کد خبر: ۱۲۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
آنچه در جلسه علنی شورای شهر شیراز گذشت؛

بخاطر مشکلات مدیریتی می خواهیم از گُرده مردم پول اضافی بکشیم!/ چرا یک روز موافق افزایش قیمت هستیم و روز دیگری مخالف!/ کسی متوجه افزایش سه برابری تعرفه برق در سال گذشته نشد!

نایب رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه فاضلاب را با آب زهکش شهری مخلوط می کنند در حالی که آب زهکش شهری قابل مصرف در امور فضای سبز و کشاورزی است، گفت: این ها مشکل مدیریتی است که وجود دارد و ما می خواهیم از گرده مردم پول اضافی بکشیم.
بخاطر مشکلات مدیریتی می خواهیم از گُرده مردم پول اضافی بکشیم!/ چرا یک روز موافق افزایش قیمت هستیم و روز دیگری مخالف!/ کسی متوجه افزایش سه برابری تعرفه برق در سال گذشته نشد!به گزارش شیرازه، افزایش تعرفه آب بها و انشعابات آب و فاضلاب موضوع تبصره سوم قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های آب و قاضلاب موضوع اولین دستور کاری بود که در شامگاه بیست و سوم مهر در جلسه علنی شورای شهر شیراز برگزار شد.

این موضوع توسط کمیسیون های «برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و سلامت» و «محیط زیست و خدمات شهری» پیرو نامه رئیس، هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در صحن علنی شورا مطرح شد.

این دستورکار حدود یک ساعت از زمان جلسه را به خود اختصاص داد، اعضای مخالف، نظرات خود را بیان کردند و نهایتا به کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورا برای بررسی مجدد برگشت داده شد.

هیچ کدام از اعضای شورا با افزایش نرخ آب بها موافق نبودند؛ ابراهیم صبوری و لیلا دودمان مطالبی درخصوص ناتوانی مالی قشر ضعیف جامعه که در نقاط جنوبی شیراز زندگی می کنند صحبت کردند.

صبوری گفت: آب و فاضلاب تهران حق انشعابش در بهترین نقطه شهر تهران حداکثر دو میلیون و 600 هزار تومان است ولی ما در بدترین نقطه شهرمان دو میلیون و خورده ای قیمت مشخص کرده ایم.

 انتقاد به بوی نامطبوع فاضلاب در جنوب شیراز
نایب رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه حق انشعاب های ما در بخش غیرخانگی به 10 میلیون تومان و در بخش خانگی نیز به 5 مییلون تومان می رسد، اظهار داشت: این همه پول طی دو الی سه سال گرفته شده اما شاهد بوی نامطبوع در جنوب شیراز هستیم.

وی افزود: در فردوگاه هنگام پیاده شدن از هواپیما که پیاده می شوی بوی نامطبوع فاضلاب به مشام می رسد علت این چیست!

صبوری با اعلام اینکه سالهاست یک تصفیه خانه در شیراز ساخته می شود که هنوز نتوانسته اند آن را به بهره برداری برسانند، اظهار داشت: وقتی هنوز تصفیه خانه ساخته نشده، شبکه فاضلاب کشیده می شود که فاضلاب را در جنوب شیراز رها کنیم؟

مگر شب ها فاضلاب شهر تعطیل است که تصفیه خانه تعطیل شود/ عددهایی که برای انشعاب فاضلاب در دوره قبل تصویب شده باید اصلاح و مناسب سازی شود
عضو شورای شهر شیراز ضمن مطرح کردن مثالی (مبنی بر اینکه روزی سه نفر در حال کند و کاو کانال، کار گذاشتن کابل در کانال و پر کردن آن با خاک بودند، یک روز می بینند یک نفر در حال کندن زمین برای کانال است و نفر بعدی با خاک کانال را پر می کند در پاسخ به چرایی این موضوع می گویند فردی که کابل ها را کار می گذاشته نیامده و ما هم مشغول انجام وظیفه خودمان هستیم)، تصریح کرد: چرخه مدیریت اینگونه است و در این حوزه خوب عمل نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش از تصفیه خانه شماره یک شیراز بازدید بعمل آمد، فعالیت هایش در طول روز مناسب است اما در موقع شب بوی نامطبوعی فضا را پر می کند که پس از اعتراض اهالی آن منطقه پیگیر ماجرا شدیم و دریافتیم که این تصفیه خانه شب ها تعطیل است.

صبوری در ادامه با انتقاد از تعطیلی این تصفیه خانه در شبها، اظهار داشت: مگر شب ها فاضلاب شهر تعطیل است که تصفیه خانه تعطیل شود؟

نایب رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه فاضلاب را با آب زهکش شهری مخلوط می کنند در حالی که آب زهکش شهری قابل مصرف در امور فضای سبز و کشاورزی است، گفت: این ها مشکل مدیریتی است که وجود دارد و ما می خواهیم از گرده مردم پول اضافی بکشیم.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه عددهایی که برای انشعاب فاضلاب در دوره قبل تصویب شده باید اصلاح و باید مناسب سازی شود چرا که برخی از مناطق اصلا توان پرداخت این پول ها را ندارند و بعضا اصلا نمی دانند یک میلیون چیست و حالا از آنها چند میلیون مطالبه می کنیم!

وی افزود: در تهران کاملا مناسب سازی شده و به عنوان مثال در منطقه 7 پایتخت مبلغ انشعاب فاضلاب 576 هزار تومان است که ما هم باید به این سمت برویم.

صبوری تصریح کرد: اگر منِ مدیر نمی توانم بودجه دولتی جذب کنم آیا باید بیایم از گُرده مردم بیرون بکشم بعد هم طرح را اجرا نکنم و در انتها بوی فاضلاب را هم به مردم ضعیف همان منطقه بدهم!

وی بر برگشت لایحه به کمیسیون تاکید داشت و تصریح کرد: نه تنها با افزایش قیمت مخالفت دارم بلکه قیمت سال گذشته را باید اصلاح و مناسب سازی کنیم.

تعرفه آبفا در سال 96 با افزایش 40 درصدی روبرو بوده است/ دولت باید ممنون مردم باشد/ شورای شهر نباید زیر بار افزایش قیمت برود
لیلا دودمان با بیان اینکه در سال 95 تعرفه آبفا برای سال 96 با افزایش 40 درصدی روبرو بوده است، اظهار داشت: این افزایش کلان در هیچ جای کشور وجود نداشته است و با این حال ما اکنون برای افزایش مجدد این تعرفه صحبت می کنیم!

تغییر مثبتی در زندگی مردم ایجاد نشده که بخواهند هزینه بیشتری بپردازند/ کسی متوجه افزایش سه برابری تعرفه برق در سال گذشته نشد!
نوذر امامی همچنین با اعلام اینکه مردم تغییر مثبتی در وضع زندگی شان ایجاد نشده که بخواهند هزینه بیشتری را به آب و فاضلاب پرداخت کنند، گفت: اگر مردم بتوانند همین وضعیت را تحمل کنند دولت باید ممنون مردم هم باشد.

خزانه دار شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه مردم هزینه های انقلاب و جنگ را پرداخت کردند و امروز فشار بسیاری را تحمل می کنند، بیان کرد: شورای شهر نباید زیر بار افزایش قیمت برود و باید تلاش کنیم که حداقل قیمت ها ثابت بماند چرا که اگر ما با افزایش قیمت موافقت کنیم حرکتی کرده ایم به سوی اینکه بنزین را هم گران کنند و اداره برق نیز قیمت هایش را بالا ببرد چنانکه در سال گذشته تعرفه هایش را سه برابر کرد و هیچ کسی هم متوجه نشد!

چرا یک روز موافق افزایش قیمت هستیم و روز دیگری مخالف!/ نکند در فضای تبلیغاتی و شرایط خاصی صحبت کنیم در حالی که قبل از آن اینگونه نبوده است!
سید عبدالرزاق موسوی ضمن اعلام مخالفت خود برای افزایش این نرخ، خطاب به اعضای شورای شهر شیراز گفت: خواهش می کنم موقعی که می خواهیم برای شهرداری عوارض وضع و مصوب کنیم هم به همین گونه سخن بگوییم و برخورد کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز با اظهار اینکه عوارضی که برای شهرداری مشخص می کنید نیز برای اداره شهر است، تاکید داشت: نکند در فضای تبلیغاتی و تحت شرایط خاصی قرار بگیریم و اینگونه صحبت کنیم، یک روز موافق افزایش قیمت باشیم و روز دیگری مخالف!

وی افزود: جای سوال است که چرا آن موقع این حرفها را نمی زدیم در حالی که اضافه پول گرفتن از همین مردم را به تصویب رساندیم.

این عضو شورا با اعلام اینکه وقتی می خواهیم برای دستگاه دیگری تصمیم بگیریم لازم است خودمان را هم جای آنها بگذاریم و اجازه بدهیم از درخواست خود دفاع و صحبت کنند، اذعان داشت: بنده و کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک با افزایش حتی یک ریال در هیچ بخشی موافق نیست.

نواب قائدی ضمن تقدیر از عملکرد سازمان آبفای شیراز، با اعلام اینکه افزایش هر عوارضی فشار بر مردم می آورد و این حرف منطقی است، گفت: اگر تعیین قیمت بر اساس منطقه بندی باشد شکل منصفانه تری وجود خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز بیان کرد: اگر قرار باشد قیمتی برای فاضلاب گرفته شود ما باید کاری کنیم که با ضریب های اصلاحی و بر اساس منطقه بندی که دیده شده قیمت ها را اخذ کنیم که عادلانه باشد و فشاری بر کسی که آن کسی که در جنوب شهر امکانات کمتری دراختیار دارد وارد نشود.

100 درصد جمعیت شیراز تحت پوشش بهترین آب است!
مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز در ابتدای سخنان خود خطاب به صبوری درخصوص نظراتش گفت: انتظار دارم هر چه می گویید مستند باشد و بر اساس واقعیت باشد.

الله بخش نظرپور بیان کرد: اگر درباره خاموش کردن تصفیه خانه در شب مستندی دارید بگویید، حالا ممکن است یک بار برق قطع شده باشد!

وی در خصوص اعتبار ابفا با اظهار اینکه همه ما در این مملکت زندگی می کنیم دولت و مملکت را می شناسیم، اذعان داشت: دولت اگر توان پرداخت داشته باشد باید این کار را انجام بدهد ولی وقتی که قادر به پرداخت این مبلغ نیست ما باید چکار کنیم؟

مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز با اشاره به اینکه سال گذشته در بخش آب و فاضلاب 104 میلیارد تومان اعتبار دولتی داشتیم که نزدیک به 70 میلیارد تومان نخصیص پیدا کرد، خاطرنشان کرد: این اعتبار به صورت اوراق بهادار است و هر چقدر آن تخصیص شود در محل خود هزینه می شود.

نظرپور بیان کرد: اعتبار سال 97 نسبت به 96 کاهش پیدا کرده است؛ 26 میلیارد تومان تا الان تخصیص اعتبار گرفته ایم و پیگیر اعتبارات هستیم.

وی با اعلام اینکه تقریبا 60 درصد جمعیت شیراز از شبکه فاضلاب بهره مند هستند، افزود: از دو هزار و 100 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده و تقریبا همین اندازه نیز باقی مانده است؛ سال قبل170 کیلومتر اجرا شد اما امسال هنوز به 50 کیلومتر هم نرسیده است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز گفت: قیمت تمامی اجناسی که در بخش آب و فاضلاب می گرفتیم دو و نیم برابر شده است و با توجه به اینکه 70 درصد کار ما خرید است چه کسی باید پاسخگو باشد؟

نظرپور با اظهار اینکه یک انشعاب فاضلاب طبق برآورد سه ماه قبل 9 و نیم میلیون تومان به پای ما تمام می شد اما مبلغی که از مردم دریافت می کنیم به طور متوسط 2 میلیون و 400 هزار تومان است.

وی افزود: در بحث انشعاب آب مبلغ 7 و نیم میلیون تومان هزینه می کنیم اما از مردم یک میلیون و 400 هزار تومان دریافت کرده ایم.

نظرپور با اعلام اینکه 100 درصد جمعیت شیراز تحت پوشش بهترین آب است، گفت: در هیچ کجای شیراز آب بی کیفیت و نامطلوب ارائه نشده و خدمات رسانی به بهترین شکل ارائه شده در حالی که در استان های دیگر اینگونه نبوده و علاوه بر اینکه کشته داشته اند مشکل قطع و وصلی نیز بسیار بود.

مساعدت 4 میلیون تومانی به خانواده اوتیسم برای برگزاری اردوی شمال
به گزارش شیرازه، لایحه شهرداری مبنی بر برگزاری هفته فرهنگی و گردشگری شیراز در شهر تهران به دلیل مخالفت شورای سازمان فرهنگی شهرداری شیراز از دستور کار  جلسه علنی شورا خارج و به شهرداری ارجاع داده شد.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با مساعدت 4 میلیون تومانی به انجمن خیریه اوتیسم فارس به منظور تامین بخشی از هزینه سفر اردوی شمال خانواده های اوتیسم از محل ماده 17 بودجه شهرداری موافقت کردند.
نظرات بینندگان