کد خبر: ۱۲۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷
در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی فارس مطرح شد:

کم فروشی، گران فروشی و دوباره فروشیِ گندم توسط کارخانه نصر لامرد و سیلوی خوشه طلایی سروستان/ اختلاط گندم با ماسه و ناخالصی های دیگر توسط سودجویان در فارس/اگر مسئولان استانی در نظارت کوتاهی کرده باشند در این دادگاه محاکمه خواهند شد

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس به صورت علنی، با ترکیب دو قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.
کم فروشی، گران فروشی و دوباره فروشی گندم توسط کارخانه نصر لامرد و سیلوی خوشه طلایی سروستان/ اختلاط گندم با ماسه و ناخالصی های دیگر توسط سودجویان در فارسبه گزارش شیرازه، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس بیست و پنجم مهر ماه به صورت علنی و با ترکیب دو قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد و ریاست دادگاه بر عهده قاضی سید محمود ساداتی با مستشاری قاضی علی فرهادی پور بود.

این جلسه به بررسی پرونده 11 نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی کشور و کالای استراتژیک گندم و نیز اختلاط آن کالا با ماسه و ناخالصی های دیگر، فروش گندم خارجی به عنوان گندم داخلی، کم فروشی و گران فروشی و دوباره فروشی اختصاص داشت.

اسامی متهمین پرونده به شرح ذیل است:
1.  منوچهر پورفر، فرزند عبدالله، 68 ساله، ساکن شیراز، شغل بازنشسته، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
2.  اسمعیل نصراللهی، فرزند حمزه، 51 ساله، ساکن لامرد، شغل آزاد، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
3.  حسن مزارعی، فرزند شاه میرزا، 39 ساله، ساکن تهران، شغل آزاد، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
4.  مهدی رضایی، فرزند رمضان، 40 ساله، ساکن شیراز، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
5.  محمدهادی محمدی، فرزند عباس، 46 ساله، ساکن شیراز، شغل آزاد، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
6.  ناصر حبیبی نسب، 52 ساله، ساکن نورآباد، شغل آزاد، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
7.  عسکر براتی معروف به افرا، فرزند نادعلی، 49 ساله، ساکن فیروزآباد، شغل آزاد، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
8.  امیرکمالی سروستانی معروف به اشکان، فرزند محمدحسین، 33 ساله، ساکن شیراز، شغل آزاد، باسواد، تابعیت ایرانی
9.  محمد ثاقب پور، فرزند احمد، 41 ساله، ساکن فیروزآباد، شغل مدیر عامل، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
10.  حسن منصوری، فرزند غلامحسین، 38 ساله، ساکن قیر و کارزین، شغل مدیر عامل، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
11.  محمود پورمند، فرزند احمد، ساکن قیروکارزین، شغل کارمند، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی

تمامی متهمین این پرونده با تودیع وثیقه هم اکنون آزاد هستند.

نماینده دادستان شیراز به قرائت اتهام این یازده نفر مبنی بر فروش گندم خارجی به جای تولید داخلی، فروش مجدد گندم دولتی به مراکز خرید، ثبت سوری خرید گندم در سامانه شرکت بازرگانی دولتی، مخلوط کردن ماسه و سایر ناخالصی ها با گندم پرداخت و در دفاع از کیفرخواست صادره علیه متهمان به گزارشات کارشناسان غله، اداره کل اطلاعات استان فارس، بررسی هیئت منتخب سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری، بازرسی انبارها و تحصیل دلایل مشخص شده اشاره کرد.

خرید 14 میلیون تن گندم در سال گذشته توسط شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران
کورش زارعی با بیان اینکه هر ساله شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که زیرمجموعه وزارت کشاورزی است اقدام به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می کند، اظهار داشت: طبق آمار رسمی، بالغ بر 14 میلیون تن گندم در سال گذشته خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظمی از هزینه ها به اتهاماتی که گفته شد، حیف و میل و گوشه ای از اقدامات محرمانه را خبرنگار صدا و سیمای مرکز فارس در سال گذشته در خبر سراسری به تصویر کشید که موجب التهاب و تاثر اذهان عمومی و بر همین مبنا تحقیقات قضایی شروع شده است.

نماینده دادستان شیراز با اعلام اینکه خرید گندم هر ساله از فروردین تا شهریور ماه به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد، گفت: تخلف یا جرمی در خرید مستقیم 10 سیلو و انبار دولتی گزارش نشده است.

حدود 114 مرکز خرید تعاون روستایی در فارس دارای کد شناسایی و مشغول به فعالیت هستند
زارعی درخصوص خرید غیرمستقیم بیان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 3 کشور به عنوان متولی خرید تضمینی (به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی) با سازمان تعاون روستایی فارس (به عنوان مباشر خرید انعقاد قرارداد) و کشاورزان و واسطه ها گندم های تولیدی را به مراکز خرید روستایی و مراکز ذخیره سازی (14 کارخانه تولید آرد و 4 سیلوی بخش خصوصی) تحویل می دهد.

وی اذعان داشت: در استان فارس حدود 114 مرکز خرید تعاون روستایی دارای کد شناسایی و مشغول به فعالیت هستند که پس از تحویل گیری گندم اقدام به ثبت اطلاعات محموله ها در سامانه سراسری شرکت بازرگانی و سپس با اعلام شرکت، اقدام به حمل گندم های خریداری شده به مراکز ذخیره سازی می کنند و کارمزد را نیز دریافت می کنند.

نماینده دادستان شیراز با اظهار اینکه مراکز خرید گندم مربوط به بخش خصوصی است، گفت: درآمد متعلقه بر اساس میزان فعالیت ثبت شده در سامانه شرکت بازرگانی دولتی تعیین می شود و این مراکز عمدتا تلاش می کنند تا تناژ بیشتری گندم خریداری و نتیجتا درآمد و کارمزد بیشتری دریافت کنند که این موضوع باعث سوءاستفاده و اقدامات غیرانسانی از قبیل اختلاط گندم با ناخالصی ها، گندم بی کیفیت و افزایش سوری وزن شده است.

زارعی بیان کرد: کارخانه آرد نصر لامرد از جمله کارخانجات سودجو با عدم تبدیل گندم یارانه ای به آرد یا جایگزینی گندم خارجی با گندم داخلی (به دلیل نازل بودن قیمت در آن زمان)، بخشی از گندم تحویلی را در فصل خرید تضمینی مجددا با واسطه دلالان به دولت فروخته است که منوچهر پورفرد (مدیرعامل) و اسمعیل نصراللهی (مدیرداخلی) در این اقدامات دخالت داشته و صراحتا به جرایم منتسبه اقرار کرده اند.

وی افزود: در انبارگردانیِ به عمل آمده، مشخص شده که حسن مزارعی و پنج هزار تن نیز به محمد هادی محمدی (از محل گندم های امانی دولت) حدود 500 تن گندم به فروش رسانده اند و گندم های مذکور مجددا در چرخه فروش به دولت قرار گرفته است.

قرار گرفتن مجدد گندم های فروخته شده در چرخه فروش!
نماینده دادستان شیراز با اظهار اینکه منوچهر پورفر 10 درصد و نصراللهی 5 درصد از اموال نامشروع تحصیلی سهم داشته اند، بیان کرد: بر اساس بارنامه ها، اظهارات رانندگان حمل گندم و اسمعیل نصراللهی، مازاد مصرف آرد تعاونی های روستایی و برخی نانوایی ها تحویل داده نشده است.

زارعی جمع مبلغی که به صورت نامشروع از سوی شرکت نصر لامرد تحصیل و بیت المال متضرر شده است را بیش از 21 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پس از تحقیقات مشخص شده که حسن مزارعی بعد از فصل خرید تضمینی با علم به اقدامات مجرمانه کسری گندم کارخانجات را تامین کرده و گندم های امانتی دولت را با همکاری مهدی رضایی به صورت غیرقانونی، از کارخانجات آرد لامرد و اصفهان خریداری کرده و در مراکز خرید شهرستان های یاسوج و دهدشت به نام اعضای خانواده و نزدیکان خود در سیستم ثبت و به فروش رسانده اند.

وی با اشاره به اینکه رضایی صراحتا گفته که با همکاری حسن مزارعی، گندم های غیرقانونیِ خریداری شده از کارخانجات را از طریق شرکت تعاونی شهید بهشتی باشت به مراکز خرید و سیلوی یاسوج تحویل داده است، اظهار داشت: حدود هزار و 700 تن به نام وابستگان خانواده مزارعی و هزار و 500 تن نیز به نام وابستگان خانواده رضایی ثبت سیستم خرید تضمینی شده است که نامبردگان جمعا مبلغ دو میلیارد و 340 میلیون تومان منافع نامشروع کسب و بیت المال را متضرر کرده اند.

وی اعلام کرد: محمد هادی محمدی میزان پنج هزار تن از گندم های دولتی را به صورت غیرقانونی از کارخانه نصر لامرد خریداری و سپس به صورت خرید تضمینی تولید سال به کارخانجات آرد فلاح، خوشه و تعدادی از مراکز خرید تعاونی روستایی به فروش رسانده است، میزان منافع نامشروع کسب شده را بیش از 523 میلیون تومان برآورد کرده اند.

زارعی بیان کرد: ناصر حبیبی نسب که از دلالان مشهور گندم در منطقه نورآباد ممسنی است بنابر گزارشات دقیق اداره کل اطلاعات استان فارس و کارشناسان شرکت غله اقدام به خرید گندم های بی کیفیت و  برگشتی از مراکز خرید دولتی کرده و سپس آنها را با سایر گندم ها اعم از وارداتی و داخلی مخلوط و در فصل خرید تضمینی در سامانه دولتی ثبت و سپس آنها را به دولت فروخته است.

وی افزود: این متهم همچنین خرید گندم دولتی را به صورت سوری در سیستم ثبت و بدون وجود هرگونه گندمی بهای آن را دریافت و از آن محل به خرید گندم اقدام کرده است که میزان اموال نامشروع تحصیلی مبلغ 85 میلیون تومان تعیین شده است.

نماینده دادستان شیراز با اظهار اینکه عسکر براتی که در زمینه خرید گندم های مازاد بر مصرف کشاورزان در منطقه فیروزآباد فعالیت داشته و فیلم مضبوط گندم های آلوده پخش شده از صدا و سیما و شبکه های اجتماعی به نامبرده منتسب شده است، گفت: وی اقدام به اختلاط گندم با ناخالصی های مختلف از جمله ماسه کرده که صرفا در آزمایش یکی از محموله ها میزان افت غیرمفید 11 درصد ارزیابی شده و دو محموله گندم که مشکل کپک زدگی و میکروبی داشته در کارخانه سپیدان تخلیه شده است و میزان تضرر بیت المال و دولت از اقدامات مجرمانه متهم بیش از 370 میلیون تومان تعیین شده است.

زارعی با بیان اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی ادعایی مبنی بر ارتکاب جرایم متعددی از سوی سیلوی زرین خوشه طلایی سروستان با مدیریت محمد حسین و امیر کمالی سروستانی داشته اند، اظهار داشت: در تحقیقات تحقیقات قضایی مشخص شده که مکاتبات متعددی از سوی شرکت غله با سیلوی ذکر شده صورت گرفته و نامرغوب بودن محموله های گندم ارسالی متذکر شده است.

وی با اعلام اینکه طبق گزارش کارشناسان اداره کل اطلاعات استان فارس، امیرکمالی با همکاری علیرضا شفیعی سروستانی و مصطفی میردادیان به از بین بردن آثار و ادله وقوع جرم اقدام کرده اند، افزود: میزان اموال نامشروع تحصیلی و ضرر به بیت المال از سوی متهمین بیش از سه میلیارد و 548 میلیون تومان برآورد شده است.

اقرار به اتهام!
نماینده دادستان شیراز گفت: محمد ثاقب پور، حسن منصوری و محمود پورمند که در مرکز سیلوی سروستان در قسمت منتهی به مرکز خرید سکه روان مشغول به فعالیت هستند در بازجویی های بعمل آمده وجود خاک و ناخالصی در محموله ها و صحت فیلم مضبوط پخش شده از صدا و سیما را تائید کردند اما مدعی سهوی بودن اقدامات مجرمانه شده اند.

زارعی در ادامه با بیان اینکه به لحاظ عدم ارائه دلایل کافی و موجه ادعای مطروحه محکوم به رد است، میزان اضرار بیت المال و دولت از اعمال محرمانه متهمین را جمعا مبلغ 355 میلیون و 269 هزار و 200 تومان اعلام کرد.

وی در انتها اذعان داشت: بزه های انتسابی به نامبردگان محرز است لذا به استناد ماده دو قانون اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب سال 1369، تعیین مجازات متهمین را از دادگاه درخواست کرد.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان فارس به عنوان فردی مطلع به اظهار نظر پرداخت و با اعلام اینکه بیشترین کسری گندم در انبار‌های ذخیره‌ سازی استان ایجاد شده است، بیان کرد: حدود دو هزار و 300 تن گندم در سیلوی سروستان و هزار و 57 تن در نصر لامرد کسری گندم داشته ایم.

استان فارس 10 درصد گندم کشور را تامین می کند
لطیف رستاد با اشاره به اینکه استان فارس 10 درصد گندم کشور را تامین می کند، گفت: به استان هایی چون قم، سیستان و بلوچستان، تهران و البرز گندم ارسال می شود.

وی افزود: در هر کجا که ارسال گندم داریم گزارشی ارائه می دهند و میزان افت گندم را اطلاع می دهند؛ پس از اعلام میزان افت ناخالصی گندم‌ های ارسالی به برخی استان‌ ها از جمله سیستان و بلوچستان، بخش آزمایشگاه، حراست و کنترل کیفی ستاد غله استان به این استان مقصد اعزام و از صحت این موضوع مطلع شدند، ناخالصی‌ها توسط ماشین‌ های جداسازی از گندم جدا و گندم خالص به سیلو‌های مورد نظر ارسال شد.

عضو هیئت مدیره و معاون شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس با بیان اینکه افت غیرمفید گندم بیش از 9 درصد خیلی کم است، گفت: تا قبل از سال 95 گزارشی برای وجود ناخالصی در گندم به ما ارائه نشده بود و اولین گزارش مربوط به سیلوی سروستان بود.

منصور جباری با اشاره به جایگاه متهمین اذعان داشت: در شرکت غله با تعداد زیادی از این افراد ارتباطی نداشته ایم.

اظهارات ضد و نقیض کارکنان قبلی و فعلی سیلوی خوشه طلایی
به گزارش شیرازه، یکی از رانندگان کمالی سروستانی مدیرعامل خوشه طلایی و نگهبان درب ورودی در جایگاه حاضر شده و به سوالات دادگاه پاسخ دادند.

این افراد در ابتدا اظهار بی اطلاعی از اقدامات مسئول سیلوی خوشه طلایی داشتند منتها پس از مدتی نکاتی ضد و نقیض را مطرح کردند.

سعید زارع، راننده پایه یک کمالی سروستانی که به مدت 5 ماه مشغول به حمل بار در کارخانه خوشه طلایی بوده است، بیان کرد: در مدتی که در سیلو شاغل بودم گندم از مرکز خرید ها به سیلو می آوردیم و سپس به تهران ارسال می شد.

وی با اعلام اینکه ورود و خروج به سیلو و بارگیری بصورت شبانه روزی انجام می شد، اظهار داشت: طی مدتی که در این سیلو شاغل بودم گندم از داریون، خرامه و قیر برای سیلو می آوردم و از سیلو نیز به مقصد کرج می رفتیم.

سعید جاویدی راننده مطلع از خرید ماسه ای به رنگ گندم و اختلاط ماسه با گندم در این سیلو در دادگاه حضور نداشت.

با توجه به عدم حضور برخی از مطلعین رئیس دادگاه با بیان اینکه اگر این افراد احضار شده بودند و در دادگاه حاضر نشده اند باید جلب شوند در غیر اینصورت برای ادامه بررسی پرونده و اعلام اطلاعات خود احضار شوند.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان فارس به عنوان فردی مطلع به اظهار نظر پرداخت و با اظهار اینکه بیشترین کسری گندم در انبار‌های ذخیره‌ سازی استان ایجاد شده است، بیان کرد: حدود دو هزار و 300 تن گندم در سیلوی سروستان و هزار و 57 تن در نصر لامرد کسری گندم داشته ایم.

منصور جباری با اشاره به جایگاه متهمین اذعان داشت: در شرکت غله با تعداد زیادی از این افراد ارتباطی نداشته ایم.

اگر مسئولان استانی  کوتاهی در نظارت داشته باشند در این دادگاه محاکمه خواهند شد

قاضی ساداتی با بیان اینکه کسی که با سهل انگاری و عدم نظارت صحیح به بیت المال ضرر وارد کرده در جرم شریک است و در همین دادگاه مجازات خواهند شد، گفت: درصورتی که مشخص شود مسئولین استانی در این موضوع سهل انگاری کرده و نظارت درستی نداشته باشند طبق تبصره 2 در همین دادگاه محاکمه میشوند، همه مشکلات ما از عدم نظارت بر خودمان است.

لازم به ذکر است که جهاد کشاورزی فردی را برای حضور در دادگاه اعزام کرده بود که این موضوع در حوزه نظارتی اش نبوده است؛ این فرد در پاسخ به سوال رئیس دادگاه، رحیمی مسئول امور بازرگانی جهاد را معرفی کرد.

غلامرضا فتحی فرزند حاج درویش، متولد 48 و دارای سواد ابتدایی، از اردیبهشت ماه سال 94 تاکنون نگهبانی درب ورودی کارخانه خوشه طلایی را بر عهده دارد؛ این فرد مسئولیت که کنترل را بر عهده نداشته است، گفت: هنگام ورود بارنامه را چک می کرده ام.

بحث صلاحیت بررسی پرونده های مفسدین اقتصادی را معاون اول قوه قضائیه اعلام می کند/ بررسی و ابلاغ پرونده ها از تهران است
قاضی ساداتی در واکنش به پاسخ فتحی که گفت: قسم به قرآن می خورم که ماسه وارد نشده است، مطالبی در خصوص جایگاه جلیل الشان اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم اعلام کرد و اظهار داشت: تحت هیچ شرایطی نباید برای قسم خوردن از این بزرگواران و قرآن مایه گذاشت.

این راننده که در ابتدا با یاد کردن قسم اعلام کرده بود هیچ ماسه ای وارد سیلو نشده، پس از سوال و جواب رئیس و مستشار دادگاه بیان کرد: علیزاده، جاویدی، پرویزی، اینها از جمله راننده هایی هستند که بیش از 70 الی 80 ماسه وارد کرده اند که این حجم از ماسه ها برای ریختن پای درختان بود!

قاضی فرهادی پور تاکید داشت: حوزه بهداشت، درمان و سلامت جامعه باید در جلسه آتی حاضر شود و بگوید که آیا مخلوط کردن خاک در سلامت مردم تاثیر دارد یا خیر.

رئیس دادگاه با اعلام اینکه ما تاکید داریم در مسیر عدالت گام برداریم، گفت: اگر عدالت نباشد امنیت نخواهد بود.

قاضی ساداتی با بیان اینکه ما بعنوان شعبه ویژه یکی از شعب دادگاه تهران هستیم، اظهار داشت: بحث صلاحیت بررسی پرونده را معاون اول قوه قضائیه تشخیص داده و پرونده ها به ما ارجاع داده شده است.

وی با اعلام اینکه تشریفات خدشه ای بر صلاحیت نیست، بر تاکید قوه قضائیه بر تسریع رسیدگی به پرونده ها علاوه بر حرکت در چارچوب قانون اشاره کرد و افزود: ما بدون اظهارنظر کارشناسان نظر نخواهیم داد و منتظر نظرات نهایی کارشناسان هستیم.

به گزارش شیرازه، ادامه رسیدگی به سومین پرونده اخلالگران نظام اقتصادی استان فارس به جلسه دیگری موکول شد.
نظرات بینندگان