کد خبر: ۱۲۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷
به مناسبت 15مهرماه روز ملی روستاها؛

40 روستای شهرستان شیراز درگیر مسائل حاشیه‌نشینی است/ طرح جابجایی 4 روستای فارس در انتظار تامین زمین و اعتبار/ 21مهرماه طرح آمارگیری از مسکن روستایی آغاز می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: در ۴۰ روستایی که در حریم کلانشهر شیراز قرار دارد ۲۵۰ هکتار خارج از حریم ساخت و ساز انجام شده است.
40 روستای شهرستان شیراز درگیر مسائل حاشیه‌نشینی است/ طرح جابجایی 4 روستای فارس در انتظار تامین زمین و اعتبار/ 21مهرماه طرح آمارگیری از مسکن روستایی آغاز می‌شود

به گزارش شیرازه، 15 مهرماه، روز ملی روستا اولین بار در سال 1392 با درخواست مرکز توسعه روستایی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف ارج نهادن به فرهنگ روستایی و توسعه روستاها در تقویم رسمی کشور ثبت شد به همین مناسبت مدیرکل و معاونان بنیاد مسکن فارس در یک نشست به ارائه گزارشی درخصوص فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام شده و مسائل پیش روی روستاها پرداختند.

عطاءالله زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس روز ملی روستا را فرصتی برای یادآوری برخی از چالش ها در مناطق روستایی و برنامه ریزی برای حل این چالش ها عنوان و اظهار کرد: از جمله مشکلات و چالش ها در مناطق روستایی ساخت و سازهای بی‌رویه خارج از محدوده طرح های هادی است و در حال حاضر 40 روستای حاشیه کلان شهر شیراز با این مشکلات و چالش ها دست به گریبان هستند، عمده این روستاها ساخت و ساز خارج از محدوده دارند و به صورت بی ضابطه خدمات نیز دریافت می کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: حدود 250 هکتار فضای ساخت و ساز در خارج از محدوده این 40روستا شکل گرفته و به افزایش حاشیه‌نشینی در اطراف شیراز منجر شده است.

به گفته وی الحاق این محدوده ها به طرح هادی روستایی مسایل حقوقی و عدم الحاق آن مسایل و مشکلات اجتماعی به دنبال دارد، امسال با بازنگری طرح های هادی روستایی در 14 روستای شهرستان شیراز بخشی از این محدوده به طرح های هادی روستاها ملحق می شود.

زمانی با بیان اینکه این روستاها حدود 100 هزار نفر جمعیت دارند، گفت: استفاده از انشعابات غیر مجاز آب و برق و محرومیت برخی از این روستاها از سایر خدمات، نداشتن راه های دسترسی و نداشتن معابر توسعه یافته و سیستم دفع فاضلاب از جمله مشکلات این مناطق است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: در مجموع طرح های 40 روستای استان فارس امسال مورد بازنگری قرار می گیرد، بازنگری این طرح ها با توجه به افزایش جمعیت روستاها و گذشت حدود 10 سال از طراحی اولیه طرح هادی در این مناطق ضرورت دارد.

21مهرماه طرح آمارگیری از مسکن روستایی آغاز می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه از سال 82 طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن و مرکز آمار ایران برگزار می‌شود، اظهار داشت: چهارمین دوره این طرح 21 مهرماه در آخرین روز از هفته روستا در استان فارس آغاز می‌شود و این طرح تا 21 آبان‌ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در 423 روستای استان فارس که در مجموع دارای 15 هزار و 579 واحد مسکونی هستند به صورت رندم اجرا می‌شود، عنوان کرد: طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی با کمک 70 نیرو اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه تهیه طرح هادی در استان فارس به 100 درصد رسیده است و تمام 2400 روستای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی شده‌اند، خاطرنشان کرد: از آنجا که طرح‌ هادی 10 ساله است از امسال وارد فاز بازنگری طرح هادی در روستاها شده‌ایم و طرح هادی 60 روستای استان فارس بازنگری می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح هادی در استان فارس از مرز 50 درصد گذشته است و اعتباری که امسال برای اجرای این طرح در روستاهای فارس در نظر گرفته شده 70 میلیارد تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه از سال 94 تا کنون 3 میلیون و 400 هزار متر مربع از معابر روستایی فارس از محل تخصیص قیر رایگان آسفالت شده است، افزود: امسال مبلغ 40 میلیارد تومان از محل قیر یارانه‌ای و 25 میلیارد تومان از محل مشارکت دهیاری‌های برای آسفالت معابر روستایی استفاده شده است.

وی اظهار داشت: در صدور سند روستایی نیز تاکنون 294 جلد سند صادر شده است و تعهد امسال نیز 12 هزار و 400 جلد سند است که تا کنون 50 درصد آن صادر شده است.

زمانی گفت: در حوزه گردشگری نیز سال گذشته تاکنون طرح 12 روستای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش مصوب شده و امید است که امسال منابع ملی لازم برای تهیه طرح آنها تامین شود.

وی عنوان کرد: در حوزه اسکان عشایر نیز 102 سایت اسکان عشایر در استان فارس مصوب شده که تاکنون طرح 64 سایت تهیه شده و عملیات اجرایی اسکان در آن انجام شده است.

۵۹درصد واحدهای مسکونی روستایی فارس مقاوم‌سازی شد

فرج‌الله نصیری، معاون بهسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس نیز از مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی ۵۹ درصد واحدهای مسکونی روستایی این استان خبر داد و گفت: از سال 84 که طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی آغاز شده است 136 هزار واحد مسکونی روستایی در استان فارس مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شده است البته تا قبل از سال 84 نیز 25 هزار واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شده بود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی باید مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شود، اظهار داشت: از این سهمیه 7.5 درصد (15 هزار واحد مسکن روستایی) متعلق به فارس است که مقاوم سازی 7 هزار و احد مسکونی نیز در حال اجرا است و استان فارس در سال‌های مختلف بیش از 7.5 درصد سهمیه مقاوم‌سازی و ایمن‌‌سازی را جذب کرده است.

معاون بهسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس بیان کرد: در دو ماه گذشته که اعتبارات سال 97 برای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی واحدهای مسکونی روستایی ابلاغ شده 5 هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده و 560 واحد مسکونی به مرحله عقد قرارداد رسیده و 18 واحد نیز ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات سال 97 برای طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی 375 میلیارد تومان است که تاکنون 124 میلیارد تومان از آن در بانک‌ها در قالب پرداخت تسهیلات مصوب شده است.

نصیری با بیان اینکه در سیل سال 95 در سطح روستاها و شهرهای استان فارس 7492 واحد مسکونی دچار حادثه شد، افزود: تاکنون عملیات اجرایی بازسازی و ساخت مجدد 5900 واحد از این واحدهای آسیب‌دیده آغاز شده و فونداسیون این واحدها بسته شده است، گفت: تاکنون ساخت 4121 واحد آسیب دیده به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه در شهرها 6 میلیون تومان و در روستاها 5 میلیون تومان وام بلاعوض به این واحدها تعلق می‌گرفته است، عنوان کرد: تاکنون 5 هزار واحد مسکونی 24 میلیارد و 700 میلیون تومان وام بلاعوض دریافت کرده‌اند.

معاون بهسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه تاکنون 197 واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر در روستاهای فارس ساخته شده است، گفت: امسال نیز 187 واحد مسکونی برای این خانوارها در روستاهای فارس ساخته می‌شود.

معاون عمرا ن روستایی بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه 4 روستای فارس نیاز به جابه جایی دارند گفت: محدودیت تامین زمین مناسب و اعتبارات موجب شده است تا این روستاها هنوز جابه جا نشوند.

طرح جابجایی 4 روستای فارس در انتظار تامین زمین و اعتبار

مصطفی هاشمی، معاون عمرا ن روستایی بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه 4 روستای فارس نیاز به جابه‌جایی دارند، گفت: محدودیت تامین زمین مناسب و اعتبارات موجب شده است تا این روستاها جابه جا نشوند. روستاهای کوه سفید، دیندارلو، مشایخ و ملیان چهار روستای شهرستان های داراب، فسا، ممسنی و سپیدان هستند که موضوع جا به جایی این روستاها مطرح شده اما هنوز زمین یا اعتبار لازم برای برخی از این روستاها تامین نشده است.

وی درباره روستای کوه سفید داراب گفت: جابه جایی این روستا به دلیل پدیده فرونشست زمین قطعی است، زمین مناسب با وسعت 10 هکتار در حاشیه روستا تامین شده است، برخی از اهالی روستا هنوز رغبتی برای جابه‌جایی پیدا نکرده اند، در صورت جابه جایی روستا بنیاد مسکن در منطقه جدید شروع به تامین زیر ساخت ها خواهد کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس همچنین از روستای مشایخ در شهرستان ممسنی به عنوان دیگر روستای فارس نام برد که نیاز به جابه جایی دارد و گفت: این روستا نیز به دلیل رانش زمین جابه جا می شود، زمین مناسب به و سعت 7 هکتار در منطقه پیشنهاد و جایابی شده است، محل جدید در تعارض با برخی ادارات از جمله اداره منابع طبیعی است که در حال رایزنی و تفاهم برای انتقال روستا به مکان جدید هستیم، در این زمینه نیاز به همکاری و مساعدت نهادهای محلی و مردم داریم.

هاشمی اضافه کرد: همچنین برای انتقال و جابه جایی روستای دیندارلو در شهرستان فسا اقدامات اولیه انجام شده، در این روستا اراضی جدید و اطراف روستا مالکیت شخصی دارد هنوز زمین مناسبی در این منطقه انتخاب نشده است، لازم است مالکان و اهالی روستا همراهی و مشارکت بیشتری برای انتخاب زمین و جابه جایی روستا داشته باشند، این روستا به علت فرونشست زمین خطرات بالقوه فراوان دارد، فرونشست به اکثر زیر ساخت های این روستا خسارت وارد کرده است و سلامت ساکنان را نیز تهدید می کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس همچنین گفت: روستای ملیان در بخش بیضای شهرستان سپیدان نیاز به جابه جایی دارد، بخشی از این روستا در دل منطقه میراثی و کهن قرار دارد، میراث فرهنگی برای جلوگیری از بروز خسارت به آثار کهن و میراثی این روستا موضوع جابه جایی آن را پیشنهاد کرده اما هنوز اعتبار خاصی برای این انتقال مصوب نشده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان