کد خبر: ۱۲۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

آغاز آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی

همزمان با سراسر کشور طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی،شنبه در 423 روستای نمونه استان فارس آغاز شد که تا 21 آبان ادامه دارد.
به گزارش شیرازه، عنایت الله رحیمی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس در مراسم آغاز این طرح که در روستای مهریان بخش زرقان شیراز برگزار شد اظهار داشت: آمارگیران از 15 هزار و 600 واحد روستایی ویژگی های مسکن روستایی را ثبت می کنند.

وی بیان کرد: روستاها کانون کار و تامین معیشت و تولید بشمار می روند اما تداوم روند خشکسالی در استان فارس موجب شده این ویژگی روستاها قدری دچار تغییر شود و برخی از روستاییان به مناطق شهری و کلان شهرها مهاجرت کنند.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس اضافه کرد:هر چند خدمات قابل توجهی از سوی دولت و بنیاد مسکن و به برکت نظام اسلامی در روستاها ارائه شده و زیرساخت های توسعه تامین شده اما همچنان حجم محرومیت ها در مناطق روستایی بالاست.

رحیمی با بیان برخی از شاخص های توسعه درمناطق روستایی اظهار داشت:توسعه معابرروستایی، آسفالت و زیرسازی خیابان ها و کوچه ها، گسترش خدمات آب و برق و گاز و مخابرات ، تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و تامین مسکن روستایی بخشی از خدمات زیر بنایی است که با مشارکت روستاییان و با تلاش دولت در مناطق روستایی تامین شده است.

وی افزود: از جمله مواردی که به ارائه خدمات بهتر در مناطق روستایی کمک می کند آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی است که اکنون چهارمین مرحله آن همزمان با کشور در فارس در حال اجرا است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس بیان کرد: این طرح موجب می شود تا روند عمران و توسعه روستایی شتاب گیرد و با هدف گذاری بهتر این روند تداوم یابد.

 شاخص توسعه روستایی در فارس 8 درصد بیشتر از متوسط کشور

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این مراسم بیان داشت: 55 درصد از واحد های روستایی دراستان فارس بهسازی و مقاوم سازی شده که این میزان 8 درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

عطا الله زمانی با بیان برخی از شاخص های توسعه روستایی گفت : امروز همزمان با اجرای طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی 268 هزار و 642 مین سند روستایی نیز در روستای مهریان اعطا می شود ، اعطای اسناد روستایی موجب هویت بخشی به روستاها و قانونمند شدن معاملات است.

وی با بیان اینکه در همه روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت دراستان فارس طرح هادی روستایی تهیه شده است گفت: در زمینه توسعه معابر روستایی در سه سال گذشته 3400 متر مربع آسفالت و زیر سازی در روستاهای فارس انجام شده است ، دراین زمینه از 40 میلیارد تومان اعتبارات قیر یارانه ای و 25 میلیارد تومان اعتبارات دهیاری ها استفاده شده است.

زمانی همچنین با بیان اهداف طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی گفت: این طرح در زمینه بررسی چگونگی کارکرد تسهیلات اعطایی و برای دریافت اطلاعات دقیق از مسکن روستایی است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: توسعه و عمران روستایی فرایندی است که با مشارکت بنیاد مسکن در روستاها شکل گرفته، در این میان تسهیلات ویژه برای بهسازی و بازسازی و مقاوم سازی روستاها اعطا شده، بررسی چگونگی کارکرد این تسهیلات موضوعی است که در طرح سرشماری ارزیابی می شود.

زمانی با اشاره به شاخص های این طرح گفت: شاخص هایی با مضامین شناخت واقعیت های موجود مسکن روستایی و روند تحولات آن در طی زمان، توسعه سیستم جامع مسکن روستایی ایجاد پایگاه اطلاعاتی تخصصی مسکن روستایی، تهیه و تدوین شاخص های مسکن روستایی، ارائه تحلیل از وضعیت مسکن روستایی به تفکیک واحدهای طرح ویژه دراین طرح تحلیل و بررسی می شود.

زمانی اضافه کرد: بهسازی و نوسازی سایر واحدهای مسکونی روستایی، ارزیابی تغییرات هزینه احداث مسکن روستایی، نقش وام های طرح ویژه و تغییرات آن در تامین این هزینه ها، شناخت وضعیت آبادی ها از نظر بافت مسکونی،نحوه گسترش، الگوهای استفاده از مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که در تحلیل آماری این طرح به دست می آید.

وی از روستاییان خواست با ماموران آمارگیری مشارکت و همکاری داشته باشند و گفت: قطعا نتایج این طرح در تداوم توسعه روستایی و تحلیل نیازهای روستاییان موثر است.
ایرنا
نظرات بینندگان