کد خبر: ۱۲۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

کوچ عشایر در فاس و لزوم رفع مشکلات آن ها

از گذشته تاكنون به دلايل مختلف، سالانه از تعداد عشاير كوچ‌رو كاسته و بر تعداد عشاير ساكن افزوده شده است تا جایی که آژیر خطر نابودی زندگی عشایری به دلیل مشکلات متعدد و بی‌مهری مسئولان به صدا درآمده است.
به گزارش شیرازه، استان فارس ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار عشایر سیار را که شامل سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر هستند در خود جای داده است.، عشاير خونگرم، بخشی از اركان طبقاتی ميهن ما محسوب شده و مي شوند كه تقريبا در تمام كشور، از پراكنش خاص خود بهره مندند.

از  اواسط مهر ماه كوچ عشایر از مناطق ییلاقی و سردسیر شمالی به مناطق قشلاقی و گرمسیر جنوبی استان فارس آغاز شده است.

شهرستان‌های شمالی فارس از جمله بوانات، آباده، اقلید، سپیدان، خرم‌بید و پاسارگاد به‌عنوان ییلاق عشایر و مناطق جنوب و جنوب شرقی فارس از جمله  شهرستان‌هاي ممسنی، کازرون، فیروزآباد، فراشبند، قیروکارزین، خنج، لار، لامرد، مهر، جهرم، فسا، داراب، زرین‌دشت و نیریز به‌عنوان قشلاق عشاير است.



از گذشته تاكنون به دلايل مختلف، سالانه از تعداد عشاير كوچ‌رو كاسته و بر تعداد عشاير ساكن افزوده شده است تا جایی که آژیر خطر نابودی زندگی عشایری به دلیل مشکلات متعدد و بی‌مهری مسئولان به صدا درآمده است.

دلايل عمده اين روند كه در دهه اخير سرعت بيشتري به‌خود گرفته است، تمايل دولت‌ها به ساكن شدن عشاير به‌دليل مشكلات موجود برسر راه ارايه خدمات فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي، آموزشي و درماني به آنان بوده، اما در دهه اخير تنگ‌ناهاي ناشي از خشكسالي حاكم بر كشور و خصوصا استان فارس، اين روند را تشديد كرده است.

با شروع فصل کوچ عشایر در استان فارس؛ خدمت رسانی به عشایر مانند احداث و مرمت راه‌ ها، تامین آب شرب، تامین سوخت فسیلی نفت و گاز و تامین علوفه‌ های دامی  ضروری است.
کمبود مراتع كافي، تخريب ايل‌راه‌ها به‌دليل توسعه راه‌ها، جاده‌ها، احداث سدها و ...، كمبود علوفه، مشكلات آموزشي  از جمله مشکلاتی است که بر سر راه عشایر استان قرار دارد.

حل تمام مشکلات و معضلات عمده عشایر از قبیل دسترسی به جاده ‌ها، بهداشت و درمان و ... باید در اولویت قرار گیرد و مساعدت ‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد، باید مشخص شود.

عشایر مردمی کم توقع و مولد هستند که باید از آنها حمایت شود و مشکلات آنها رفع شود چراکه هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی برای کشور است و از آنجایی که برنامه راهبردی و جامع سامان ‌دهی عشایر در افق ۱۴۰۴ در سطح ملی و استانی تصویب شده است لذا باید همه دستگاه های اجرایی استانی و کشوری برای اجرای این برنامه نهایت تلاش خود را به کار گیرند چراکه این برنامه نقشه راه دستگاه‌های اجرایی استان ها است.

*زهرا جاوید


برچسب ها: فارس ، عشایز ، کوچ
نظرات بینندگان