کد خبر: ۱۲۵۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با شیرازه:

کمتر از نصف ساختمان های شیراز عوارض می‌دهند/ شهرداری شیراز با احتساب سود حدود دو هزار میلیارد تومان بدهکار بانک شهر است

این روزها هزینه های شهری یا رو به افزایش هستند و یا مسئولان برای رسیدن به موازنه ای مالی جهت رفع و رجوع مشکلات موجود، ناگزیر از روی آوردن به چانه زنی برای گرانسازی زندگی در شهر می‌شوند.
به گزارش شیرازه، بارها به مسائل، ظرفیت ها و ضعف های موجود در کلانشهر شیراز پرداخته شده و اظهارات مختلفی از مسئولان خوانده و شنیده ایم اما تاکنون بخش اعظمی از مشکلات پیچیده شهری برجای مانده است.

این روزها هزینه های شهری یا رو به افزایش هستند و یا مسئولان برای رسیدن به موازنه ای مالی جهت رفع و رجوع مشکلات موجود، ناگزیر از روی آوردن به چانه زنی برای گرانسازی زندگی در شهر می‌شوند و این در حالی است که درآمدهای مردم سالهاست در یک حد باقی مانده و جوابگوی تمامی نیازهای حتی ضروری آنها نیست.

عمران، آبادانی، جمع آوری پسماند، حمل و نقل، فاضلاب، نوسازی، فضای سبز و غیره واژگان آشنایی هستند که هر ساله توسط مسئولان شهری بیان می شود و در تلاش هستند تا با محقق کردن آنها گامی به سمت داشتن شهری مطلوب بردارند.

ظاهرا امور مالی موضوعی مسئله ساز است که کمیت و کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار داده و تبدیل به بهانه ای مهم برای مسئولان شده است؛ به همین منظور بسراغ خزانه داری نهادی که بحث تصویب بودجه شهرداری را بر عهده دارد رفتیم.

کمتر از نصف ساختمان های شیراز عوارض می‌دهند/ شهرداری شیراز با احتساب سود حدود دو هزار میلیارد تومان بدهکار بانک شهر استخزانه دار شورای شهر شیراز درگفتگو با شیرازه با اشاره به بودجه سال گذشته که سه هزار و 280 میلیارد تومان بوده است، گفت: حدود 70 درصد بودجه سال قبل محقق شده که حدود 700 میلیاردش وام بوده که خود نوعی بدهکاری محسوب می شود و اسمش این است که به جیب شهرداری می آید درحالیکه یک بدهکاری با سود 18 الی 20 درصد است که در موعد مقرر باید بازپرداخت شود.

نوذر امامی با اظهار اینکه بودجه امسال سه هزار و 210 میلیارد تومان است، اذعان داشت: 80 درصد بودجه، همچون سال گذشته به حوزه عمران اختصاص دارد که بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است.

وی با اعلام اینکه بودجه سال قبل از محل وام و اوراق مشارکت، 33 درصد از بحث ساختمان، عوارض نوسازی و غیره بوده است، علت دریافت عوارض تحت عنوان آموزش و پرورش در قالب عوارض شهرداری را قانونی مبنی بر اینکه درصدی از بودجه شهرداری باید به بحث کتابخانه و آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند عنوان کرد که در مجلس تصویب شده و مورد تائید شورای نگهبان نیز قرار گرفته است.

عضو شورای شهر شیراز در پاسخ به اینکه مگر همه مردم از کتابخانه استفاده می کنند که باید هزینه ای برایش پرداخت کنند، اعلام کرد: این عوارض را همه باید بپردازند چه کسانی که استفاده دارند و چه افرادی که هیچ استفاده ای ندارند؛ خیلی چیزهای دیگر وجود دارد که مردم استفاده نمی کنند اما دارند هزینه اش را می دهند.

اکتفا به عوارض اشتباه محضی است که شهرداری ها در اولویت برنامه های مالی خود قرار داده اند چنانکه عوارض نوسازی و غیره تاکنون محل تامین بودجه و کسب درآمد شهرداری بوده است و باز هم عضو شورا سخن از عوارض برای تعیین محل درآمد پایدار برای شهرداری می زند!

امامی خاطرنشان کرد: مبلغی از عوارضی که دریافت می شود برای قطار شهری و حمل و نقل است در حالیکه شاید عده ای از مترو یا حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

جالب است اعلام شود که برخلاف تمامی هزینه کردها در این حوزه، همچنان حمل و نقل در وضعیت نابسامانی سپری می کند؛ چنانکه رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل درون شهری شیراز بیستم مهرماه با ابراز تاسف می گوید حمل و نقل عمومی شیراز حال خوبی ندارد.

عوارض نگهداری از فضای سبز مثال دیگری بود که این عضو شورا مطرح کرد و اظهار داشت: برخی از فضای سبز نیز استفاده نمی کنند اما دارند هزینه آن را می پردازند!

وی در پاسخ به اینکه آیا دریافت عوارض به این شکل منافاتی با عدالت شهری دارد یا خیر، اذعان داشت: این مسئله ارتباطی به عدالت اجتماعی ندارد زیرا وقتی که آموزش و پرورش غنی باشد سودش به همه می رسد چنانکه اگر شهروند تربیت شده، آگاه و قانونمندی داشته باشید هم به درد آموزش و پرورش می خورد و هم به درد جامعه.

جای بسی تعجب است که مردم علیرغم هزینه هایی که برای آموزش و پرورش صرف می کنند در عوارض شهرداری! نیز باید مبلغی برای این موضوع اختصاص بدهند؛ درصورتی که این مبالغ دریافتی در عوارض به آموزش و پرورش داده می شده این ضرورت وجود دارد که آموزش و پرورش پاسخگو باشد که محل هزینه این عوارض کجا است و در این راستا شفاف سازی کند، چرا که مدارس در طول سال علاوه بر دریافت هزینه خود از دولت، اقدام به دریافت مبالغی در قالب کمک های مردمی با عناوین مختلفی می کند و دانش آموزان بالاجبار این هزینه ها را می پردازند.

خزانه دار شورای شهر شیراز درخصوص اینکه پیش بینی می کنید چند درصد بودجه سال جاری محقق خواهد شد، بیان کرد: آنچه که شهردار می گوید 100 درصد است و در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حدود 30 درصد بودجه محقق شد.

وی افزود: البته همیشه به همین شکل بوده که بودجه در ماه های ابتدایی کمتر محقق می شود اما به مرور زمان و در سه ماهه آخر، شهرداری بیشترین مبلغ وصولی را دریافت می کند.

امامی در پاسخ به اینکه قرار بود تکلیف درآمد پایدار مشخص شود که شهرداری دیگر به عوارض وابستگی نداشته باشد و به تحقق بودجه اکتفا نکند، گفت: در بودجه سال 97 یک بند را جهت درآمد پایدار شهرداری اختصاص داده ایم و این موضوع در کمیته ای بنام آسان سازی در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در حال پیگیری است.

عضو شورای شهر شیراز با اظهار اینکه شهرداری تقریبا بیش از 50 خدمات ارائه می دهد، بیان کرد: ما برای هر خدمتی که توسط شهرداری ارائه می شود چند بسته از جمله درآمد پایدار را تعریف کرده ایم که باید به خدمات ضمیمه بشود.

وی رونق کسب و کار را یکی از کارهایی دانست که شهرداری باید در بحث درآمد پایدار انجام بدهد، گفت: در کمیته آسان سازی مواردی از جمله گردشگری، عوارض نوسازی، عوارض شهروندی و عوارض ماشین را تعریف کرده ایم که محلی برای کسب درآمد پایدار باشند!

امامی بیان کرد: اگر بتوانیم رونق کسب و کار را در شهرداری دنبال کنیم و مقداری موتور محرکه کسبه و بازار را فعال تر کنیم خود به خود برای شهرداری درآمد پایدار حاصل می شود.

وی افزود: 480 هزار ساختمان در شیراز داریم که متاسفانه کمتر از 200 هزار ساختمان عوارض می دهند که مقداری آموزش شهروندی برای این موضوع احتیاج داریم.

خزانه دار شورای شهر شیراز به جریمه های مربوط به رانندگی اشاره کرد و اظهار داشت: مبلغ جریمه ها مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می شود که باید به شهر برگردد و در خود شهر هزینه شود.

امامی در ادامه با بیان اینکه دولت باید 50 درصد اوراق مشارکت به اضافه سود آن و شهرداری نیز 50 درصدش را بدهد، اضافه کرد: بنزین هم یک منبع درآمد پایداری است که در جیب دولت می رود و دنبال این هستیم که دولت این ها را پرداخت کند.

وی همچنین به بدهی شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: شهرداری بیش از سه هزار و 200 میلیارد بدهی داشت، پول پیمانکاران را به مرور زمان پرداخت می کنیم، هنوز موفق به پرداخت اوراق مشارکت نشده ایم و برای وام بانک شهر نیز حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان (هزار و 700 میلیارد تومان اصل وامی است که گرفته شده با احتساب سود 18 الی 20 درصد) بدهکار هستیم.

به گزارش شیرازه، شاهد یک به هم ریختگی در مسائل مختلفی از جمله امور مالی در شهرداری هستیم که با گذر زمان نه تنها حل نمی شود بلکه تبدیل به بهانه ای برای محدودیت ها و کمبود در امور شهری شده است لذا ضروری است که مسئولان سابق و فعلی شهرداری از گفتن جملاتی تکراری و متناقض درباره بدهی این کلانشهر فاصله بگیرند، شهردار سابق شیراز پاسخگوی عملکرد سابق خود و ادعاهای گذشته اش درباره بدهی شهرداری باشد و شهردار فعلی نیز دارایی و ظرفیت فعلی این مجموعه مدیریت شهری را تبیین کند.

مسئولانی از توانمندی لازم برای اداره یک شهر برخوردار هستند که از محدودیت ها به نحو شایسته عبور کنند و با توجه به ظرفیت های موجود از جمله نیروی انسانی و دیگر منابعی که در اختیار دارند با خلاقیت و برنامه ریزی در راستای شهری شایسته و درخور گام بردارند نه اینکه همواره ضعف ها و نداشتن ها را در اولویت خود قرار بدهند و تمامی تصمیمات و فعالیت هایشان را بر اساس محدودیت ها بگیرند و اجرا کنند.

شیراز کلانشهری است که ظرفیت های معنوی، فرهنگی، ادبی، اقتصادی و گردشگری بسیاری دارد منتها تاکنون آنچنان که شایسته است از این ظرفیت ها استفاده نشده و بیشتر در راستای نادیده گرفتن اینها گام برداشته شده است.

امید است دربکارگیری مشاوران و کارشناسان توانمند و صاحب نظر توجه بیشتری صورت گیرد تا دیگر شاهد این از هم گسیختگی و عقب رفت نباشیم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷
0
اگه امکانش هست گزارش و پیگیری درمورد ساخت سالن پرواز های خارجی فرودگاه شیراز و همچنین تالار مرکزی شیراز نزدیک فلکه اطلسی تهیه نمایید ممنون میشم