نیاز به حمایت جدی داریم

اصغر تراب زاده ابراز داشت: البته سال گذشته محکومین جرائم مالی مربوط تصادف نود و سه نفر بودند و امسال این تعداد  به ۴۴ نفر کاهش یافته است. این کاهش هم به خاطر حمایت و کمک خیرین بود و هم اصلاح قوانین خیلی در این کاهش تاثیر داشت.

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان جرائم مالی غیر عمد ناشی از حوادث کارگاهی در فارس  ۴۲ نفر هستند، افزود: کلا هزار و ۳۰۰ نفر در استان فارس بخاطر جرائم مالی غیرعمد  در زندان هستند و متاسفانه در سطح کشور، استان فارس از لحاظ تعداد زندانیان جرایم مالی غیرعمد  رتبه اول را از آن خود کرده است.

تراب پور ابراز داشت: البته خیرین استان فارس هم در کشور زبانزد هستند ما مردم خوبی داریم فقط باید این دردها منتقل شود و به گوش آنها برسد. من امسال خودم در یکی از هیئت‌ها حضور پیدا کردم وقتی از حضورم مطلع شدند و با هم صحبتی کردیم وشرایط زندانیان جرائم مالی غیر عمد را توضیح دادم، ۳۰ میلیون تومان برای آزادسازی زندانیان غیر عمد هدیه کردند. یک مسجد در شهرک آزادگان هم امسال دو زندانی آزاد کردند. من اعتقاد دارم  ستاد دیه باید بیشتر خودش را بین مردم بکشاند. مردم ایران در آسیا از نظر کمک به افراد ناشناس اول هستند.

وی یادآور شد: کمک های ناچیز هم خیلی می‌تواند به آزادسازی زندانیان غیر عمد  کمک کند تا به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.  درست  نیست تصور کنیم حتما برای کمک به آزادسازی زندانیان باید بتوانیم رقم درشتی تامین کنیم. علاقمندان می‌توانند از طریق سامانه دستوری ستاد دیه استان کمک‌های محدود خود را برای آزادسازی زندانیان روزانه واریز کنند. همین مهربانی‌ها که قطره قطره جمع شود ، ازافراد زیادی می‌توان گره گشایی کرد. علاوه بر آن خیرین جهت کمک به زندانیان مالی غیرعمد می‌توانند با شماره 09171153060 مدیر عامل ستاد دیه استان تماس بگیرند.

تراب پور با اشاره به اوج گرفتن کمک‌های مردمی برای آزادسازی زندانیان غیر عمد در ایام با برکت ماه مبارک رمضان تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای این زندانیان در فارس اگر ماه محرم و صفر هم مثل ماه رمضان همه همت کنند و جمعی پای کار بیایند مثلا هر هیئت، هر مسجد، هر حسینیه با اعلام فراخوان و جذب کمک های دوستداران اباعبدالله یک زندانی آزاد کنند، کمک خوبی برای آزادسازی زندانیان غیر عمد خواهد بود.

وی افزود: خیلی رقم نجومی نیاز نیست هر مسجد و هیات حداقل تا سقف ۵ میلیون تومان هم که کمک جمع کنند، می‌توانند با تخفیف‌هایی که می‌شود از شاکیان گرفت و با کمک های ستاد مرکز یک زندانی را آزاد کنند.

این مقام مسئول خبر داد:  در همین دو هفته اخیر مصوب شده ۲۱ زندانی زن در فارس به کمک بانک پاسارگاد با تامین مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان از زندان آزاد شوند. مبلغ بدهی این افراد حدود ۲ میلیارد تومان بود که با تلاش ستاد دیه  و تخفیف گرفتن از شاکیان به ۴۵۰ میلیون تومان رسید. ما در حال حاضر منتظر عملی شدن این تعهد هستیم و به زودی شاهد آن خواهیم بود به کمک امور بانوان وخانواده استانداری این مصوبه انجام شود. در صورت تحقق این مصوبه آمار زندانیان زن استان به طور چشمگیری کاهش می یابد. پیش بینی ما این است که در  روزهای آخر ماه صفر برای تجلیل از خیرینی که به تحقق این اتفاق مهم کمک کردند، برنامه ویژه داشته باشیم.

برنامه مستمر در صدا و سیما با موضوع گلریزان و کمک به زندانیان غیر عمد خیلی به کاهش جمعیت زندانیان کمک می‌کند.
 
تراب پور خاطرنشان کرد: اگر در ماه محرم هم مثل روز تولد امام حسن(ع) در ماه رمضان یک روز متمرکز برای جمع‌آوری و گلریزان برای کمک به زندانیان جرائم مالی غیرعمد در نظر گرفته شود تا تمام مساجد تکایا و هیئت ها با توجه به آن روز همه ساله برنامه ریزی کنند، به زودی می توان تعداد این زندانیان را به حداقل ممکن رساند. البته همین الان هم برخی به صورت خودجوش برنامه گلریزان سالانه دارند. مثلا روستای نوایگان داراب یک نفر زندانی ندارند اما هر سال به طور منظم و خودجوش برای آزاد سازی زندانیان برنامه گلریزان دارند و کمک خوبی هم جمع می‌کنند و در کشور ازاین  لحاظ زبانزد هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به عواقبی که با زندانی شدن یک فرد که به صورت غیر عمد گرفتار شده است برای خانواده فرد  و جامعه پیش می‌آید، من بارها تاکید داشتم که کمک به زندانیان نباید محدود به ماه رمضان باشد. در همین راستا به صدا و سیما پیشنهاد دادم علاوه بر برنامه‌های هر شب ماه رمضان درباره گلریزان در طول سال هم برنامه هفتگی با این موضوع داشته باشیم. این برنامه‌ها برای کمک به زندانیان مالی غیرعمد خیلی موثر است. مدیر کل صدا و سیما فارس که از اعضای هیئت امنای ستاد دیه هم هستند، مقررشده به این پیشنهاد فکر کنند و به ما جواب بدهند. ما منتظر جواب مثبت شان هستیم.
نظرات بینندگان