کد خبر: ۱۲۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

چشم‌انتظاری مردم "مشایخ" ۱۸ ساله شد؛ بروکراسی مانع اصلی جابه‌جایی

نزدیک به ۱۸ سال است که مردم روستای مشایخ ممسنی چشم انتظار جابه‌جایی هستند اما هنوز در بلاتکلیفی به سر می‎برند.
به گزارش شیرازه، نزدیک به 18 سال است که مردم روستای مشایخ ممسنی در بلاتکلیفی به سر می‎برند. روستای مشایخ در 85 کیلومتری شیراز در منطقه جنوب ممسنی در دره رانشی و لغزنده قرار گرفته است، ویژگی‌های ریزشی خاک این منطقه سبب شکاف در زمین شده که این منطقه را در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله با خطر جدی روبه‌رو می‌کند. 

انتظار 18 ساله مردم روستای مشایخ 

طرح جابه‎جایی روستا در سال 79 به تصویب رسیده و کارهای مطالعاتی با حضور کارشناسان زمین‎شناسی در سال‎های ابتدایی 80 برای پیدا کردن مکانی که بتوان روستا را به آنجا منتقل کرد، انجام شده است تا اینکه در سال 87 زمینی 7.5 هکتاری را به عنوان مکان جایگزین معرفی کردند. 

این زمین که از عرصه‎های منابع طبیعی بوده با مجوز رئیس وقت سازمان‎ها جنگل‎ها و مراتع کشور به روستائیان مشایخ داده می‎شود. در سال 90 به تصویب کارگروه مسکن و شهرسازی استان فارس می‎رسد و پس از آن روستائیان با دریافت مجوز ساخت روستایی اقدام به ساخت خانه می‎کنند اما پس از مدت این ساخت‎وسازها از سوی منابع طبیعی تخریب می‎شود. 

پس از این اقدام و اعتراض مردم روستا در مهرماه 94 جلسه‎ای در دفتر بازرسی استانداری فارس تشکیل و منابع طبیعی متعهد می‎شود که ظرف 2 ماه زمین دیگری برای جابه‎جایی روستا به روستائیان مشایخ دهد، اما از قرار معلوم دوباره بر سر همان زمین 7.5 هکتاری توافقی صورت می‌گیرد. 

با این وجود هنوز جابه‌جایی روستا محقق نشده است. طیب پارسایی، از اهالی روستا و عضو شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم از پاسکاری ادارات مختلف برای جابه‌جایی روستا گلایه دارد.

وی می‌گوید: « منابع طبیعی می‌گوید مشکلی برای استفاده از زمین 7.5 هکتاری نیست. بنیاد مسکن می‌گوید باید فرمانداری شهرستان ابلاغ و اعلام آمادگی کند این در حالی است که اجازه هیچ کار عمرانی در روستا داده نمی‌شود و مردم با خطر ریزش سقف یا حیوانات موذی چون عقرب روبه‌رو هستند». 

به گفته عضو شورای اسلامی روستای مشایخ بسیاری از اهالی در این سال‌ها به دلیل نبود امکانات و تحصیل فرزندانشان مجبور به مهاجرت و زندگی در حاشیه شهرها شدند. 

سنگ بروکراسی پیش پای جابه‌جایی مشایخ 

داوود ایوبی، فرماندار شهرستان ممسنی خبر از پایان یافتن این جریان می‌دهد و همه چیز را منوط به برگزاری جلسه‌ای در دفتر فنی استانداری با حضور منابع طبیعی، بنیاد مسکن، دفتر فنی، دفتر روستایی استان فارس و فرمانداری و بخشداری شهرستان اعلام می‌کند. 

وی به تشریح اقدامات انجام شده می‌پردازد و می‌گوید: زمینی که داده شده 7.5 هکتار در منطقه جنگلی و بسیار زیبا است که نزدیک به محل فعلی روستا است و در بازدیدی که از منطقه صورت گرفت بنا شد اهالی نظر خود را نسبت به قبول این زمین به فرمانداری اعلام کنند. یک هفته بعد از بازدید طوماری با امضای اغلب مردم روستا به فرمانداری آوردند مبنی بر اینکه همین زمین مناسب است. 

به گفته ایوبی با شروع پیگیری و نامه‌نگاری با معاونت عمرانی استانداری برای آغاز عملیات جابه‌جایی عده‌ای از اهالی روستا با زمین مذکور مخالفت کردند و خواهان زمین بزرگتری در منطقه دیگری شدند.

فرماندار ممسنی اعتراض این عده را به حق می‌داند چراکه با زمین 7.5 هکتاری برای هر خانوار 200 تا 300 متر خانه در نظر گرفته می‌شود در صورتی که خانه‌های کنونی اهالی مساحتی بیش از این دارد و علاوه بر این مساحت 200 تا 300 متر برای زندگی روستایی به همراه نگهداری دام مناسب نیست. 

نکته دیگری که مخالفان مطرح کرده بودند و ایوبی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند بازگشت مهاجرین به روستا است. با این حال فرماندار ممسنی می‌گوید: در بازدیدی که دوباره از منطقه صورت گرفت با اهالی صحبت کردیم و توضیح دادیم که در این اطراف زمینی که منابع ملی باشد وجود ندارد و اولویت با ساکنان روستاست. 

به گفته وی در نهایت این موضوع مورد پذیرش اهالی قرار می‌گیرد و بنا شده که با هماهنگی دفتر فنی استانداری و با شرط کمترین آسیب به درختان جنگلی عملیات جابه‌جایی روستا آغاز شود اما این امر منوط به برگزاری جلسه‌ای با حضور منابع طبیعی، بنیاد مسکن، دفتر فنی، دفتر روستایی استان و نماینده فرمانداری و بخشداری است. 

طولانی شدن تعیین تکلیف این روستا سبب شده که مردم آن از امکانات رفاهی، درمانی، عمرانی محروم باشند. 18 سال انتظار مردم مشایخ ایجاب می‌کند که روال اداری سریع‌تر انجام شود و عملیات جابه‌جایی کلید بخورد. 

منبع: تسنیم

برچسب ها: مشایخ ، فارس ، روستاها
نظرات بینندگان