کد خبر: ۱۲۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
صادرکنندگان فارس از مشکلات صادرات می‌گویند؛

بخشنامه پیمان ارزی مانع بزرگ صادرات/ نوسانات ارز بازار صادرات را دچار اختلال کرده است/ بخشنامه‌های صادراتی، شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: در چند ماه اخیر نوسانات ارز و صدور بخشنامه‌های کارشناسی نشده صادرات را با اختلال روبرو کرده است.

به گزارش شیرازه، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: امروز در بخش صادرات، قیمت کالاهای صادراتی منطقی نیست و متاسفانه در حال حاضر صادرات برخی از واحدهای تولیدی بزرگ استان لغو شده است و با این روند خطر تعطیلی صادرات استان بسیار جدی است.

ابراهیم غلامزاده در جلسه کارگروه ویژه اقتصادی استان که باحضور صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، بیان کرد: اگر صادرات هر بخش متوقف شود تاثیرات منفی بسیاری بر بخش های دیگر دارد که در این شرایط بحرانی کشور را با خطر جدی روبرو می کند.

وی با بیان اینکه بحث قیمت تمام شده کالاهای صادراتی نیز موضوع مهمی است که در این زمینه نیز جلساتی برگزار خواهیم کرد، افزود: تعطیلی واحدهای تولیدی رخداد بسیاری بدی برای اقتصاد و تجارت خارجی استان است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار داشت: در چند ماه اخیر نوسانات ارز صادرات ما را با اختلال روبرو کرده که صدور بخشنامه ها و مقررات لحظه ای و کارشناسی نشده صادرات ما را با سختی و مشکل روبرو کرده است.

غلامزاده با بیان اینکه منبع ارزی کشور از دو بخش صادرات نفتی و غیرنفتی تشکیل می شود اضافه کرد: 80 درصد صادرات کشور در اختیار پتروشیمی ها و فولادی ها و 20 درصد دراختیار فعالان بخش خصوصی است که با دستورالعمل های فعلی به ویژه بخشنامه پیمان سپاری ارزی مانع بزرگی برای صادرات ما ایجاد شده است.

وی با اشاره به نارضایتی فعالان اقتصادی از اجرای بخشنامه پیمان سپاری ارزی و پیگیری های اتاق های بازرگانی در این خصوص ادامه داد: اگر بخشنامه پیمان سپاری ارزی لغو نشود صادرات کشور مختل می شود لذا با توجه به مسایل موجود، در خصوص بخشنامه پیمان سپاری ارزی پیگیری های بسیاری انجام شده و به نظر می رسد که به زودی این بخشنامه اصلاح می شود.

غلامزاده عنوان داشت: سیاست های غیرکارشناسی داخل کشور فضای رانت برای افراد سودجو ایجاد کرده است و ما شاهد هستیم که تحریم های داخلی بیش از مشکلات خارجی اقتصاد و صادرات ما را تحت الشعاع قرار داده است.

وی تصریح کرد: برخی از مشکلات در حوزه صادرات و اقتصاد ما ملی است که اتاق بازرگانی فارس به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مدیریت ارشد استان پیگیر مشکلات فعالان بخش خصوصی و بنگاه های تولیدی استان هستند اما عمده مشکلات ما استانی و به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی است که رویکرد ما در این کارگروه شناسایی و پر کردن خلاهای موجود در استان برای به حداقل رسیدن مشکلات بخش اقتصاد استان است.

مشکلاتی که در حوزه صادرات ایجاد شده بازارهای صادراتی را از بین می‌برد

هادی حنایی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: تجارت نیازمند برنامه دقیق، منسجم و مدون است که متاسفانه در شرایط فعلی و سیاست های غیرکارشناسی، صادرکننده و تولیدکنندگان ما نمی توانند برای روز بعد خود برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در نابسامانی های ارزی امروز تحریم های داخلی بیشتر از دشمنان خارجی موثر است افزود: با تحریم های داخلی و روند فعلی که در حوزه صادرات ایجاد شده فرصت های اقتصادی و بازارهای صادراتی ما از بین می رود.

حنایی بیان کرد: در بخش میوه و تره بار که جزو کالاهای فسادپذیر محسوب می شود مشکلات صادراتی بیشتری وجود دارد و متاسفانه ما همچنان شاهد آزمون و خطای تصمیم گیران در بخش اقتصاد کشور هستیم که این تاسف بار است.

وی اظهار داشت: عدم اطلاع رسانی شفاف دولت از بخشنامه ها و برخی از بخش های خدمات دهنده مربوط به صادرات یکی دیگر از مشکلات شرایط فعلی صادرات کشور است.

واردات باید در مقابل صادرات انجام شود

سید رضا ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: تلاش دولت در نیمه دوم سال بر این است که واردات در مقابل صادرات باید انجام گیرد و همچنین اظهارنامه صادراتی در نیمه دوم سال نیز ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

در این جلسه علی اصغر عباس زاده معاون امور گمرکی گمرکات استان فارس و نظام الدین قاضی پور معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل استان فارس به بیان مسایل پیرامون مشکلات حوزه صادرات استان پرداختند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان