کد خبر: ۱۲۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
در دیدار فرماندهان انتظامی فارس با امام جمعه شیراز مطرح شد:

خلأ آموزشی، نیروی انتظامی را درگیر کرده است/ خیلی فضای جامعه را قضایی کرده ایم/ ارائه عملکرد پلیس در یک سال گذشته توسط فرمانده انتظامی فارس

امام جمعه شیراز به حجم زیاد ورودی پرونده به دادگستری اشاره کرد و گفت: اگر حجم ورودی پرونده ها را به دادگستری حساب کنیم متوجه می شویم که ما خیلی فضای جامعه را قضایی کرده ایم.
خلأ آموزشی، نیروی انتظامی را درگیر کرده است/ خیلی فضای جامعه را قضایی کرده ایم/ ارائه عملکرد پلیس در یک سال گذشته توسط فرمانده انتظامی فارسبه گزارش شیرازه، رئیس پلیس فارس به همراه فرماندهان انتظامی استان پیش از ظهر چهارشنبه (18 مهر) با امام جمعه شیراز دیدار کردند.

امام جمعه شیراز ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی، از خداوند متعال خواستار توفیق روزافزون همه بالاخص ماموران نیروی انتظامی در مسیر پیشبرد اهداف دینی، عزت، عظمت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی شد.

آیت الله لطف الله دژکام به نوع کارها و فعالیت هایی که نیروی انتظامی انجام می دهد اشاره کرد و گفت: همه ما این باور برایمان ایجاد می شود که الحمدلله مسیر نظم و ایجاد عدالت و امنیت در جامعه رو به پیشرفت است.

وی با اشاره به آیه « أَنْ تَقُومُوا لِلَّه؛ برای خدا قیام کنید» که در ابتدای این جلسه تلاوت شد اشاره کرد و اظهار داشت: در این آیه شریفه اشاره شده است که همه باید قیام کنیم،گاهی علت اینکه برنامه ها موفق نیست این است که قیام همگانی نیست لذا آنچه می خواهیم رخ نمی دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر اینکه ما در وضعیت کنونی درصدد ساختن یک تمدن هستیم، اعلام کرد: بحث بر سر این نیست که یک مملکت داریم و اداره اش می کنیم، ما می خواهیم به دنیا بگوییم که می خواهیم بر اساس تفکر اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت تمدنی بهتر و پیشرفته تر بسازیم.

دژکام قیام و همکاری همگانی را لازمه تمدن سازی اسلامی عنوان و بیان کرد: با یک گل بهار نمی شود، ما می خواهیم شرایط به گونه ای باشد که تمام اجزای فعال در اجتماع هماهنگ باشند تا تمدن شکل بگیرد.

خبرنگاران نباید فقط به فکر گیشه و لایک گیری باشند
وی نیروی انتظامی را یکی از نهادهای ارزشمند دانست و در حاشیه سخنان خود خطاب به خبرنگاران با تاکید بر اینکه نقش رسانه و اصحاب رسانه بسیار مهم است، اذعان داشت: خبرنگاران باید در این تمدن سازی با بقیه دستگاه ها هماهنگ باشند و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

امام جمعه شیراز در ادامه اظهار داشت: امروزه در یک جنگ نرم و رسانه ای قرار داریم؛گاهی یک خبر روی آنتن می رود که باعث سوء استفاده دشمنان می شود و دردسر ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران نباید فقط به فکر گیشه و افزایش بازدید و لایک گیری باشند، تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف ما در اطلاع رسانی این است که عده ای تنها به فکر گیشه، فروش و دیده شدن رسانه شان هستند در حالیکه باید به فکر این باشید که خدا چه چیزی را می پسندد و رضای الهی در چیست.

دژکام گفت: تمام نیروهای جامعه اسلامی باید با همکاری هم برای خدا قیام کنند تا تمدن اسلامی درست شود؛ نیروی انتظامی نیز اگر بخواهد به هدف والای خود برسد لازمه اش این است که تمامی نهادهای اجتماعی این نیرو را همراهی کنند.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: روحانیت نیز مانند سایر نهادها نقش دارند چرا که اگر خیلی از مسائل را ما طلبه ها به مردم آموزش دهیم بسیاری از موارد پیشگیری می شود و دیگر کار به ورود نیروهای انتظامی نمی کشد.

امام جمعه شیراز همچنین بیان کرد: باید نوع ابلاغ مسائل به شکلی باشد که طرف مقابل یاد بگیرد و این کار در تمدن سازی لازم است.

وی با اعلام اینکه این حس که مردم مسلمان هستند و خلاف نمی کنند خیلی آرمانی است، اذعان داشت: گاهی نگاه برخی از دوستان با توجه به اینکه در یک فضای ذهنی خاصی هستند این است که مشکلی نیست و باید آگاهی را به روحانیون دهیم تا به دیگران انتقال دهند و فضا به گونه ای شود که خلاف رخ ندهد.

تربیت اخلاقی وظیفه نیروی انتظامی نیست/ خلأ آموزشی، نیروی انتظامی را درگیر کرده است 
دژکام در ادامه گفت: تربیت اخلاقی وظیفه نیروی انتظامی نیست اما به دلیل نبود آموزش ها امروزه نیروی انتظامی درگیر است و باید جلوگیری کند.

استاد دانشگاه شیراز کم شدن جرایم را منوط به همکاری همه جانبه تمامی افراد و مسئولان در جامعه دانست و اظهار داشت: عدم وجود هماهنگی یکی از نقاط ضعفی است که داریم و باید به مرور برای رفع آن اقدام کنیم.

وی در ادامه به بحث حرفه ای گری که به عنوان یک هدف در نیروی انتظامی نیز تعریف شده است اشاره کرد و گفت: حرفه ای گری در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است چنانکه اگر کسی می خواهد در عرصه ای کار کند باید حرفه ای باشد.

دانش، مهارت و اخلاق سه عنصر حرفه ای بودن انسانها است
امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه باید سه عنصر در انسان حرفه ای وجود داشته باشد، بیان کرد: دانش اولین قدم حرفه ای بودن است به این معنی که فرد باید نسبت به وظایف حوزه عمل خود اطلاعات کافی داشته باشد.

دژکام مهارت را دومین عنصر عنوان کرد و گفت: گاهی دانش داریم اما مهارتِ عمل کردن به دانش خود را نداریم که این موضوع را باید با تمرین افزایش دهیم و لازم است که بزرگ ترها مهارت هایی که در طول خدمت خود کسب کرده اند را به جوان ترها آموزش بدهند.

وی افزود: در ارگان های نظامی ضمن اینکه باید رابطه فرمانده و سرباز حفظ شود می توان بصورت پدرانه به سربازان آموزش داده شود تا یاد بگیرند و مهارت شان افزایش پیدا کند.

دژکام سومین رکن را اخلاق دانست و تصریح کرد: در هر کجا که رفتار غیر اخلاقی دیدید بدانید آن فرد حرفه ای نشده است چرا که حرفه ای ها می دانند اخلاق به سودشان است و تجربه نشان داده رفتار غیر اخلاقی اگرچه ممکن است سود لحظه ای و موقت داشته باشد اما در ادامه ضررهای فراوانی به بار خواهد آورد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز باید فضایی جهت انتقال تجربه فراهم کنیم، اظهار داشت: رقیب ما در تمدن که غربی ها با مستندسازی به جوانانشان آموزش می دهند اما متاسفانه ما از این موضوع غافل هستیم.

وی افزود: در قسمت های فرهنگی و عقیدتی باید روی این مسائل کار صورت گیرد، تجارب ثبت و مستندات به نسل جوان منتقل شود.

خیلی فضای جامعه را قضایی کرده ایم
نماینده ولی فقیه در فارس در بخش انتهایی سخنان خود به حجم زیاد ورودی پرونده به دادگستری اشاره کرد و گفت: اگر حجم ورودی پرونده ها را به دادگستری حساب کنیم متوجه می شویم که ما خیلی فضای جامعه را قضایی کرده ایم.

دژکام قضایی سازی را آسیبی برای جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر میدان حرفه ای گرایی در نیروی انتظامی وسیع شود بسیاری از پرونده ها قبل از ورود به دادگستری توسط نیروی انتظامی حل می شود و بسیاری از قضایا همان جایی که شروع شده است تمام می شود.

وی افزود: در تمدن رقیب ما برخی از کارها انجام شده است که به نظر می آید یک قدم از ما جلوتر هستند به طور مثال بسیاری از مسائل با حضور پلیس حل می شود و نیاز به ورود به فضای قضایی و دادگاه ندارند اما در جامعه ما اینگونه نیست و پرونده، احضاریه و کار اداری اضافه کردیم که همه این ها با حضور پلیس حرفه ای حل می شود.

افزایش 63 درصدی کشفیات مواد مخدر طی یکسال گذشته
رئیس پلیس فارس به ارائه گزارشی از عملكرد نيروي انتظامي استان پرداخت و گفت: سربازان ولايت در نيروي انتظامي مطالبات مقام معظم رهبري و تدابير ايشان را با دل و جان و به عنوان يك توفيق الهي در اولويت كارهاي خود قرار مي دهند.

سردار احمدعلی گودرزی با بیان اینکه رویکرد پليس، مشاركت مردم و نهادهاي جامعه در تأمين امنيت، پاسخگويي، بالا بردن رضايتمندي مردم، حرفه اي گرايي و دانش بنياني است، اظهار داشت: دوره های مختلفی برای توانمندسازی کارکنانمان برگزار کرده ایم.

وی از کشف 75 درصدي جرایم خشن به صورت علمي خبر داد و گفت: هلاكت 28 شرور طي دو سال گذشته، كشف 296 ميليارد تومان كالاي قاچاق طي يك سال گذشته که با افزايش 29 درصدي روبرو بوده است، كاهش 74 درصدي سرقت هاي مسلحانه از دیگر اقدامات پلیس در فارس بوده است.

فرمانده انتظامی استان فارس از كاهش 2 درصدي كل سرقت ها خبر داد و اذعات داشت: مصالحه 80 درصدي پرونده هاي ارجاع داده شده به مراكز مشاوره و مددكاري مراكز انتظامي نیز در کارنامه عملکردی ماموران پلیس در فارس است.

گودرزی با بیان اینکه هم اکنون زمینه جرم های خشن از بین رفته است، اظهار داشت: برخورد قاطع با اراذل و اوباش یکی از کارهای ارزشمندی است که جمهوری اسلامی ایران انجام داده و آنها را سر جای خود نشانده چنانکه امروز دیگر اراذلی که مردم از آنها بترسند وجود ندارد.

مقام ارشد انتظامی فارس با اظهار اینکه مواد مخدر ام الفساد و برنامه و نقشه استکبار است، به کشف 48 تن مواد مخدر طی یکسال گذشته اشاره کرد که با افزایش 63 درصدی همراه بوده است.

گودرزی درخصوص جمع آوری معتادان اطراف حرم با بیان اینکه تاکنون اقداماتی در این خصوص صورت گرفته ولی کافی نیست، بیان کرد: نیاز است دیگر ارگان ها به کمک ما بیایند تا این موضوع را ساماندهی کنیم.
نظرات بینندگان