کد خبر: ۱۲۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
عضو شورای شهر شیراز:

علیرغم تذکر به مسئولان شهری، کمترین تغییری در روند رو به رشد تخریب باغات شیراز ملاحظه نمی شود/ درختان زیبای شهر همچنان قربانی تغییر کاربری های غیراصولی و یا قلع و قمع می شوند/ برخی اقدامات غیرقانونی شهرداری در روند صدور مجوز از دوره قبل تاکنون ادامه دارد

عضو شورای شهر شیراز گفت: طی این دوره از شورای شهر بارها به مسئولین مدیریت شهری در شهرداری تذکر داده شده که حفظ فضای سبز شهری و جلوگیری از تخریب باغات سطح شهر، از جمله الزامات حداقلی برای حفظ هویت شیراز به عنوان یک شهر تاریخی سرسبز است اما متاسفانه کمترین تغییری در روند رو به رشد تخریب باغات شیراز ملاحظه نمی شود.
علیرغم تذکر به مسئولان شهری، کمترین تغییری در روند رو به رشد تخریب باغات شیراز ملاحظه نمی شود/ درختان زیبای شهر همچنان قربانی تغییر کاربری های غیراصولی و یا قلع و قمع می شوند/ اقدامات غیرقانونی شهرداری در روند صدور مجوز از دوره قبل تاکنون ادامه داردبه گزارش شیرازه، عضو شورای شهر شیراز بیست و سوم مهرماه در جلسه علنی شورای شهر شیراز گفت: باید پذیرفت که روند صدور پروانه های ساختمانی و نحوه ساخت و ساز در سطح شهر شیراز در چند سال اخیر به نحوی بوده است که نه تنها این شهر را از منابع زیبایی طبیعی و نیز هویت تاریخی خود بیگانه و محروم کرده است بلکه فضای شهری را آکنده از سیمای نازیبای سازه هایی کرده که از کمترین سنخیتی با بافت تاریخی و زیبایی بصری مورد نیاز در سطح یک زندگی شهری برخوردار نیستند.

لیلا دودمان بیان کرد: اکثر معابر و خیابان های اصلی شهر که در روزگاری نه چندان دور، سرشار از عطر خوش زندگی انسانی همساز با طبیعت بود، مورد هجوم ساختمان های بدقواره و به ظاهر لوکس قرار گرفته است.

وی همچنین با اظهار اینکه باغستان های پربار و زیبای این شهر به صورت روزانه توسط سوداگران و دلالان زمین نابود و فضای سبز درون شهری نیز به تدریج به خاطره ای مبهم از گذشته ای نه چندان دور مبدل شده است، تصریح کرد: جای تاسف دارد که حتی کوه ها و ارتفاعات این شهر از تعرض مصون باقی نمانده و با احداث غیراصولی ابنیه مسکونی، بلندی های شهر در ژرفای حرص و آز عده ای سوداگر و دلال محو و نابود می شوند.

ساخت و سازهای غیراصولی عامل حرکت کوه به سمت مناطق مسکونی
عضو شورای شهر شیراز اذعان داشت: تخریب غیراصولی کوه های شیراز و ساخت و سازهای غیراصولی در اطراف آن ها موجب حرکت کوه به سوی مناطق مسکونی و تخریب می شود.

دودمان خطاب به شهروندان و مسئولان شهرداری با طرح این سوال که چرا باید راه رفته و خطای واقع شده در تخریب محیط زیست بارها تکرار شود آیا زمان آن نرسیده که در روند توسعه شهری تجدید نظر صورت گیرد، توسعه ای که با حفظ و بقاء محیط زیست و همچنین ایجاد فضای زیست سالم و مطابق با استانداردهای زیست محیطی و انسانی نباشد را تنها یک پسرفت غم انگیز و آسیبی غیرقابل جبران دانست که بر پیکره زیست بوم انسانی به شمار می رود.

وی با اظهار اینکه طی این دوره از شورای شهر بارها به مسئولین مدیریت شهری در شهرداری تذکر داده شده که حفظ فضای سبز شهری و جلوگیری از تخریب باغات سطح شهر، از جمله الزامات حداقلی برای حفظ هویت شیراز به عنوان یک شهر تاریخی سرسبز است، افزود: متاسفانه کمترین تغییری در روند رو به رشد تخریب باغات شیراز ملاحظه نمی شود.

این عضو شورا در ادامه گفت: درختان زیبای شهر همچنان قربانی تغییر کاربری های غیراصولی و یا قطع و قلع و قمع با استناد به بهانه های واهی چون کم آبی، آفت و بیماری، کم بازده بودن و غیره می شوند چنانکه روند تخریب یاد شده حتی به حاشیه خیابان ها نیز سرایت کرده و به بهانه هرس درختان یا جلوگیری از سقوط شاخه های بزرگ آنها بر روی عابران و یا اجتناب از قطع کابل های برق، درختان زیبای حاشیه خیابان ها را به اشباهی خشک و تکیده مبدل کرده اند.

برخی اقدامات غیرقانونی شهرداری در روند صدور مجوز از دوره قبل تاکنون ادامه دارد
دودمان با تاکید بر اینکه تردیدی نداشته باشید که چنین روند تخریبی، تاریخ ساز و بی مانند است و در هیچ برهه ای از تاریخ این مرز و بوم سرعت تخریب هویت فرهنگی و فضای سبز شهری تا به این درجه نبوده است، بیان کرد: با ادامه روند کنونی تردیدی وجود نخواهد داشت که شیراز در آینده به کلی از داشتن حداقل فضای سبز شهری نیز محروم خواهد شد در حالیکه باغات این شهر ابزاری برای درآمد شهرداری و یا سایر افراد سود جو نیست.

وی با اعلام اینکه آنچه که در شهر شیراز در روند صدور مجوز موجب نگرانی است بعضی اقدامات غیر متعارف و غیر قانونی است که در ادوار گذشته در شهرداری شکل گرفته و همچنان در حال ادامه است، تصریح کرد: صورت جلساتی به ناحق، بدون رعایت تشریفات قانونی و به اسم مساعدت و یا هر موضوع دیگر در شماری از پرونده ها صادر می شود که پیامد آن امری به غیر از تراکم، سطح اشغال، تغییر کاربری خارج از ضوابط نیست.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: در برخی موارد مشاهده شده در یک پرونده چندین صورت جلسه شهرسازی صادر شده که در هر صورت جلسه امتیازاتی به مالکین خاص ارائه شده که قطعا نمی توان انجام اقدامات مذکور را مشروع و قانونی تلقی کرد.

دودمان خطاب به افرادی که صورت جلسات ذکر شده را در دوره سابق و فعلی امضا کرده اند، با طرح این سوال که مستندات قانونی تنظیم چنین اسنادی چیست، گفت: در کدام قانون به شهرداری اجازه داده شده که با تنظیم صورت جلسه، سطح اشغال 35 درصد مصوبه کمیسیون ماده 5 به 40 درصد یا بیشتر افزایش پیدا کند و اگر این اسناد اعتبار قانونی دارد دلیل ارسال پرونده به کمیسیون ماده 5 چیست؟

وی افزود: در بسیاری موارد مشاهده شده طرح تفصیلی در پهنه های شهری تاکید به حداقل تراکم بصورت دو یا سه طبقه داشته ولی به واسطه همین اقدامات غیرحرفه ای و با تکیه بر توجیهات غیرمنطقی، مجوز تراکم بالاتر را حتی با استناد به مصوبات شورای عالی تنظیم می کنند.

این عضو شورا خطاب به شهردار شیراز درخواست خود مبنی بر اینکه در برابر این گونه اقدامات غیرقانونی واکنش متناسب نشان داده شود و از ادامه چنین روندی که بدون تردید نتیجه ‌ای به غیر از اجحاف بر حقوق شهروندان به همراه ندارد، جلوگیری شود، مطرح کرد و اذعان داشت: درصورت ضرورت پرونده های بسیاری از این قبیل را معرفی خواهم کرد.

دودمان در انتها تصریح کرد: مدیران شهری زیر مجموعه شهرداری آگاه شوند که صدور مجوز و یا هر گونه خدمات شهری تنها در چارجوب مندرجات طرح تفصیلی و مصوبات مرتبط به آن قابل اعمال است نه هیچ دستوالعمل و بخشنامه کذایی دیگر.
نظرات بینندگان