کد خبر: ۱۲۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷
رییس کمیسیون عمران مجلس:

نزدیک به 600 هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم/ معلوم نیست ولع کلنگ زنی در کشور از کجا نشات می گیرد

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: نزدیک به ۶۰۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم که به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده اند.
به گزارش شیرازه، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پروژه های نیمه تمام قرار بوده با منابع دولتی به پایان برسند، اما هم اکنون امکانش فراهم نیست، اضافه کرد: قرار بود دولت سامانه ای طراحی کند و اطلاعات پروژه ها را در این سامانه به اطلاع عموم مردم و بخش خصوصی برساند ولی این حرکت انجام نشده و عملا شاهد استقبال بخش خصوصی از پروژه های عمرانی نیستیم.

پروژه هایی که توجیه اقتصادی ندارند


نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، به دلایل نیمه تمام ماندن پروژهای عمرانی اشاره کرد و افزود: چون بسیاری از این پروژه ها توجیه اقتصادی ندارند و یا اطلاعات به صورت شفاف از این پروژه ها در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته و یا مدیران اجرایی انگیزه ای برای واگذاری پروژه ها ندارند بسیار از این پروژه ها نیمه کاره رها شده اند. مساله دیگر هم عدم اعتمادسازی بین بخش خصوصی و بخش دولتی است که به این موضوع دامن زده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: اینکه سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در کشور اختصاص داده می شود؛ اما هنوز نزدیک به 600 هزار پروژه نیمه تمام داریم که به دلایل مختلف از جمله عدم مشارکت بخش خصوصی و یا بی انگیزگی مدیران اجرایی به سرانجام نرسیده اند.

متوقف شدن گردش سرمایه در کشور


رضایی کوچی، با ابراز تاسف از اینکه گردش سرمایه کشور در پروژه های نیمه تمام و رها شده متوقف شده است، خاطرنشان کرد: وقتی پروژه ای به بهره برداری نمی رسد سرمایه کشور متوقف می شود و چالش های متعددی را ایجاد می کند. این مایه تاسف است که هر سال به تعداد پروژه های نیمه تمام اضافه می شود و معلوم نیست این ولع کلنگ زنی و شروع پروژه های جدید در کشور از کجا نشات می گیرد. گاه بدون اینکه پروژه قبلی تمام شود، پروژه جدید کلنگ زنی می شود و این موضوع به آفتی در کشور تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: گاهی مسایل سیاسی و یا حتی فشار ما نمایندگان و یا مقامات محلی باعث می شود پروژه ای آغاز شود در صورتی که نیاز واقعی برای احداث آن پروژه وجود ندارد. در واقع برخی از این پروژه ها بر مبنای عدم اولویت بندی و یا ارتباطات شکل می گیرند و به همین دلیل در ادامه راه باز می مانند.  

اهمیت استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی

وی با تاکید بر اینکه راه نجات از این وضع استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است، تصریح کرد: باید برای پروژه ها جاذبه ایجاد کنیم؛ به این معنا که امتیازات ویژه ای برای حمایت از این پروژه ها برای بخش خصوصی قایل شویم و یا معافیت های مالیاتی را لحاظ کنیم.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مساله مهم در جلب حمایت بخش خصوصی این است که اطلاعات پروژه ها به صورت شفاف در اختیار این بخش قرار بگیرد و حتی برخی پروژه ها به صورت رایگان به بخش خصوصی واگذار شوند و در واقع دولت امتیازهای خاصی برای این بخش قایل شود تا رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا کنند.
نظرات بینندگان