کد خبر: ۱۲۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

شورا در قضایای اخیر محافظه کار بود و مدارا کرد!/ حاجتی اگر تخلف کرده، باید مجازات شود/ اصحاب دل نازک قدرت اجازه انتقاد را نمی‌دهند/ کسانی که پرچم اسرائیل را در شهرداری نصب کردند مجازات شوند/ داعیه داران خونِ شهدا در پی اصلاح امور اجتماعی باشند

عضو شورای شهر شیراز گفت: این انقلاب میراث خون شهدایمان است، شهدا رفتند و به خدا پیوستند، اجری که آنها گرفتند بُعد عرفانی و خدایی است، اما خونِ شهدا یک بعد دیگری هم دارد و آن هم اصلاح امور اجتماعی است.
به گزارش شیرازه، جلسه علنی شورای شهر شیراز با حضور 12 عضو در شامگاه دوشنبه (16 مهر) برگزار شد.

امامی عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه کاش مسئولین ما فقط به همین نکته ی «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» توجه می کردند، گفت: چند تذکر به خودم دارم؛ من امروز خیلی ناراحت و خشمگینم منتها خشمم را در خودم فرو می خورم.

نوذر امامی با قرائت یک بیت شعر «خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است، کارم از گریه گذشته ست بدان می خندم»، اظهار داشت: امروز ما حتی نمی توانیم از نماینده شهرمان که بازداشت شده اسم ببریم و از او یادی کنیم، هفته گذشته من نطق داشتم ولی به خواهش دوستان برای اینکه به اصحاب قدرت برنخورد کلامی نگفتم!

وی خود را این چنین معرفی کرد: نسل اول انقلاب هستم، از کسانی بودم که قبل از انقلاب مبارزه و از ارزش های اسلامی دفاع کرده، رزمنده و فرمانده گردان بودم، کسی بودم که قرآن درباره شان می گفت «فضل الله المجاهدين علي القاعدين اجرا عظيما؛ خداوند مجاهدان را بر کسانی که جهاد نمی کنند برتری بزرگی داده است».

شورا در قضایای اخیر محافظه کار بود و مدارا کرد!/ حاجتی اگر تخلف کرده، باید مجازات شود/ اصحاب دل نازک قدرت اجازه انتقاد را نمی دهند/ کسانی که پرچم اسرائیل را در شهرداری نصب کردند مجازات شوند/ داعیه داران خونِ شهدا در پی اصلاح امور اجتماعی باشند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز بیان کرد: من مجاهد بودم و امروز اصلاح طلب هستم اما واژه اصلاح طلب برای اصحاب قدرت، اصطلاح خوبی نیست لذا ما باید سعی کنیم که محافظه کار باشیم چنانکه متاسفانه امروز می بینیم شورا در قضایای اخیر این شهر محافظه کار بود و مدارا کرد!

تخریب کنندگان میراث و کسانی که پرچم اسرائیل را در شهرداری نصب کردند مجازات شوند
امامی با اظهار اینکه اشکالی ندارد، حاجتی را بازداشت کردند کار خلافی کرده باید به خلاف هایش هم رسیدگی شود چنانکه محکوم شد باید مجازات شود، تصریح کرد: از جمله خصایص اصلاح طلبی این است که ما تابع قانون هستیم، اما کسانی که میراث را کنار گوش شما تخریب کردند را نیز مجازات کنید.

وی در ادامه گفت: افرادی که پرچم اسرائیل را در شهرداری نصب کردند و کسانی که بدون مجوز راهپیمایی می کنند را هم دستگیر و با آنها برخورد کنید.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: با کسانی که با آجر، فحاشی و حرفهای رکیک نسبت به بزرگان کشور آبروی شهر را بردند نیز برخورد کنید؛ ما تسلیم هستیم نیازی نیست ما را در خیابان بازداشت کنید، اگر نامه بنویسید و یا تماس بگیرید خودمان می آییم.

اصلاح امور اجتماعی بُعد دیگری از خونِ شهدا/ اصحاب دل نازک قدرت اجازه انتقاد از خود را نمی دهند
خزانه دار شورای شهر شیراز با اعلام اینکه ما اهلِ این جاییم و برای این انقلاب خون دادیم، تاکید داشت: این انقلاب میراث خون شهدایمان است، شهدا رفتند و به خدا پیوستند، اجری که شهدا گرفتند بُعد عرفانی و خدایی است اما خونِ شهدا یک بعد دیگری هم دارد و آن هم اصلاح امور اجتماعی است.

امامی با اظهار اینکه اگر بیان آزاد بود، بعد از بیان نیز آزاد بودیم اکنون شاهد این مفاسد، بیکاری فقر، تبعیض و اختلاس در جامعه نبودیم، با ابراز تاسف گفت: همان طور که گفتم اصحاب قدرت خیلی دلشان نازک است، اصلا تمایل ندارند و اجازه نمی دهند که کسی از آنها انتقاد کند.

شهرهای گران با اقتصادی غیر مولد و مصرف کننده حاصل چه نوع تفکری بوده است؟
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکلات و گرفتاری های شهرهای ایران به طور جدی در تنزل جایگاه منطقه ای و بین المللی کشور ما تاثیر گذار است، گفت: شهرهایی که 75 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند چنانچه با برنامه و به صورت نظام مند توسعه پیدا کنند می توانند علیرغم پاسخ به خواست شهروندان، باعث ارتقای جایگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور نیز شوند.

نوذر امامی علت رشد بی قواره و شکل گیری معیوب و مریض چرخ توسعه شهری ایران را گرفتاری هایی که ریشه در ساختار تصمیم گیری و سیاست گذاریِ تهیه و تصویب طرح های شهری، تعیین کاربری و مراجع دخیل در این امور دارد دانست و اظهار داشت: کمتر کسی است که در خصوص مشکلات عدیده شهرهای ایران تردیدی داشته باشد.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه شهرهای گران با اقتصادی غیر مولد و مصرف کننده که مملو از آلودگی های زیست محیطی و بصری، نرخ بالای بیکاری و فقر، بالاترین آمار تصادفات و جراحات رانندگی با بیشترین مصرف انرژی و منابع حاصل چه نوع تفکر و ساختار برنامه ریزی در نیم قرن گذشته بوده است، افزود: متاسفانه خانه دار شدن در این شهرها تبدیل به آرزویی برای اقشار متوسط به پایین تبدیل شده است.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: در حالی که به 50 سالگی تصویب قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری نزدیک می شویم در تمام این سالها که اساس جامعه ایران حتی پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 و تشکیل نهاد شوراهای اسلامی شهرها در 1376 زیر و رو شده آیا نباید هیچ اصلاحی در قوانین جامعه ای که به شدت شهری شده رخ دهد و ساختارهایی جدید همراه با تحولات مدنی جایگزین قوانین تاریخ مصرف گذشته و نا کارآمد آن روزگاران شود؟

آیا تمرکز قدرت و اختیار در نهادهای غیر منتخب در شیراز نباید با شکل گیری شوراها جایگزین می شد؟
امامی با مطرح کردن اینکه آیا جامعه ای با شهرهای چند میلیونی باید همچنان با قانون 50 سال پیش که تنها یک شهر میلیونی در ایران بوده اداره شود، تصریح کرد: آیا تمرکز قدرت و اختیار در نهادهای غیر منتخب در شیراز و سایر کلان شهرها نباید با شکل گیری حکومت محلی (شوراها) جایگزین و اصلاح می شد؟

خزانه دار شورای شهر شیراز با ابراز تاسف بیان کرد: علیرغم اینکه اختیارات بسیار گسترده ای در دست برخی ادارات و سازمان های شیراز و سایر شهرها قرار دارد، کمتر مسؤلیتی برای ادارات در خصوص نیازهای مردم و حق شهر تعریف شده و این در حالی است که شهرداری و شورای شهر که در صف اول انتظارات و پرسشگری مردم هستند اختیاری در تصویب حتی 100 متر مربع تغییر کاربری، تراکم یا تهیه طرح های عاجل و ضروری برای رفع نیازهای حاد شهرها ندارند.

وی از بلاتکلیفی درخواست های شهرداری در موارد مختلف، در پیچ و خم های سایر ادارات نامرتبط که مسئولیت مستقیمی درخصوص شهرها ندارند سخن گفت و اظهار داشت: این ها پس از مدتی چانه زنی و بعضا روش های نامتعارف در اساس طرح های پیشنهادی باعث عقب ماندگی و درجا زدن شهر می شوند.

امامی در ادامه به بیان نکاتی درخصوص ساختار تصویب طرح ها، ضوابط و کاربری های شهرها و لزوم تغییر در قوانین پوسیده پرداخت و گفت: قاعدتاً نهادهای مدنی منتخب مردم هر شهر باید اختیار تصویب و اعلام نظر نهایی درخصوص طرح های شهر، کاربری ها و سایر ضوابط را داشته باشند.

امروز هیچ نهادی از لحاظ منطقی، مدنی و توان برنامه ریزی و فنی به پای شهرداری و شورا نمی رسد!/ بهبود مسائل شهری و نجات شهر از مشکلات، منوط به برداشتن سایه نگاه آمرانه و دولتی از سر شهرهای ایران!

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: متاسفانه نگاه آمرانه و دولتی بیش از نیم قرن است که بر شهرهای ایران سایه انداخته و نتایج آن را امروز در مشکلات عدیده شهرها شاهد هستیم درحالی که امروز هیچ نهادی از لحاظ منطقی، مدنی و توان برنامه ریزی و فنی به پای شهرداری و شورا نمی رسد!

وی افزود: این ساختار غیر منطقی و نامرتبط ریشه اصلی مصائب شهرهای ایران هستند و تا زمانی که این وضعیت بر شهر ما حاکم باشد نمی توان امید بهبود مسائل شهری و نجات شهر از مشکلات را داشت.

طرح تفصیلی مناطق شیراز چندین سال معطل تصویب شدن در کمیسیون ماده پنج مانده
امامی با بیان اینکه بازنگری طرح تفصیلی مناطق شیراز که به تصویب شورای شهر قرار گرفته، گفت: همین طرح ها پس از ارسال به کمیسیون ماده پنج یا کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی چندین سال معطلِ تصویب شدن مانده و مدام مورد دستکاری و ویرایش قرار گرفته تا زمینه انحراف و احیاناً سوء استفاده فراهم شود و فرصتهای توسعه شهر معطل سلیقه چند کارشناس ادارات دولتی شود.

وی در انتها تصریح کرد: به نمایندگی از شهروندان ریشه بیشتر مشکلات شیراز را در ساختار غیردموکراتیک و آمرانه نظامِ تصویب طرح ها و کاربری ها می دانم، لازم است این تابو شکسته شود و اختیار شهر به دست نمایندگان منتخب مردم داده شود.

مساعدت 700 میلیون تومانی به زائران اربعین حسینی
به گزارش شیرازه، لایحه دو فوریتی مساعدت مالی 700 میلیون تومانی مازاد بر ردیف بودجه مصوب سال جاری برای اعزام 50 دستگاه اتوبوس به مرز ایران و عراق (شلمچه) جهت حمل و نقل زائران اربعین حسینی، توسط شهرداری شیراز در صحن علنی شورا مطرح شد.

دوفوریت این درخواست به دلیل کمبود وقت و اعزام زائران برای زیارت اربعین در این ایام، به موافقت اعضای شورا رسید و محتوای لایحه به بحث و بررسی گذاشته شد.

تنوری رئیس کمیسیون فرهنگی شورا بنیز ا طرح این سوال که وقتی قرار است این مبلغ هزینه شود چرا اتوبوس ها از شهرهای دیگر کرایه نمی شود که لازم نباشد از شیراز اتوبوس اعزام شود، گفت: علاوه بر مساعدت مالی، 50 دستگاه اتوبوس اعزام می شود که این موضوع حمل و نقل درون شهری را با مشکل مواجه خواهد کرد و شهروندان را به زحمت می اندازد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در این خصوص اظهار داشت: از سراسر کشور برای ایام اربعین اتوبوس اعزام می کنند و خود شهرها با کمبود اتوبوس مواجه هستند لذا امکان اجاره اتوبوس از دیگر شهرها وجود نداشت.

حمیدرضا ناصری بیان کرد: تدابیر لازم برای اینکه شهروندان در این مدت با کمبود وسیله حمل و نقل مواجه نشوند اندیشیده شده و اتوبوس های پشتیبانی را برای خدمات رسانی به زائرین ارسال خواهیم کرد.

این لایحه پس از بررسی های لازم، به تصویب اعضای شورای شهر شیراز رسید. 

هزینه خدمات صدور پروانه ساختمانی باغات لایحه پیشنهادی دیگری بود که از سوی شهرداری شیراز مطرح شد و نهایتا به تصویب اعضای شورا رسید.

بهای ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری املاک توسط مراجع قانونی دستورکار پیشنهادی از سوی شهرداری شیراز بود که توسط کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک در صحن علنی شورا مطرح و مصوب شد.

لازم به ذکر است که باغات گروه پنجِ حوزه استحفاظی شورای شهرسازی شامل این لایحه نمی شوند و زمین هایی مدنظر هستند که در طرح تفصیلی شهر دارای کاربری مشروط هستند.

تجلیل از خانواده شهیدِ ناجا و تعدادی از فرماندهان نیروی انتظامی شیراز
در این جلسه از خانواده شهید ستوان دوم خلیل محمودی کوشکی و تعدادی از فرماندهان نیروی انتظامی شیراز به مناسبت هفته ناجا تقدیر بعمل آمد.

دلاور القاصی مهر فرمانده نیروی انتظامی شیراز به ارائه گزارش عملکرد نیروی انتظامی پرداخت و از کاهش 25 درصدی سرقت مسلحانه در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: سرقت از بانک نداشته ایم و مقوله آدم ربایی و گروگان گیری با کاهش 33 درصدی روبرو بوده و تجاوز به عنف نیز 80 درصد کمتر شده است.

فرمانده نیروی انتظامی شیراز بیان کرد: در سه سال گذشته اقدامات امنیتی و اطلاعاتی در استان صورت گرفته که منجر به کاهش جرایم بوده است.

وی با اعلام اینکه کشفیات قاچاق 3 درصد افزایش داشته است، درخصوص خرده فروشان سطح شهر بیان کرد: در نیمه ابتدایی سال جاری حدود سه هزار و 500 خرده فروش دستگیر شده است.

نظرات بینندگان