کد خبر: ۱۲۵۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۷
آیت‌الله دژکام:

توزیع ناعادلانه ثروت مردم را رنج می دهد/ما مدیریت جهادی می‌خواهیم نه مدیریت سُست اداری/برای اصلاح نظام بانکی نیاز به جراحی اقتصادی است/ عربستان سمبل سازش

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت:تمام قوا باید تلاش کنند تا ثروت کشور که متعلق به تمام مردم است، عادلانه تقسیم شود، چراکه درآمد کشور مناسب است و همه به‌اندازه نیاز خود می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
توزیع ناعادلانه ثروت مردم را رنج می دهد/ما مدیریت جهادی می‌خواهیم نه مدیریت سُست اداری/برای اصلاح نظام بانکی نیاز به جراحی اقتصادی/ عربستان سمبل سازش
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با تأکید بر نیاز کشور به جراحی اقتصادی اظهار داشت: آنچه در جامعه رنج ایجاد کرده، تقسیم و توزیع ناعادلانه ثروت است که در این راستا قوه قضاییه در نظارت و دولت در نظام بودجه‌ریزی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که این وضعیت اصلاح شود.

وی افزود: تمام قوا باید تلاش کنند تا ثروت کشور که متعلق به تمام مردم است، عادلانه تقسیم شود، چراکه درآمد کشور مناسب است و همه به‌اندازه نیاز خود می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین گفت: البته همواره کسانی که از پُست و جایگاه خود برای خوردن حق مردم سوءاستفاده می‌کنند، کم نیستند، برخی نیز دستشان نمی‌رسد وگرنه حتماً از بیت‌المال سوءاستفاده خواهند کرد که این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که نگذارند حق مردم پایمال شود.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: ما باید نظریه عدالت توزیعی را تکمیل کنیم تا به‌جایی برسیم که بگوییم ازنظر توزیع ثروت عادلانه عمل کردیم که این مهم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

دژکام درعین‌حال افزود: البته باید برای کسانی که نیازهای ضروری دارند، اقدام فوری کرد و کمک‌های موردی را به اقشار آسیب‌پذیر انجام داد.

فقط منتظر ابلاغ نباید بود

وی از کارکنان دولت خواست کمی جدی‌تر عمل کرده و مسؤولیت بیشتری بپذیرند و افزود: کارشناسان ادارات تنها به دنبال ابلاغ موضوع نباشند تا هر چه گفتند انجام دهند بلکه به مردم خدمت ارائه کنند.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: بیشتر کارشناسان ادارات خودشان می‌گویند ما مرده‌شور هستیم و هر چه گفتند انجام می‌دهیم! خب شما مرده‌شور نبوده و زنده باشید و برای مردم کار کنید!

دژکام همچنین گفت: البته برای حل مشکلات کشور پیشکسوتان نیز باید اجازه دهند جوان‌های خوش‌فکر بر سر کار آمده و طرحی نو دراندازند که در رأس این حلقه دانشگاه و جوانان تحصیل‌کرده قرار دارند.

وی در ادامه با تأکید بر اصلاح نظام بانکی نیز گفت: سودی که بانک می‌دهد واقعی نیست و درواقع پول‌سازی می‌کند و در کل برای اصلاح نظام بانکی نیاز به جراحی اقتصادی است.


مجلس مسؤولیت پذیر باشد

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید برای اصلاح قوانین جدیت بیشتری نشان دهند، افزود: هنر ما نباید تنها این باشد که مردم را فریب داده و 4 تا رأی از آن‌ها بگیریم و هیچ کاری نیز انجام ندهیم بلکه نمایندگان مجلس باید بدانند در قبال مردم مسؤول هستند؛ آن‌هم مردمی که با نجابت تمام سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: برای حل مشکلات کشور مصلحت مردم و نظام را باید در نظر گرفت که این مهم نیاز به کار و مطالعه دارد و مجلس باید در این عرصه اثرگذار باشد.

دژکام خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بانکی و نظام بودجه‌ریزی قطعاً به اشتغال کمک می‌کند و مردم وقتی می‌بینند صرفه تولید بیشتر از پول گذاشتن در بانک است، حتماً به تولید روی خواهند آورد.

وی همچنین از مدیران خواست که کار جهادی را پیشه خودسازند و افزود: مدیران کاری کنند که در دوران مسؤولیتشان، حیثیت و آبرویشان برای چند قرن باقی بماند و ذکر این نکته ضروری است که ما مدیریت جهادی می‌خواهیم نه مدیریت سُست اداری که تنها کارتی بکشند و چندساعتی در اداره متبوع به کار مشغول شوند.

300 سال عقب‌گرد را باید جبران کرد


امام‌جمعه شیراز در ادامه با اشاره به عقب‌ماندگی 300 ساله کشور اظهار داشت: تقریباً 300 سال است که عقب‌گرد داشتیم و یکی از اندیشمندان غرب معتقد است در جنگ تمدن‌ها مسلمانان نابود می‌شوند.

دژکام ادامه داد: در دنیای معاصر کشورهای اسلامی 2 راه پیشه کردند، یکی راه سازش با قدرت‌ها که در رأس آن عربستان قرار دارد که سمبل سازش با کشورهای قدرتمند است؛ غافل از اینکه سازش‌کاری غیر از ذلت و از دست دادن منابع، سود دیگری ندارد مانند بن سلمان که با ترامپ سازش می‌کند و ذلت را پذیرفته است.

امام‌جمعه شیراز درعین‌حال راه دوم نجات مسلمانان و پیشرفت آنان را مقاومت دانست و گفت: نتیجه مقاومت ملت ایران است که سمبل مقاومت در دنیا شده است. امروز آمریکا می‌گوید ایران تنها در 12 دقیقه می‌تواند خاورمیانه را بگیرد اما رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید این زمان کمتر نیز شده است. ترامپ می‌گوید نمی‌گذاریم یک قطره نفت بفروشید اما چین و هند متقاضی خرید نفت ما هستند که این مسائل نشان از قدرت ایران است که نتیجه مقاومت بوده است.

دژکام اضافه کرد: امروز بچه‌های ضعیف یمنی که دلشان به محبت امیر المونین گرم است، حامی ما می‌شوند و با پرتاب یک موشک، قیمت نفت را از 40 دلار به 85 دلار می‌رسانند.

اهمیت دوست صالح و لقمه حلال

امام‌جمعه شیراز در خطبه نخست نیز با اشاره به موضوع مهم دوستی با افراد صالح و پرهیز از انسان‌های ناباب نیز گفت: همه دوستی‌ها در روز قیامت تبدیل می‌شود به‌جز دوستی افراد باتقوا که اثرش همچنان باقی است.

وی با اشاره به تأثیر نشست‌وبرخاست با نیکان و افراد باتقوا گفت: جوانان به این مسئله توجه جدی داشته باشند که با چه کسانی رفت‌وآمد دارند. گاهی دیده می‌شود جوانی نماز می‌خواند و دوستانش وی را مسخره می‌کنند و کار زشت را زیبا جلوه می‌دهند.

دژکام افزود: وقتی رفیق ناباب کار خوب را بد جلوه می‌دهد، دوستی با چنین فردی موجب خواهد شد تا قلب انسان مُهر شود؛ یعنی چنین دلی قدرت شنیدن حرف حق را از دست می‌دهد و درنتیجه باطل جای حق را می‌گیرد و طبق آیه قرآن چنین دل‌هایی از سنگ نیز سخت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر لقمه حرام بر زندگی انسان نیز گفت: مهم‌ترین مسئله در این دنیا این است که عاقبت انسان به شر نشود؛ البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در اسلام، دنیا برای ما اهمیت دارد اما نسبت به آخرت از درجه دوم برخوردار بوده؛ درصورتی‌که برای کافر دنیا تمام آمال و آرزوهایش محسوب می‌شود.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷
0
یکیشون میگه لنگ بپوشید و ما برای پ
ول انقلاب نکردیم و تحمل کنید. یکیشونم میگه مشکل معیشت مردم رو جدی بگیرید.