کد خبر: ۱۲۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

۶ خاصیت نمک دریا

گفته می شود که همه نمک ها مثل هم نیستند و قطعا بین گونه های غنی شده و غیر معدنی مانند نمک دریایی و و نمکی که پردازش شده و تمام مواد معدنی آن از بین رفته، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.
به گزارش شیرازه، هزاران سال است که از نمک به عنوان یک طعم دهنده طبیعی استفاده می شود. نمک ماده ای است که برای وجود ما بسیار حیاتی است. اما این در حالیست که در سال های اخیر نمک زیر انتقاد قرار گرفته و از آن به عنوان یک ماده ناسالم یاد می شود که برای سلامت قلب باید از رژیم غذایی حذف شود.

گفته می شود که همه نمک ها مثل هم نیستند و قطعا بین گونه های غنی شده و غیر معدنی مانند نمک دریایی و و نمکی که پردازش شده و تمام مواد معدنی آن از بین رفته، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

اما حال این سوال مطرح می شود که آیا نمک دریایی برای شما خوب است؟ آیا نمک دریایی حاوی ید است؟ و وقتی حرف از سلامتی به میان می آید کدام نوع آن بهتر هستند؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به تمامی سوال هایتان در مورد این ماده اصلی موجود در هر آشپزخانه پاسخ دهیم.

نمک دریایی چیست؟

همه انواع نمک ها از یک دریا و یا یک بدنه شور آب سرچشمه می گیرند، اما امروزه تمام نمک های موجود در بازار از اقیانوس ها گرفته نمی شوند. معنی این حرف چیست؟ نمک هایی که دریایی نیستند، اغلب از نمک های مدفون در زیر آب دریا در برخی نقاط به دست می ‌آیند. نمک دریایی نوعی نمک است که از تبخیر آب جاری دریا تولید می‌ شود. تبخیر توسط فرآیند تبخیر با هوای آزاد یا با فرآیند تبخیر سریع‌ تر انجام می ‌شود.

برخی از نمک‌ های دریایی ارزشمند که امروزه در دسترس هستند اغلب از روش تبخیر خیلی کم با نور خورشید به دست می آیند. هنگامی که نمک دریایی را می خورید که کمتر پردازش شده، در حقیقت از نمکی حاوی مواد معدنی و مفید برای سلامتی استفاده می کنید. هم چنین این نمک طعم و رنگ‌ های طبیعی دارد که آن را به افزودنی ای جالب برای پخت ‌و پز و نیز محصولات زیبایی خانگی تبدیل می کند.

نمک دریایی می تواند هم به صورت تصفیه شده و هم به صورت تصفیه نشده باشد، اگرچه برای بهره مند شدن از تمامی فواید سلامتی، توصیه می شود که از نمک دریایی تصفیه نشده استفاده شود. از طرف دیگر نمک دریایی تصفیه شده حاوی افزودنی های مضر است که منجر به "سندروم روده چکه کن” می شود.

۶ خاصیت نمک دریایی:

سرشار از مواد معدنی کمیاب

جلوگیری از کم آبی بدن و تعادل مایعات

بارگیری شده با الکترولیت ها

بهبود عملکرد مغز، ماهیچه و سیستم عصبی

حمایت از سلامت گوارشی

افزایش جذب مواد مغذی

غنی از مواد معدنی

گفته می شود که نمک های دریایی با کیفیت بالا به طور معمول حاوی بیش از ۶۰ مواد معدنی هستند. به طور کلی می توانیم بگوییم که نمک دریایی منبع بسیار خوبی برای دریافت مواد مغذی هستند.

به دلیل کمبود خاک غنی از مواد مغذی، روز به روز دریافت مواد مغذی از غذاهایی که می خوریم سخت تر و سخت تر می شود. بااین حال این مواد مغذی هنوز هم در دریاها و اقیانوس ها به مقدار زیاد موجود هستند، که از طریق انواع نمک دریایی میتوانیم به آنها دست یابیم.

جلوگیری از کم آب شدن بدن و تعادل مایعات

در اینجا نحوه کار سدیم در داخل بدن را شرح می دهیم: آب نمک را دنبال می کند، به این معنی که اگر شما مقدار سدیم را افزایش دهید، حفظ آب نیز اتفاق می افتد. در عین حال مخالف این روند هم صادق است: از دست دادن سدیم موجب از دست دادن آب نیز می شود، که این به طور بلقوه باعث ایجاد علایمی نظیر کم آبی و تسنگی مفرط می شود.

با مصرف مقدار معتدل نمک دریایی، می توانید مطمئن شوید که میزان سدیم کافی که به متعادل کردن نسبت های سدیم – پتاسیم کمک می کند، را حفظ می کنید. سدیم و پتاسیم دو الکترولیت هستند که با یکدیگر کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که تعادل مایع موجود در سلول های بدن و همچنین پلاسمای خون و مایع خارج سلولی وجود دارد.

بارگیری شده با الکترولیت

حداقل پردازش نمک دریایی تصفیه نشده، آن را قادر می ‌سازد تا بخش اعظم مواد معدنی طبیعی خود را حفظ کند. نمک دریایی شامل بسیاری از الکترولیت مهم نظیر سدیم، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است که برای سلامت ضروری هستند.

الکترولیت ها وظایف مهم زیادی دارند – از منظم کردن ضربان قلب شما تا دادن اجازه دادن به ماهیچه ‌ها برای منقبض شدن به طوری که شما بتوانید حرکت کنید. نمک دریایی می تواند به پیشگیری از عدم تعادل الکترولیت هایی که می توانند منجر به بروز هر نوع علایم منفی جدی کشنده شوند، کمک کند.

بهبود مغز، ماهیچه و سیستم عصبی

به عنوان یک منبع خوب از سدیم، نمک دریایی برای عملکرد مناسب مغز، ماهیچه و سیستم عصبی ضروری است. سدیم نه تنها در تنظیم تعادل مایعات بدن شما نقش مهمی ایفا می ‌کند، بلکه برای انتقال سیگنال ‌های الکتریکی در بدن نیز لازم است. چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ چون بدون انتقال مناسب سیگنال های الکتریکی در بدن، چیزهای زیادی می توانند از بین بروند.

بدون این سیستم ارتباطی مغز، ماهیچه ها و سیستم عصبی نمی توانند به درستی کار کنند. همانطور که مصرف کم سدیم بدن را با مشکل مواجه می کند، افراط در مصرف آن نیز می تواند باعث مشکلات و ناراحتی های سلولی شود. پس مراقب مصرف نمک رژیم غذایی تان باشید.

پشتیبانی از سلامتی دستگاه گوارش

دریافت نمک به مقدار ناکافی در رژیم غذایی شما می ‌تواند بر سلامت گوارش شما تاثیر منفی بگذارد. در حقیقت، فقدان نمک در رژیم غذایی می‌ تواند منجر به کاهش اسید هیدروکلریک ( HCL ) در معده شما شود. اگر شما با مشکل کمبود اسید معده مواجه هستید، نمک دریایی می ‌تواند به مسائلی مانند سوزش معده، درد معده، استفراغ و یبوست کمک کند.

مصرف مقدار صحیح نمک دریایی می‌ تواند به بدن شما کمک کند تا مقادیر مناسب HCL را تولید کند چون نمک دریا کلرید ایجاد می ‌کند، که یکی از بلوک‌ های سازنده اسید معده است.

افزایش جذب مواد مغذی

داشتن اسید معده به اندازه کافی، به بدن ما کمک می‌ کند که ویتامین و مواد معدنی نظیر کلسیم، روی، آهن، اسید فولیک و ویتامین b۱۲ را جذب کند. به همین دلیل، مصرف نمک دریایی با کیفیت بالا به طور منظم می ‌تواند به بدن شما کمک کند تا مواد غذایی بیشتری را از غذاهایی که می‌ خورید ، جذب کند.

استفاده از نمک دریایی در آیورودا، طب چینی و طب سنتی

قرن هاست که در بسیاری از اشکال طب سنتی، نمک دریایی یکی از عناصر تشکیل ‌دهنده این صنعت بوده ‌است. در واقع، متون آئورودای باستانی حتی نام نمک دریایی را ذکر کرده و آن را برای عملکرد و رشد بدن ضروری دانسته اند.

به گفته آیورودا نمک باید تصفیه نشده باشد تا بتواند بیش ترین فایده های سلامتی را برایتان فراهم کند. اعتقاد بر این است که نمک دریایی به عنوان ضد دیورتیک عمل می کند و به تسکین گلو و تمیز کردن سینوس‌ ها کمک می‌ کند، تعادل الکترولیت را تامین می ‌کند و به سم زدایی بدن نیز کمک می ‌کند.

در همین حال، در طب سنتی چین، نمک دریایی برای خنک کردن بدن و تنظیم سطح آب و رطوبت به کار می ‌رود. هم چنین گفته می ‌شود که سلامت کلیه را افزایش داده، سموم دفع کرده و هضم درست را در بدن ترویج می ‌کند.

نمک دریایی را از کجا پیدا کنیم و چطور استفاده کنیم؟

با توجه به محبوبیت اخیر نمک های دریایی، شما می توانید طیف گسترده ای از مارک های نمک دریایی را در اکثر فروشگاه های بزرگ مواد غذایی پیدا کنید. به برچسب مواد غذایی توجه کنید و یک محصول با حداقل مواد افزودنی را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که بهترین کیفیت ممکن را دریافت خواهید کرد.

زمانی که یک نمک دریایی کیفیت بالا را در دست دارید، راه‌ های نامحدودی برای اضافه کردن آن به رژیم غذایی تان وجود دارد. یکی از آسان ‌ترین روش ‌ها این است که به سادگی آن را با نمک سفره در دستور العمل ‌های مورد نظر خود عوض کنید و از آن برای چاشنی دادن به غذاهایتان استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از نمک دریایی در آشپزی و پخت و پز، همچنین می ‌توانید برخی محصولات زیبایی خودتان را با نمک دریایی درست کنید. سعی کنید برای رهایی از پوست خشک با مخلوط کردن نمک دریایی درشت، روغن نارگیل و انتخاب روغن ضروری، از شر پوست خشک خلاص شوید.

علاوه بر این می توانید یک اسپری نمک دریایی درست کنید و به موهایتان حالت دهید. برای بهترین اسپری نمک دریایی، نمک دریایی را با آب و کمی ژل آلوئه ورا در یک بطری اسپری ترکیب کنید.

اقدامات احتیاطی در مورد نمک دریایی

با اینکه نمک دریایی فواید سلامتی بسیار زیادی دارد اما شما نباید در مصرف آن زیاده‌ روی کنید. اگر رژیم غذایی شما بیش از حد سدیم داشته باشد، پس از آن آب بیشتری توسط کلیه‌ها دفع می‌ شود که این امر می ‌تواند با متعادل کردن الکترولیت های ضروری دیگر، منجر به مشکلاتی شود.

نشانه های سدیم زیاد در رژیم غذایی ممکن است شامل التهاب، بی حسی، کم آبی، ضعف، تحریک پذیری و تحریک عضلات باشد.

هیپوناترمی (hyponatremia) زمانی اتفاق می افتد که بین سدیم و آب موجود در بدن شما تعادل برقرار نباشد. این وضعیت در میان نوزادانی که شیر مادر کمی دریافت کرده اند، افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی، بیماران شدید سوختگی، افرادی که دیورتیک ها مصرف می کنند شایع است.

علایم این بیماری می ‌تواند شامل تشنگی شدید، سردرد، گیجی، عصبانیت، بی‌ قراری و خواب ‌آلودگی باشد. اگر فکر می کنید که ممکن است در معرض هیپناترمی باشید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این اگر شما تصمیم دارید نمک سفره را از رژیم غذایی تان حذف کنید، باید مطمئن شوید که ید را از سایر مواد غذایی که مصرف می کنید به دست آورید. علاوه بر نمک یددار، شما همچنین می توانید ید را به طور طبیعی در غذاهایی مانند جلبک دریایی، محصولات لبنی، غذاهای دریایی و تخم مرغ نیز پیدا کنید.

اگر معمولا هیچ کدام از این غذاها را مصرف نمی ‌کنید، نمک دریایی یددار انتخاب خوبی است تا مطمئن شوید که نیاز روزانه خود را برای این مواد معدنی کلیدی برطرف کرده اید.
مجله سلامت
نظرات بینندگان