کد خبر: ۱۲۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس:

نگاه اداره امور مالیاتی استان حمایت از تولید و صادرات باشد/ اصلاح نظام مالیاتی ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند/ افرادی که فرار مالیاتی دارند، رها هستند!

رازقی گفت: عمده فشار دستگاه مالیاتی کشور بر بخش تولید و صادرات کشور تحمیل می شود ولی افرادی که فرار مالیاتی دارند در کشور رها هستند.

به گزارش شیرازه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: انتظار داریم دستگاه مالیاتی در استان فعالیت های خود را با نگاه حمایت از صنعت، تولید و صادرات استان دنبال کند تا شاهد بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در استان باشیم.

جمال رازقی در جلسه بررسی درآمدهای مالیاتی استان فارس از نگاه بخش خصوصی که با حضور فعالان بخش خصوصی و مدیر کل و معاونین اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شد، بیان کرد: در دهه های گذشته به واسطه سیاست های مختلف، بخش تولید در کشور سرکوب شده است که یکی از عوامل این مهم، سیستم ناعادلانه مالیاتی است که در صورت اصلاح این سیستم شاهد بی‌ثباتی و مشکلات متعدد در بخش اقتصاد کشور نخواهیم بود.

وی افزود: این درحالی است که سالها در کشور برای ایجاد اشتغال پایدار تلاش شده و پول های زیادی نیز توزیع شده در صورتی که اگر به بخش تولید توجه شده بود به دنبال آن اشتغال پایدار نیز ایجاد می شد.

رازقی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم ایجاد تولید پایدار در کشور، دستگاه مالیاتی است اظهار داشت: اگر سیستم مالیاتی کشور ما از شفافیت و سیستم گسترده و عادلانه مالیاتی برخوردار بود شاهد بی ثباتی و تلاطم در بازار ارز کشور نبودیم و اقتصاد ما در دست افراد سودجو قرار نمی گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: دستگاه مالیاتی سالانه برای وصول مالیات های ابلاغ شده خود به سراغ فعالان اقتصادی و واحدهای شناخته شده تولید می روند که بر اساس مستندات بیش از 65 درصد مالیات کشور از بخش تولید تامین می شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی به دنبال اجرایی شدن نظام عادلانه مالیاتی در کشور است که دولت در این زمینه باید اقدام موثری انجام دهد و این درحالی است که در حال حاضر مالیاتی که از کارگران و کارمندان دولت کسر می شود به مراتب بیشتر از برخی از دستگاه های اجرایی است.

رازقی عنوان داشت: عمده فشار دستگاه مالیاتی کشور بر بخش تولید و صادرات کشور تحمیل می شود در حالی که فرار مالیاتی در کشور فراوان است و افرادی که فرار مالیاتی دارند در کشور رها هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که فرار مالیاتی دارند حق مردم و بیت‌المال را پایمال می کنند و رسیدگی به این موضوع انتظار بخش خصوصی است، تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی فارس آماده هرگونه همکاری و تعامل با اداره کل مالیاتی استان برای کم کردن فشار مالیاتی بر روی تولید و صادرات و گسترده شدن چتر این اداره کل در استان هستیم.

رازقی افزود: دستگاه مالیاتی استان باید نقش خود در رشد اقتصادی، تولید پایدار و اشتغال پایدار در استان را ایفا کند و ما نیز به عنوان پارلمان بخش خصوصی در استان در کنار آنها خواهیم بود.

میانگین دریافت مالیات در فارس بیش از کشور است

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: در استان فارس 86 هزار میلیارد تومان از تولید استان به قیمت ثابت زیر چتر مالیات قرار دارد و مابه تفاوت آن تا 153 هزار میلیارد تومان در اقتصاد سیاه وجود دارد که مصون از مالیات می باشند و این فشاری است که به بخش درستکار اقتصاد وارد می شود.

محمدصادق حمیدیان بیان کرد: در مقایسه درآمد مالیاتی کشور می بینیم که آهنگ دریافت مالیات در استان فارس در آهنگ دریافت مالیات در کشور در 10 سال گذشته بیشتر بوده و این موضوع جای تعمق دارد.

وی اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی معتقد بر پرداخت مالیات و ناراضی از بی عدالتی مالیاتی هستند که دستگاه مالیاتی باید سیاستی را در نظر بگیرد که فشار فرار مالیاتی بر فعالان بخش خصوصی تحمیل نشود.

حمیدیان با اشاره به وجود بی عدالتی های مالیاتی توسط دستگاه مالیاتی کشور اضافه کرد: باعث تاسف است که دستگاه مالیاتی تفاوت و تشویق بین خوش حسابان مالیاتی و بد حسابان مالیاتی در نظر نگرفته است و در برخی از موارد می بینیم که برخوردهای سخت گیرانه ای نسبت به کسانی که مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند، دارد.

وی ادامه داد: درحال حاضر واحدهای بزرگ پیمانکاری که از خارج از استان در فارس فعال هستند، درآمد مالیاتی و تامین اجتماعی آنها به خارج از استان می رود که پیشنهاد ما این است که این واحدها ساماندهی شود تا در جهت سهم عمرانی استان و اخذ مالیات از محل این واحدها جبران شود و فشارها از بخش تولید کاسته شود.

او عنوان داشت: رتبه استان فارس در تولید نااخالص داخلی بین پنج و شش دهم درصد و رتبه درآمد مالیاتی ما نیز بین 18 تا 19 درصد متغییر بوده است.

حمیدیان افزود: اینکه ما بتوانیم در جهت توانمندسازی واحدهای تولیدی شامل خدمات مولد و تولید کالا، کمک کنیم این خود مبین تلاش در جهت توسعه است و با نگاهی به مالیات استان می بینیم که در دوره نونهالی مالیاتی استان قرار داریم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان