کد خبر: ۱۲۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷

آشفتگی در فضای بصری شیراز؛ طرح جامع ساماندهی تابلوهای شهری تهیه شود

هر گوشه‌ای از شهر تابلویی با قطع و اندازه‌ای متفاوت، بدون تناسب و سرشار از آشفتگی‌های بصری ذهن را درگیر و ظاهر کلان‌شهر شیراز را آشفته کرده است.
به گزارش شیرازه، سال‌هاست که فضای بصری شیراز نتوانسته درخور شان نام این کلانشهر باشد. هر گوشه تابلویی با قطع و اندازه‌ای متفاوت، بدون تناسب و سرشار از آشفتگی‌های بصری ذهن را درگیر و ظاهر کلان‌شهر شیراز را آشفته کرده است. 

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ ز یست و خدمات شهری شورای شهر شیراز خواستار تهیه و تدوین طرح جامع ساماندهی تابلوهای شهری اعم از خدماتی، تجاری، اداری و تبلیغاتی  در سطح این کلان‌شهر شد.

قاسم مقیمی گفت: تابلوهای شهری جزء اقلام تبلیغاتی و گرافیکی محسوب می‌شوند اما در تهیه آیین‌نامه فعلی از  توان متخصصین حوزه گرافیک و صاحب‌نظران تبلیغاتی استفاده‌ نشده است.

وی که معتقد است برای پیشبرد این موضوع باید از متخصصین دانشگاهی استفاده کرد، افزود:‌ به‌طور مثال در طرحی که برای ساماندهی تابلوها در فلکه شهرداری ایجادشده است با وجود یکسان‌سازی تابلوها اما متأسفانه هویت فروشگاه‌ها از بین رفته است.

یک کارشناس گرافیک نیز معتقد است به همان اندازه که نمادهای شهری برای همه اقشار جامعه اهمیت دارد باید به نصب و نوع طراحی تابلوهای شهری بیشتر بها داده شود.

محمود خادم صادق تأکید کرد: امروزه تابلو‌هایی که در شهر شیراز نصب‌ شده‌اند، کیفیت بصری نداشته و پیام تبلیغاتی را به‌ درستی منتقل نمی‌کنند.

وی افزود: ‌پیام شهروندی و تبلیغات شهری باید با منطقه و محیط زندگی افراد همخوانی داشته باشد تا مخاطب را به خود جذب کند.

این کارشناس بر اهمیت جانمایی تابلوهای شهری تأکید کرد و ادامه داد: در صورت تلفیق نظرات کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد و شهرداری، وضعیت تابلوهای شهری مطلوب خواهد شد.

خادم صادق گفت: متأسفانه شهر شیراز به لحاظ منظر شهری در مقایسه با دیگر کلان‌شهرهای کشور وضعیت و جایگاه مناسبی ندارد.

وی مهم‌ترین دلیل این آشفتگی را جزیره‌ای عمل کردن برخی از متولیان دانست و گفت: تا زمانی که پایین‌ترین قیمت پیشنهادی هنرمند برای طراحی تابلوها ملاک تصمیم‌گیری شود، این روند ادامه خواهد داشت.

این کارشناس طراحی و گرافیکی معتقد است که آگهی‌نماها برای تبلیغ در مسافت‌های دور ساخته‌ شده‌اند و برای نصب در فضای شهری مناسب نیستند.

خادم صادق با تأکید بر اینکه طراحی گرافیکی بیشتر تابلوها غیر کارشناسانه است، ادامه داد: نوشته‌های تبلیغاتی برخی از این آگهی‌نماها ده‌ها سطر بوده که میزان استاندارد آن کمتر از این است.
تسنیم

نظرات بینندگان