کد خبر: ۱۲۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
رئیس بنیاد ملی علم ایران در شیراز:

تلاش بنیاد ملی علم برای مردمی‌سازی علم/ باید گفتمان حافظ و مولانا در دنیا ترویج شود

ضرغام گفت: مدیریت خانواده، نقش سرمایه‌های اجتماعی در سرنوشت فرد و جامعه، نقش سرمایه‌های انسانی، اقتصاد خانواده، محیط زیست و سبک زندگی از جمله برنامه‌های بنیاد برای مردمی‌سازی علم است.

به گزارش شیرازه، نصرت‌الله ضرغام، رئیس بنیاد ملی علم در بیست‌ودومین مراسم یادروز حافظ و سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد ملی علم ایران اظهار داشت: بنیاد علم ایران در 3 محور از توسعه علم و فناوری حمایت می‌کند از جمله مردمی‌سازی علم برای تقویت زیرساخت‌های علم و فناوری و خلاقیت در ایران، رشد سواد علمی جامعه و رفتن به سمت جامعه‌ای فرهیخته که برای این کار ابتدا مدیریت خانواده در نظر گرفته شده است.

ضرغام با اشاره به برنامه‌های بنیاد در راستای مردمی‌سازی علم به 6 محور اشاره و اظهار کرد: مدیریت خانواده، نقش سرمایه‌های اجتماعی مانند امید، شادابی، نشاط و آثار آن در سرنوشت فرد و جامعه، نقش سرمایه‌های انسانی، اقتصاد خانواده، محیط زیست و خانواده و سبک زندگی با تاکید بر معرفت و ارزش‌های انسانی 6 محوری هستند که بنیاد برای مردمی‌سازی علم مد نظر دارد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران با اشاره به اینکه بنیاد به دانشمندان و حمایت از آنان اهمیت زیادی می‌دهد، بیان کرد: برای حمایت از دانشمندان کرسی‌های پژوهشی به مدت 10 سال در نظر گرفتیم که نخستین کرسی به مرحوم دکتر شهیدی برای زبان و ادبیات فارسی و دومین کرسی به مرکز حافظ‌شناسی شیراز برای حافظ و سعدی تعلق گرفت.

وی با بیان این نکته که حافظ، سعدی، مولوی، نظامی و دیگر شاعران ایران زمین تنها متعلق به این سرزمین نیستند بلکه به همه جهان و جهانیان تعلق دارند، عنوان کرد: نگاه حافظ باید به گفتمان رایج جامعه تبدیل شود.

ضرغام با بیان اینکه جامعیت انسان در توجه به جسم، روان و روح است، تصریح کرد: انسان امروز گمشده‌ای دارد و گمشده آن تعالی و کمال انسان است در اشعار حافظ و مولانا که برگرفته از قرآن است این جامعیت دیده شده و اگر به آنها توجه کنیم به جامعیت انسان می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادی مبنی بر برگزاری همایش انسان‌شناسی با استفاده از نگاه فلاسفه، حافظ‌شناسان و مولوی‌شناسان داده است، خاطرنشان کرد: باید نگاه این شاعران نسبت به این 3 بعد انسان بررسی و بیان شود تا انسان امروز به آرامش دست یابد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران با تاکید بر اینکه حافظ، سعدی، مولوی و نظامی نگاهی فراتر از کشور و سرزمین ما داشتند، عنوان کرد: پیام حافظ تنها به ایران نیست بلکه به کل دنیا و برای همه انسان‌ها در طول زمان است چون این پیام نیاز امروز جامعه بشریت است.

ضرغام با اشاره به اینکه کرسی مولوی، سعدی و حافظ در بنیاد علم ایران داده شده است، تصریح کرد: این موضوع باید در ابعاد بین‌المللی دیده شود و نگاه این شاعران گفتمان رایج دنیا شود. مردم دنیا حق دارند که کلام حافظ و مولوی را بشناسند و بهره ببرند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: اگر مهندسی و پزشکی رشد کند و به اوج برسد اما در علوم انسانی ضعف وجود داشته باشد نمی‌توانیم به رشد واقعی برسیم و جا دارد که در این بخش کارهای جدی‌تری انجام شود.

در پایان این سخنان تفاهم‌نامه‌ همکاری میان بنیاد ملی علم ایران و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی امضا شد که براساس صحبت‌های رئیس بنیاد سومین تفاهم‌نامه در حمایت از انجمن‌های علمی است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان