کد خبر: ۱۲۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
در سیزدهمین گردهمایی زبان و ادبیات فارسی مطرح شد؛

ادبیات کاربردی و مردمی‌تر می‌شود/ نظام آموزشی ادبیات خلاق شکل می‌گیرد

رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: شکل‌گیری افق نظام آموزشی ادبیات خلاق به عنوان افق ۱۴۰۷ در نظر گرفته شده است.

به گزارش شیرازه، بیست‌ودومین یادروز حافظ و سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با حضور اندیشمندان، حافظ‌پژوهان و مسئولان امروز آغاز به کار کرد. کاووس حسن‌لی، دبیر گردهمایی در آغاز مراسم به ارائه گزارشی از آثار رسیده پرداخت و اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان بیش از هزار و 100 نفر استقبال کردند و همه مقالات از سوی 2 تا 3 نفر داوری شد.

وی با اشاره به اینکه 297 مقاله انتخاب و در لوح فشرده گردهمایی قرار داده شد، گفت: لوح فشرده همایش با قابلیت جستجوی مقالات یک هفته قبل از همایش منتشر شد و در نهایت 70 مقاله نیز برای ارائه برگزیده شد.

دبیر گردهمایی افزود: برای نخستین بار در کشور تمام 297 مقاله قبل از شروع همایش در Isc نمایه‌سازی شده و چکیده مقالات نیز منتشر و 3 ویژه‌نامه برای 3 روز برگزاری همایش منتشر شده است.

حسن‌لی خطاب به پژوهشگران جوان بیان کرد: پژوهشگران جوان در تحقیقات خود ضرورت بازگشت به متن را توجه کنند و تلاش برای کشف ظرفیت‌های پنهان در متن را در نظر داشته باشند.

دبیر گردهمایی با بیان اینکه ادبیات امروز غیرکاربردی شده است، عنوان کرد: تولیدات دانشگاهی کمتر مورد استفاده دانشگاهیان قرار می‌گیرد و در این میان مردم خیلی کم از تلاش‌های ما باخبر هستند بنابراین باید به کاربردی کردن ادبیات فکر کنیم.

شکل‌گیری نظام آموزشی ادبیات خلاق افق 1407 رشته زبان و ادبیات فارسی است

سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد، رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی نیز در این گردهمایی با اشاره به روند برگزاری گردهمایی‌های انجمن اظهار داشت: این گردهمایی از اصفهان شروع و هر سال در یک دانشگاه کشور برگزار شده و امسال در شیراز برگزار می‌شود و امیدواریم این مسیر پرقدرت ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ارتقای زبان و ادبیات فارسی از مهم‌ترین اهداف برگزاری گردهمایی‌های انجمن ترویج است، گفت: برگزاری گردهمایی‌ها در هر استان هم در دانشگاه‌ها و هم در استان میزبان، موجی در راستای تقویت زبان و ادبیات فارسی ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: هر سال برنامه سال آینده نیز مشخص و گردهمایی چهاردهم مرداد 98 در شهر ارومیه برگزار می‌شود.

میرباقری‌فرد با اشاره به اینکه برای ارزیابی وضعیت زبان و ادبیات فارسی باید 2 شاخص تولید علم و پاسخ‌گویی به نیاز جامعه را در نظر گرفت، عنوان کرد: 3 برنامه در 3 مقطع سال 87، سال 97 و سال 1407 در نظر گرفته شد که شامل ادبیات فارسی، زبان فارسی و ادبیات خلاق است.

وی با بیان اینکه در سال 87 هم و غم همه گروه‌های ادبیات توجه بر ادبیات و غفلت از زبان فارسی بود، تصریح کرد: در آن زمان برای این هدف سند راهبردی تنظیم و امروز هدف محقق شده، زبان فارسی نه به عنوان بخش فرعی بلکه به عنوان رکن اصلی در کانون توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه شکل‌گیری افق نظام آموزشی ادبیات خلاق به عنوان افق 1407 در نظر گرفته شده است، گفت: نشست‌هایی در همین زمینه در این گردهمایی برگزار می‌شود.

میرباقری‌فرد با ابراز امیدواری از اینکه گزارش‌های سال‌های آینده حاکی از این باشد که هم تولید علم و هم پاسخ‌گویی به نیاز جامعه محقق شده است، افزود: امیدوارم خروجی و دستاوردهای این گردهمایی اثربخش باشد.

این گردهمایی با حضور پژوهشگرانی از کشورهایی ترکیه، هند، بنگلادش، آذربایجان، اقلیم کردستان، عراق و بوسنی در حال برگزاری است و تا روز جمعه 20 مهرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان