کد خبر: ۱۲۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
در کارگروه ویژه اقتصادی با موضوع حمل و نقل در اتاق بازرگانی فارس مطرح شد؛

تلاش برای حذف دلال‌های بازار حمل و نقل/ رانندگان متولی سازمانی مشخصی ندارند/ معضل امروز حمل و نقل عدم توازن عرضه و تقاضاست

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: نیاز است متولیان بخش دولتی با انجام کارهای فنی و علمی نسبت به حل مشکلات صنعت حمل و نقل اقدام کنند.

تلاش برای حذف دلال‌های بازار حمل و نقل/ رانندگان متولی سازمانی مشخصی ندارند/ معضل امروز حمل و نقل عدم توازن عرضه و تقاضاستبه گزارش شیرازه، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در کارگروه ویژه اقتصادی با موضوع حمل و نقل که با حضور متولیان بخش دولتی و ذی نفعان بخش خصوصی در این اتاق برگزار شد، گفت: مشکل ایجاد شده امروز در حوزه حمل و نقل توسط عده ای از رانندگان و با بهره گیری از فضای مجازی ایجاد شده است که اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، ایجاد اختلال در کشور راهکار مناسبی برای بیان آن نیست.

ابراهیم غلامزاده بیان کرد: امروز مشکلات رانندگان و ذی نفعان حوزه حمل و نقل، مسایلی از جمله سختی دسترسی و یا عدم تحویل قطعات یدکی و خدمات گارانتی، کمبود لاستیک و یا با چند برابر قیمت، میزان تناژ حمل بار، سوخت غیر استاندارد و قاچاق سوخت است که شرایط حمل و نقل را با بحران روبرو کرده است.

وی افزود: همچنین عدم توجیه اقتصادی صنعت حمل و نقل از معضلات اساسی فعالان این بخش است به طوری که حمل کالا در شرایط فعلی صرفه اقتصادی برای فعالان این بخش ندارد.

غلامزاده اظهار داشت: اختلال در سیستم حمل و نقل علاوه بر تولید و صادرات بر سایر بخش های اجتماع، اشتغال و معیشت مردم تاثیر دارد و این نشان دهنده اهمیت موضوع برای رسیدگی توسط بخش دولتی و خصوصی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: هم اکنون بیشتر کارخانه ها و واحدهای صنعتی و تولیدی ما با مشکل تامین مواد اولیه و رساندن محصول به بازار مواجه هستند و در موضوع مهم صادرات استان نیز مشکلات جدی ایجاد شده است.

معضل امروز حمل و نقل عدم توازن عرضه و تقاضاست

وی ادامه داد: معضل امروز حمل و نقل عدم توازن عرضه و تقاضاست به طوری که تقاضا برای حمل بار بیش از ناوگان حمل و نقل موجود استان است که این مهم باید در گذشته مورد بررسی قرار می گرفته تا امروز با بحران مواجه نشویم.

غلامزاده افزود: تجربه گذشته نشان می دهد اتفاقاتی که فضا را با بحران روبرو می کند با ارائه وعده های بی‌نتیجه‌ای خاتمه می یابد لذا نباید فضایی فراهم باشد که نظم و اختلال در جامعه ایجاد شود و نیاز است دستگاه های امنیتی و نظارتی بر مسایل مهم نظارت کنند.

وی با بیان اینکه نیاز است متولیان بخش دولتی با انجام کارهای فنی و علمی نسبت به حل مشکلات صنعت حمل و نقل اقدام کنند، عنوان داشت: در سالهای گذشته در حوزه حمل و نقل کارهای بسیار کمی انجام شده و بحران امروز در این حوزه به علت کم کاری های سالهای قبل است.

او تصریح کرد: در حال حاضر رانندگان که با مشکلات عدیده ای روبرو هستند متولی سازمانی مشخص و معلومی ندارند و چیزی که در واقعیت وجود دارد این است که سازمان حمل و نقل، سازمان شرکت های حمل و نقل است و نه سازمان بازیگران اصلی حوزه حمل و نقل که کامیون داران و رانندگان می‌باشند.

غلامزاده با بیان اینکه هم اینک 250 شرکت حمل و نقل و حدود 35 هزار کامیون در استان فارس فعال است که از تعداد کامیون های موجود استان کمتر از پنج درصد از این تعداد متعلق به شرکت های حمل و نقل است اظهار داشت: نیاز است رفع مشکلات رانندگان و حمل و نقل به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد.

اتاق بازرگانی فارس به دنبال حل اساسی مشکلات ناوگان حمل و نقل است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: بحث اصلی در حوزه حمل و نقل این است که فعالان اقتصادی، تولید کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان ما دچار مشکل حمل کالا هستند و این روند به تمام بخش های جامعه آسیب جدی وارد می کند.

یلدا راهدار با بیان اینکه حل و فصل اساسی مشکل ناوگان حمل و نقل استان در دستور کار پارلمان بخش خصوصی است، بیان کرد: کارهای انجام نشده در بخش حمل و نقل فراوان است و اتاق بازرگانی این مشکلات را رصد کرده و با بررسی علمی و ارائه راهکارهای اجرایی به دنبال رفع و یا کاهش این مشکلات است.

برای حذف دلال ها بین شرکت حمل و نقل و شرکت‌های تولیدی تلاش می‌کنیم

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز در این جلسه گفت: در سیستم حمل و نقل استان سیستم عرضه و تقاضا مناسب نیست اما بحران امروز حوزه حمل و نقل در پی معضلاتی است که به علت ساختارهای نامناسب در گذشته بوده است.

علیرضا سیاهپور افزود: رسیدگی و رفع مشکلات حمل و نقل از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفته و ما نیز در استان کارهایی در حوزه رتبه بندی و توانمندسازی شرکت های حمل و نقل استان انجام داده ایم.

وی با اشاره به مشکلات عدیده ذی نفعان حوزه حمل و نقل استان و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات بیان کرد: یکی از مشکلات ما در این حوزه وجود دلالان به اسم بازاریاب است که این افراد تا بیش از 70 درصد هزینه حمل و نقل را دریافت می کنند و ما در تلاش برای حذف دلال ها مابین شرکت حمل و نقل و شرکت های تولیدی هستیم.

سیاهپور اظهار داشت: در ساختارهای موجود دولتی و خصوصی در حوزه حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که ما با انجام کار کارشناسی به دنبال اصلاح این ساختارها هستیم که اگر این مهم محقق شود بسیاری از مشکلات ذی نفعان این بخش نیز مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه رفع تمام مشکلات حوزه حمل و نقل و خواسته رانندگان نیازمند گذر زمان است که نتایج اقدامات انجام شده برای ذی نفعان ملموس باشد اضافه کرد: بر این باوریم راه رفع مشکلات حمل و نقل نیاز به تعامل بیش از پیش بخش دولتی و خصوصی است که باید بیشتر از گذشته باشد.

شرکت‌های تولیدی برای حمل بار، نیازهایشان را به اداره حمل و نقل جاده ای استان اعلام کنند

سیاهپور ادامه داد: هم اکنون اقدامات موثری در حوزه تامین لاستیک، روغن، قطعات و امنیت رانندگان انجام شده است به طوری که علاوه بر نیروی انتظامی و اسکورت خودروها، بیش از 80 گشت راهداری برای کنترل جاده ها در استان فعال است.

وی عنوان داشت: در حال حاضر برای مدیریت شرایط ایجاد شده در سیستم حمل و نقل استان شرکت های تولیدی برای حمل بار، نیازهایشان را به اداره حمل و نقل جاده ای اعلام کنند تا اقداماتی برای حمل و نقل کالاهای تولیدی استان انجام شود و مشکلی برای کارخانه های ما ایجاد نشود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان