کد خبر: ۱۲۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷
مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

آموزش فعالیت‌های بدنی به 140 هزار نفر از سالمندان فارس/ کم‌تحرکی علت بسیاری از بیماری‌هاست

دکتر داوودی گفت: علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها، کم تحرکی و نداشتن فعالیت منظم بدنی است.

آموزش فعالیت‌های بدنی به 140 هزار نفر از سالمندان فارس/ کم‌تحرکی علت بسیاری از بیماری‌هاستبه گزارش شیرازه، مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه علوم پزشکی در یک نشست خبری با اشاره به افزایش سرعت شیوع بیماری‌های قلبی گفت: باید در تصمیم‌گیری‌های کلان با مساعد کردن زمینه برای افزایش فعالیت بدنی از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

دکتر محسن داوودی بر لزوم ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی برای ایجاد جامعه سالم تاکید کرد و گفت: بی تحرکی، یکجا نشینی و زندگی ماشینی کیفیت زندگی را کاهش داده و موجب افزایش بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی شده است که شیوع این بیماری در جامعه موجب افزایش هزینه های اقتصاد سلامت می شود.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمندی در استان فارس و کشور رو به افزایش است، گفت: سالمندان از جمله اقشار جامعه هستند که بیش از سایرین نیاز به ورزش و تربیت بدنی سالم و ایجاد فرصت های تحرک و پویایی دارند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

این دکترای فیزیولوژی قلب و عروق اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای جمعیتی معادل 4 میلیون و 670 هزار نفر در استان فارس برنامه جامع سلامت تدوین کرده است، حدود 422 هزار نفر که 10.2 درصد از این جمعیت را شامل می شود، سالمند هستند که نیاز به مراقبت های ویژه سلامت دارند، توجه به تحرک بدنی و پویایی اجتماعی از جمله برنامه های این دانشگاه برای قشر سالمند در استان فارس است.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمندان در استان فارس طی دو سال گذشته حدود 4 دهم درصد افزایش داشته است، گفت: باید از اکنون برنامه ریزی های دقیق به ویژه در حوزه سلامت قلب و عروق برای سالمندان تدارک دیده شود، توجه به تحرک بدنی و پویایی اجتماعی از جمله محورهای اصلی این برنامه هاست.

داوودی جمعیت سالمند تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس را 204 هزار نفر مرد و 218 هزار نفر زن اعلام و اظهار کرد: ما وظیفه داریم کیفیت زندگی سالمندان را بالا ببریم که در همین راستا برنامه‌های تئوری و عملی بدنی را به افراد 60 تا 70 سال طی دو سال اخیر ارائه کردیم.

به گفته وی بیش از 140 هزار نفر از سالمندان بالای 60 سال در استان فارس که 49 هزار نفر روستایی و مابقی شهری هستند، از این آموزش‌ها استفاده کردند.

داوودی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای 30 هزار نفر کارمند، 11 هزار نفر دانشجو و حدود هزار نفر استاد است که خانواده‌هایشان نیز از امکانات و برنامه‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه 15 رشته ورزشی فعال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: در 9 سال گذشته 6 رتبه نخست قهرمانی، یک نائب قهرمانی و دو دوره مقام سومی را کسب کردیم.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به برگزاری المپیاد دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی در شهریورماه گذشته در تبریز خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دریافت 9 کاپ قهرمانی از 12 رشته، رکورددار به دست‌آوردن تعداد کاپ شد.

داوودی اضافه کرد: این دانشگاه علاوه بر توجه به ورزش قهرمانی که در رشته های فوتبال، والیبال، فوتسال، بدمینتون، تنیش روی میز، بسکتبال، شطرنج، دو و میدانی، تیراندازی، کشتی، کاراته، تکواندو، جودو و شنا دارد به رشته های ورزش های همگانی از جمله پله نوردی، دارت، طناب کشی، داژبال و تنیس نیز توجه کرده و دانشجویانی در این رشته ها فعالیت دارند.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با معرفی پایگاه اینترنتی تربیت بدنی دانشگاه به نشانی sport.sums.ac.ir به عنوان پل ارتباطی بین مدیریت تربیت بدنی دانشگاه با مخاطبان، گفت: از دو سال گذشته که این پایگاه اینترنتی آغاز به کار کرده حدود یک میلیون و 700 هزار نفر بازدید کننده داشته است؛ مقالات علمی در زمینه ورزش و سلامت نیز برای استفاده کارکنان و بازدیدکنندگان به صورت هفتگی بر روی این پایگاه اینترنتی قرار می گیرد؛ همچنین کارگاه های آموزشی منظمی از سوی مدیریت تربیت بدنی دانشگاه، در حال برگزاری است.

داوودی یادآور شد: در حال حاضر فضاها و امکانات ورزشی شامل سه سالن چند منظوره برای ورزش های تیمی، دو سالن رزمی، یک سالن تیراندازی استاندارد، زمین چمن مصنوعی و یک استخر سرپوشیده استاندارد که از نظر بهداشتی جزو بهترین هاست، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فعال است.

وی همچنین گفت: به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش، با همکاری سازمان انتقال خون شانزدهم مهر از ساعت ۱۵ تا ساعت ۱۹ اعضای هیات رئیسه، مدیران ارشد، مسئولان و کارکنان دانشگاه و دانشجویان با به همراه داشتن کارت ملی در مجتمع فرهنگی تفریحی ولایت واقع در بلوار نیایش اهدای خون داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان