کد خبر: ۱۲۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

تلاش‌های عجیب برای ماندن افشانی!

اسامی افرادی به عنوان شهردار مطرح می‌شود که مطرح‌ترین آنها محسن هاشمی، رئیس شوراست اما تاکنون شورای شهر اعلام رسمی درباره انتخاب شهردار جدید نداشته است.
تلاش‌های عجیب برای ماندن افشانی!
شیرازه، یک سال پرفراز و نشیب از عمر مدیریت شهری تهران سپری شده است؛ مدیریتی که در این مدت بیش از آنکه به فکر حل مشکلات پایتخت باشد، گرفتار تغییرات مدیران و شهرداران بوده است.

به باور کارشناسان و اعضای سابق شورای شهر تهران، پایتخت تا امروز قربانی رفتارهای سیاسی دوره پنجم شورا شده است؛ شورایی که با انتخاب 2 شهردار و 2 سرپرست در یک سال، رکورد قابل توجهی را از خود به جا گذاشته است. البته باید به این رکورد اضافه شدن انتخاب شهردار سوم را هم افزود، چرا که پس از ابلاغ و اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، محمدعلی افشانی هم باید از بهشت خداحافظی کند. افشانی که پس از استعفای محمدعلی نجفی روی کار آمد، حالا باید با تمکین از قانون، کرسی ریاست بزرگ‌ترین شهرداری کشور را به نفر سومی بدهد که به احتمال تا چند روز آینده نامش از سوی شورا اعلام خواهد شد.

البته که در این بین اسامی افرادی به عنوان شهردار مطرح می‌شود که مطرح‌ترین آنها محسن هاشمی، رئیس شوراست اما تاکنون شورای شهر اعلام رسمی درباره انتخاب شهردار جدید نداشته است. دلیل این موضوع نیز تلاش‌های اعضای شورا برای ماندن افشانی در مجموعه شهری است. شورایی‌ها معتقدند تغییرات مکرر در مدیریت شهری اثرات نامطلوبی را به همراه خواهد داشت، بنابراین تاکنون زیر بار پذیرفتن رفتن افشانی از شهرداری نرفته‌اند و تلاش‌های شورای شهری‌ها از راه‌های گوناگون ادامه دارد و حتی به برگزاری جلسات شبانه مشترک با نمایندگان مجلس هم رسیده است؛ جلسه‌ای روز گذشته با حضور 51 نفر از نمایندگان و اعضای شورای شهر برگزار شد.

افشانی طبق قانون باید برود
جالب اینجاست که  برخی اظهار نظرها نشان می‌دهد تعدادی از اعضای شورای شهر هم درباره ماندن یا رفتن افشانی از شهرداری تفاوت نظر دارند. تعدادی از اعضای شورای شهر که بتازگی در  آخرین تلاش‌های عجیب خود جلسه‌ای را با نمایندگان و اعضای مجمع امید داشته‌اند، بیشتر بر این باورند باید از همه ظرفیت‌ها برای ثبات مدیریتی استفاده شود اما از سوی دیگر  الهام فخاری، عضو دیگر شورا با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفته است: «افشانی بازنشسته است و مطابق قانون باید در مهلت قانونی از خدمت کناره‌گیری کند»!
وی درباره سرنوشت شهردار تهران اظهار داشت: معاون حقوقی رئیس جمهور هم اعلام کرده شهرداران از جمله شهردار تهران مشمول قانون بازنشستگان می‌شوند. وی با بیان اینکه تابع قانون هستیم، گفت: هر چه در قانون باشد اجرایی می‌کنیم.

پیشنهاد اصلاح مصوبه
اما در جلسه شبانه‌ای که دوشنبه شب گذشته با حضور نمایندگان مردم تهران، اعضای شورای شهر و شهردار برگزار شد، اعضای شورای شهر تهران، نکاتی را از لحاظ قانونی درباره  ماندن شهردار بیان کردند. در همین باره، مجید فراهانی، عضو شورا گفته است: «قرار شد نمایندگان مجلس از اختیارات قانونی خود برای ثبات مدیریت شهری تهران استفاده و بررسی کنند آیا می‌توان کمکی به ایجاد این ثبات کرد؟» هرچند اعلام شد این مسیر، سخت است و باید زودتر برای این وضعیت، چاره‌ای اندیشیده می‌شد اما یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، ارائه طرح دوفوریتی اصلاح مصوبه توسط برخی حاضران بود.

علی اعطا، سخنگوی شورا در این باره در صفحه توئیترش نوشت: «امشب در جلسه مجمع امید پیشنهادی که برخی حاضران مطرح کردند ارائه طرح دوفوریتی اصلاح مصوبه منع به کارگیری بود تا شاید امکان حفظ شهردار فعلی پایتخت در شهرداری فراهم شود». اعضای شورا نیز پیش از این با بهانه‌های حقوقی، منوط کردن رفتن شهردار با حکم وزیر کشور، پیشنهاد برگزاری جلسه با رئیس مجلس و گرفتن استفساریه از مجلس سعی در نگاه داشتن افشانی در شهرداری داشتند؛ رفتارهایی که البته شامل حال همه اعضا نمی‌شود.

تلاش برای متقاعد کردن مجلس
علاوه بر این محمدرضا عارف نیز که در جلسه دوشنبه شب حضور داشته است، در جمع‌بندی برای دستور جلسه، خاطرنشان کرد: فرض ما ماندگاری افشانی است اما نماینده شهرداری در مجلس در این باره ضعیف عمل کرد. با این حال، باید تلاش کنیم از طریق هیات رئیسه و با استناد به استدلال‌های قانونی، اداره‌کل قوانین مجلس را متقاعد کنیم که شهردار تهران از این قانون مستثناست، همچنین کمیته‌ای متشکل از 2 نماینده از شورای شهر (سیدحسن رسولی و ابراهیم امینی) و 3 نماینده از نمایندگان تهران (وکیلی، حضرتی و فتحی) تشکیل و پیش‌نویس طرح دوفوریتی برای استثنا بودن شهردار از این قانون تهیه و با لاریجانی رئیس مجلس تعامل شود که در صورت امکان این دوفوریت در صحن مجلس بررسی شود.

جالب اینجاست که برخلاف تلاش‌های اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم تهران در مجلس، شواهد و قرائن حکایت از رفتن دومین شهردار پایتخت در یک سال گذشته دارد. تاکید دادستان دیوان محاسبات کشور در کنار اعلام نظر رسمی معاونت حقوقی رئیس جمهوری بر مشمول شدن شهرداران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، همگی مهر تاییدی بر رفتن محمدعلی افشانی از شهرداری تهران است. با این شرایط به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کلانشهر تهران و توقف پروژه‌های عمرانی و نزدیک شدن به زمان ارسال لایحه بودجه سال 98 به شورا توسط شهردار، اعضای شورای شهر بیش از آنکه به دنبال تلاش برای ابقای افشانی باشند، باید به فکر شهرداری جدید باشند تا وخامت حال پایتخت بیش از این نشود.
نظرات بینندگان