کد خبر: ۱۲۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

ورزش با دل روشن/ وقتی محدودیت‌ها مانعی برای افتخارآفرینی نمی‌شود

ورزش همواره باعث ایجاد شادی و نشاط می‌شود و این اثر بخشی نیز در مورد نابینایان به مراتب تاثیر بهتری دارد.
به گزارش شیرازه، دنیا بزرگ بود و پر از آرزوهایی که همین نزدیکی‌هاست. شور و نشاط با تحرک در رشته ورزشی مورد علاقه‌اش به زندگی معنای دیگر داده بود. می‌دوید تا با سرعت بیشتری به آرزوهایش برسد و در میدان هرگز فکر ناتوانی در دیدن به ذهنش خطور نمی‌کرد.

سرپرست هیات نابینایان و کم بینایان شیراز  با اشاره به تعدد رشته‌های ورزشی تحت پوشش این هیات می‌گوید: 11رشته ورزشی برای بانوان و آقایان در این حوزه تحت پوشش قرار دارد.

احمدرضا شاه حسینی ادامه می‌دهد: جودو، دو و میدانی، دوچرخه سواری، فوتبال 5 نفره، گل بال، شطرنج و ... از این رشته‌هاست که در اکثر این رشته‌ها یک فرد کمکی بینا به ورزشکار کم یا نابینا در هدایت مسیر کمک می‌کند.

وی با ذکر یک نمونه اضافه می‌کند: به عنوان مثال دوچرخه سواری به صورت 2 نفره برگزار می‌شود و فرد نابینا در عقب دوچرخه رکاب می‌زند و یک فرد بینا فرمان را هدایت می‌کند.

شاه حسینی با تاکید بر شیوه برگزاری رشته فوتبال 5 نفره در این هیات ورزشی اظهار می‌کند: این رشته در چمن مصنوعی و با قواعد اندک متفاوتی به سبک فوتسال برگزار می‌شود.

موارد جالب ورزشی

سرپرست این هیات ورزشی با ابراز رضایت از توانمندی ورزشی نابینایان و کم بینایان در استان عنوان می‌کند: نکته جالب در فوتبال 5 نفره نابینایان این است که بازیکن نابینا به دروازه بان که بیناست، گل می‌زند.

شاه حسینی می‌افزاید: در چند سال اخیر 50 درصد از نفرات تیم ملی این رشته از میان نابینایان و کم بینایان فارس انتخاب شده است و عناوینی همچون نایب قهرمانی پارا المپیک ریو 20016 از جمله آنهاست که از مجموع 10 نفر اعزامی 3 نفر از هیات ورزش نابینایان فارس بودند.

وی دو و میدانی را نیز از رشته‌های فعال و مطلوب این هیات عنوان می‌کند و می‌گوید: در دو و میدانی بانوان و اقایان در سطح کشور مقام‌های خوبی داریم و گل بال نیز که ورزش تخصصی نابینایان است در حوزه آقایان و بانوان در فارس قوی است.

شاه حسینی بیان می‌کند: گل بال در زمینی به ابعاد 9 در 18 انجام می‌شود که در هر طرف 3 بازیکن یک توپ یک کیلوگرمی را با دست برای یکدیگر پرتاب می‌کنند و البته در بازی‌ها بازیکن نابینا و کم بینا باید چشم‌بند بزنند.

وی ادامه می‌دهد: گل‌بال در شیراز استعداد یابی شده است و تنها ملی‌پوش گل‌بالیست سجاد دهقان از فارس است که در مسابقات 20014 کره مقام قهرمانی کسب کرد.

شاه حسینی که عضو تیم ملی فوتبال نابینایان است و در مسابقات آسیایی و پارا المپیک چندین مقام قهرمانی نیز دارد جودو را نیز از رشته‌های موثر این هیات معرفی می‌کند و می‌گوید: محمد مختاری که سال گذشته نایب قهرمان آسیا شد، از هیات نابینایان فارس است و امسال جودوی بانوان نیز در استان راه اندازی شده است.

وی از حضور تمامی ورزشکاران رشته‌های ورزشی این هیات در بهمن ماه امسال در تهران خبر می‌دهد و بیان می‌کند: در این فصل فرصت برگزاری المپیاد فراهم شده است که تیم جودوی بانوان نابینای فارس نیز شرکت خواهد کرد.

تفاوت ورزش نابینایان

سرپرست هیات نابینایان و کم بینایان شیراز با تاکید بر تفاوت این هیات با سایر هیات‌ها اظهار می‌کند: علاوه بر اینکه چند رشته ورزشی زیر چتر یک هیات آمده است، ورزشکاران ما افراد خاص با شرایط ویژه هستند.

شاه حسینی می‌افزاید: مشکلاتی که برای ورزش بانوان نابینا وجود دارد حدود 2 برابر آقایان است و از ایاب و ذهاب آقایان و بانوان برای حضور در تمرین تا اعزام آنها به مسابقات به بودجه‌های فراوانی نیاز دارد که نیاز به حمایت همه‌جانبه مسوولان دارد.

وی اضافه می‌کند: اداره کل بهزیستی فارس و مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز در حمایت از ورزش از هیات نابینایان فارس حمایت گسترده کرده‌اند و زمین چمن مصنوعی در مجموعه بهزیستی شیراز ایجاد شده است که در پیشرفت فوتبال این هیات تاثیر بسزایی داشته است.

این مقام مسئوول با تشکر از اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار می‌کند: این اداره کل نیز در حمایت از ورزش نابینایان و کم بینایان، سالن ورزشی در اختیار ما قرار داده است تا ورزشکاران این حوزه بتوانند در آن تمرین کنند.

شاه حسینی معتقد است: تعامل شهرداری شیراز، بهزیستی، بنیاد شهید و سایر سازمان‌ها با اداره کل ورزش و جوانان فارس می‌تواند برای حل مشکلات ورزش نابینایان، ناشنوایان و معلولان موثر باشد.

طبقه‌بندی برای ورزش

رئیس انجمن دو و میدانی نابینایان شیراز نیز ضمن رده بندی این رشته ورزشی اظهار می‌کند: نابینایان بر اساس قدرت بینایی کلاس بندی می‌شوند.

سعیده رنجبر می‌افزاید: این کلاس بندی شامل نابینایان مطلق که از چشم بند استفاده می‌کنند و لزوما دونده همراه بینا دارند، بینای متوسط که حق انتخاب دونده همراه یا غیر همراه دارند و بینای متوسط رو به بالا که نیاز به دونده همراه ندارند، هستند.

 

وی با ابراز رضایت از درخشش تیم ملی دوی نابینایان در اردیبهشت ماه امسال عنوان می‌کند: تیم شیراز 5 ورزشکار راهی این مسابقات کرد که همگی مدال آوردند.

رنجبر با ذکر مشکلات ورزشی نابینایان اظهار می‌کند: برای حمایت از این ورزشکاران نیاز به حمایت مالی گسترده است تا در تمام زمینه‌ها و به ویژه تقدیر از این ورزشکاران پس از برگزاری مسابقات در مورد نابینایان به خوبی انجام نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: گاه ناچار می‌شویم که برای تشویق ورزشکاران مستعد خود با کمک‌های مردمی مراسم تقدیر و تشکر برگزار کنیم تا بتوانیم اهداف استعداد یابی برای اعزام به مسابقات کشوری و برون مرزی و تحول اقتصادی و معنوی در زندگی نابینایان از طریق ورزش را به خوبی به انجام برسانیم.

مشکل در تغذیه و هزینه‌ها

دونده نابینایی که از کودکی از نی‌ریز به شیراز آمده و در مدرسه شوریده شیرازی و خوابگاه این مدرسه مشغول تحصیل و زندگی است از مشکلات نابینایان می‌گوید که از تغذیه تا زندگی و امرار معاش یک نابینا را توصیف می‌کند:

علیرضا غوری با اشاره به علاقه وافر خود به ورزش از 5 سالگی می‌گوید: 6 سال است که در دو ومیدانی فعالیت دارم و در مسابقات دبی سال 96 یک مدال طلا و یک نقره آوردم.

وی اضافه می‌کند: مدتی هم در رشته فوتبال نابینایان فعالیت کردم و در 2 لیگ کشوری قهرمانی کسب کردم و یکی از مشکلاتی که اوایل در فعالیت ورزشی داشتم استفاده از چشم بند در حین مسابقه بود که اگر چه نابینای مطلق هستم اما باز هم زمان برد تا به آن عادت کردم.

غوری همراه بودن یک دونده بینا را در کاهش سرعت در دو و میدانی موثر می‌داند و اظهار می‌کند: اگر دونده همراه نباشد و مسیر هم آشنا باشد قطعا دونده نابینا با سرعت بالاتری رکورد می‌زند.

این دونده 19 ساله با ذکر برخی از مشکلات خود می‌گوید: با درآمد خواهر نابینایی که دارم امورات زندگی را می‌گذرانیم و برای تهیه مکمل برای ورزش حرفه‌ای، تغذیه مناسب و ایاب و ذهاب برای ورزش کردن دچار مشکل هستم و بسیاری از نابینایان دیگر با همین مشکلات مواجه هستند.

محدودیت برای بانوان

دختر جوان کم بینایی که در مسابقات کشوری انتخابی جاکارتا در اردیبهشت ماه جاری مقام دوم را کسب کرده است نیز بیان می‌کند: عدم وجود پیست مخصوص نابینایان از مشکلات اصلی کم بینایان و نابینایان در دو و میدانی است.

 

فاطمه طهماسبی ادامه می‌دهد: تنها پیست دو و میدانی، پیست ورزشگاه حجاب است که برای افراد بینا و نابینا توام استفاده می‌شود و باعث برخورد ما با دوندگان بینا می‌شود.

وی تاکید می‌کند: در روزهایی که ورزشگاه حافظیه در اختیار بانوان است ورود ورزشکاران آقا نیز امکان پذیر است و برای دوندگان بانو محدودیت ایجاد می‌کند.

طهماسبی اضافه می‌کند: بیشتر تمرینات ما به دلیل کمبود امکانات در کوه برگزار می‌شود و تامین هزینه لباس و کفش ورزشی نیز بالا است و برای تامین آن و تغذیه خوب به حمایت مسئوولان نیاز مبرم داریم.

فارس

نظرات بینندگان