کد خبر: ۱۲۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷

رکورد سبد نفتی اوپک شکسته شد

قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۸ شکسته شد و به ۸۴.۰۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در ۴ سال و یک ماه گذشته است.
به گزارش شیرازه، رکورد قیمتی سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی شکسته شد و این نوع نفت به ۸۴.۰۹ دلار در هر بشکه رسید. این قیمت بالاترین رقم در بیش از  چهار سال گذشته به شمار می‌رود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان با ۴۵ سنت افزایش ۸۴.۰۹ دلار در هر بشکه فروخته شد.

این نوع نفت روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه به ۸۳.۶۴ دلار در هر بشکه رسیده بود که خود رکوردی برای این نوع نفت محسوب می‌شود.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ناشی از نزدیک شدن موعد اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که سبب شده تا سرمایه‌گذاران و تاجران در مورد کم شدن عرضه در بازار نگران شوند.



این نگرانی قیمت نفت را در چهارشنبه گذشته به ۸۶.۷۴ دلار رساند اما با منتشر شدن خبری مبنی بر توافق عربستان و روسیه با آمریکا برای جبران کمبود نفت ایران در بازار، افزایش قیمت نفت محدود شد.

روز جمعه نفت برنت ۸۴.۱۶  دلار و نفت خام آمریکا ۷۴.۳۴ دلار در هر بشکه فروخته شد که بالاترین قیمت‌ها در ۴ گذشته به شمار می رفتند.

سبد نفتی اوپک سال ۲۰۱۸ را با قیمت ۶۴.۸۴ دلار آغاز کرده بود که در آن زمان بالاترین قیمت ۲ سال و ۷ ماه پیش از آن زمان به شمار می‌رفت.

در عین حال، برای نخستین بار از ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون، دو شاخص نفتی برنت و وی‌تی‌ای سال ۲۰۱۸ را با قیمت بالای ۶۰ دلار آغاز کردند. نفت برنت با قیمت ۶۷.۲۹ و نفت خام آمریکا با ۶۰.۷۴ دلار در هر بشکه سال۲۰۱۸ را آغاز کردند.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
فارس

نظرات بینندگان