کد خبر: ۱۲۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

50 هزار نفر در فارس تحت درمان اعتیاد/ فعالیت بیش از 300 مرکز ترک اعتیاد

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: بايد بتوانيم در جامعه عليه مواد مخدر حساسيت ايجاد كنيم و به عنوان يكي از آسيب‌هاي جدي اجتماعي در حوزه اقدام و عمل گام برداريم.
 شیرازه؛ اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی صدمات جبران ناپذیری را به خانواده و جامعه وارد می کند. طبق آمارهای رسمی سن مصرف مواد مخدر در کشورمان چند سالی رو به کاهش است.سال گذشته مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که استان فارس بعد از استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری و کرمان، پنجمین استان با میانگین مصرفی بالای مواد مخدر است.

در این میان نقش خانواده ها در پیشگیري اولیه بسیار کلیدي با اهمیت و اساسی است. در کنار بحث پیشگری مسئله درمان نیز اهمیت دارد.

50 هزار نفر در فارس تحت درمان اعتیاد/ فعالیت بیش از 300 مرکز ترک اعتیادمحمدرضا ابراهيمي دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس در این باره می‌گوید: بايد بتوانيم در جامعه عليه مواد مخدر حساسيت ايجاد كنيم و به عنوان يكي از آسيب‌هاي جدي اجتماعي در حوزه اقدام و عمل گام برداريم.

وی افزود: تعداد مراكز اقامتي ميان مدت درمان اعتياد استان شامل 115 مركز بوده كه در شش ماهه اول سال‌جاري تعداد 31000 نفر را تحت پوشش قرار داده است.

ابراهیمی اضافه کرد: 212 مركز خصوصي و دولتي درمان سوء مصرف در استان مشغول به فعاليت مي‌باشند كه در شش ماهه ابتداي سال‌جاري تعداد 50000 نفر در اين مراكز تحت درمان اعتياد قرار گرفته‌اند.
 
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس بيان داشت: بايد بتوانيم در جامعه عليه مواد مخدر حساسيت ايجاد كنيم و به عنوان يكي از آسيب‌هاي جدي اجتماعي در حوزه اقدام و عمل گام برداريم.

ابراهيمي در ادامه به نقش سازمان‌هاي مردم نهاد در امر پيشگيري و درمان اعتياد اشاره كرد و افزود: يكي از مهمترين اولويت‌هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر استفاده از نيروهاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد در امر پيشگيري و درمان اعتياد است كه امروزه نقش اثرگذاري در اين عرصه مي‌تواند ايفا نمايند چرا كه سازمان‌هاي مردم نهاد و بخش خصوصي از ظرفيت بسيار بالايي برخوردارند.

وي افزود: هم‌اكنون در استان بيش از 30 سمن در حوزه پيشگيري از اعتياد فعال است كه نسبت به سال گذشته رشدي 100 درصدي داشته است و اين مهم مي‌تواند نقش بسزايي در رويكرد اجتماعي امر مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: اقدامات مبارزه‌اي صرفاٌ در مقابله با ورود و عرضه مواد خلاصه نمي‌شود بلكه با تمام توان در حوزه‌هاي ديگر از جمله فرهنگي و پيشگيري از اعتياد، درمان و حمايت‌‌هاي اجتماعي نيز اقدامات خوب و مؤثري انجام مي‌گيرد كه بايد با تلاش و همت مسئولين و با مشاركت عموم افراد جامعه اقدامات و فعاليت مؤثر و تاثير گذار در سطح جامعه به طور مستمر انجام گيرد.

محمدرضا ابراهيمي بر رويكرد اجتماعي مبارزه با مواد مخدر اشاره نمود و گفت: مواد مخدر یک تهدید بزرگ علیه افراد جامعه و بويژه بنیان خانواده‌هاست لذا باید همه دستگاه‌های مربوطه به منظور كاهش آسيب‌هاي ناشي از اعتياد در سطح جامعه بسیج شوند.

وي در پايان سخنان خود مجدداٌ بر لزوم مبارزه هدفمند با پديده شوم مواد مخدر تاكيد كرد و بيان داشت: مبارزه با مواد مخدر صرفاٌ مختص به يك دستگاه و يا يك قشر خاص نيست بلكه همه‌ي دستگاه‌ها و عموم افراد جامعه در قبال اين امر مسئول هستند و بايد با آگاه‌سازي و اطلاع‌رساني گسترده خطرات اين معضل را به همگي گوشزد نمود.

نظرات بینندگان