کد خبر: ۱۲۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

تعویض شبکه کهنسال آب‌رسانی ضرورت جدی روستاهای داراب / وعده‌هایی که محقق نمی‌شود

روستای ملک‌آباد از توابع بخش فورگ داراب یکی از روستاهایی است که با مشکل فرسودگی شبکه آب‌رسانی روبه‌رو بوده و هدر رفت آب در این روستا بر لزوم تعویض شبکه دلالت دارد.
به گزارش شیرازه، فرسودگی شبکه آب‌رسانی، طی سال‌های اخیر در روستاهای استان فارس تبدیل به اپیدمی شده و عدم رسیدگی فوری به این معضل، بر گسترده فرسودگی افزوده است.

 شکستگی‌های داخلی شبکه آب علاوه بر هدر رفت منابع آبی که بدیهی‌ترین نقص ممکن در این شبکه است برای مردم مشکلات بهداشتی نیز وجود می‌آورد.

در شرایطی که خشکسالی بیش از یک دهه آثار مخرب خود را بر استان فارس به‌ویژه مناطق گرمسیری نظیر داراب بر جای گذاشته، اهمال در نوسازی شبکه آب‌رسانی به جهت جلوگیری از هدر رفت آب توجیه منطقی ندارد.

به گفته رئیس اداره آبفای استان فارس شبکه آب روستایی این استان عمری بالای 25 سال دارد و باید تعویض شود و این معضل در شهرستان‌های مختلف هدر رفت 40 تا 60 درصدی آب را به دنبال داشته است.

در این میان ضرورت نوسازی و تعویض شبکه آب‌رسانی در شهرستانی چون داراب با اقلیم گرمسیری باید بیش‌ازپیش موردتوجه و تأکید قرار گیرد چراکه تعداد زیادی از روستاهای داراب از این موضوع رنج می‌برند و مدت‌هاست فرسودگی لوله‌ها هدر رفت آب را در این منطقه به دنبال داشته است.

این موضوع با توجه به توزیع نامناسب آب در این شهرستان به‌ویژه در فصل گرما که به‌طور تقریبی نیمی از ماه‌های سال را در داراب به خود اختصاص داده، اهمیت بیشتری می‌یابد.  

روستای ملک‌آباد از توابع بخش فورگ داراب یکی از روستاهایی است که با مشکل فرسودگی شبکه روبه‌رو است و مطابق قول مساعد مسوؤلان استانی تاکنون باید تجهیزات جدید جای لوله‌های فرسوده را در این روستا بگیرد که تاکنون عملی نشده است.

 

6ماه از وعده آبفای استان می‌گذرد

رئیس شورای روستای ملک‌آباد  می‌گوید: فرسودگی  شبکه آب‌رسانی روستای ملک‌آباد یکی از معضلات عمده این روستا است.

منصور رشیدی ادامه می‌دهد: با هماهنگی معاون اداره آبفای استان فارس و به تایید وی مقرر شد که در عرض یک ماه برای تعویض لوله‌های روستا اقدام شود اما باگذشت 6ماه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: ملک‌آباد ۲۵۰ خانوار دارد و از روستاهای پرجمعیت منطقه به شمار می‌رود بنابراین با هدر رفت آب در این روستا باید مقابله شود.

عدم استقبال از مناقصه به دلیل عدم ثبات در بازار

بخشدار فورگ نیز  با اشاره به وضعیت شبکه آب‌رسانی در روستای ملک‌آباد می‌گوید: برای تأمین لوله، مناقصه‌هایی صورت گرفته اما ازآنجاکه طی ماه‌های اخیر قیمت‌ها نوسان داشته و بازار بی‌ثبات است، هیچ شرکتی در مناقصه حضور نیافته است.

هادی صیادی بیان می‌کند: در حال حاضر که بازار شرایط باثبات‌تری یافته می‌توان مناقصه را مجدد برگزار کرد.

 وی اظهار می‌کند: البته مشکل این روستا درزمینهٔ آب‌رسانی حاد نیست اما ما پیگیر تأمین و توزیع لوله‌ها جهت بهبود شبکه هستیم.

نوسازی شبکه آب‌رسانی همه روستاها در توان آبفا نیست

مدیر آبفای روستایی داراب  می‌گوید: کل شبکه آب‌رسانی روستایی فرسوده است و تعویض و نوسازی لوله در همه روستاها در توان ما نیست.

  عباس ارشدی اضافه می‌کند: جهت تأمین لوله برای روستای ملک‌آباد در سامانه ستاد طی دو مرحله مناقصه انجام‌شده و کسی تاکنون متقاضی شرکت در مناقصه نبوده است.

وی بابیان اینکه چنان چه قیمت‌ها به ثبات نسبی برسند مناقصه‌ای دیگر شکل می‌گیرد، اظهار می‌کند: به‌تازگی از آبفای استان پیگیر مشکل تعدادی از روستاهای داراب درزمینهٔ تأمین لوله و تجهیزات لازم شدیم و پس از تأمین تجهیزات، به مشکل روستاها در این زمینه رسیدگی می‌شود.

منبع:فارس

برچسب ها: فارس ، لوله کشی ، داراب
نظرات بینندگان