کد خبر: ۱۲۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

احیای تالاب بختگان به الگویی شبیه به دریاچه ارومیه نیاز دارد

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تالاب‌های استان فارس برای احیا نیاز به الگویی شبیه به دریاچه ارومیه دارند گفت: سوالی از وزیر نیرو در باره احیای تالاب‌ها کردم و بنا شده که گزارش آن را اعلام کنند.
به گزارش شیرازه، اصغر مسعودی  نماینده مردم استهبان و نی‌ریز با اشاره به اینکه احیای تالاب‌ها جزو مصوبات برنامه ششم توسعه است و به عنوان یک قانون در آمده اظهار داشت: دریاچه بختگان بارها مورد بازدید مسئولان کشوری قرار گرفته و تلاش‌هایی برای اینکه به عنوان یک مسئله ملی مطرح شود صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه عزم همگانی برای احیای این دریاچه و دیگر تالاب‌های استان نیاز است گفت:  در حال حاضر بنابر این است که اگر دانشگاه شیراز  طرح و برنامه‌ای دارند مطرح کنند علاوه بر آن من نیز سوالی از وزیر نیرو در باره احیای تالاب‌ها کردم و بنا شده که گزارش آن را اعلام کنند. 

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس با بیان اینکه تالاب‌های استان فارس برای احیا نیاز به الگویی شبیه به دریاچه ارومیه دارند، افزود: در آن الگو کارشناسان داخلی و خارجی بحث و بررسی کردند و نظر دادند، برای تالاب‌های فارس و به ویژه بختگان نیز به الگوی این چنینی نیاز دارند. 

مسعودی با اشاره به وضعیت سدهای استان فارس و کاهش ذخیره آبی آنها بیان کرد: با این وضعیت تامین آب شرب با مشکل روبه‌رو است و بیان حق‌آبه دیگر معنا ندارد بلکه باید به دنبال راهکار دیگری بود. 

وی با بیان اینکه باید مدیریت و نظارت بیشتری در بخش کشاورزی انجام شود، عنوان کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز و کشت محصولات آب‌بر سبب خشکی تالاب‌ها شده و با وجود خشکسالی کشاورزی توسعه یافته در صورتی که می‌توان با آموزش فراگیر این موضوع را بهتر مدیریت کرد. 

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس با انتقاد از اینکه عدم نظارت نهادهای مسئول سبب شده زمین‌های کشاورزی تا نزدیکی جاده توسعه یابند و حتی حریم جاده نیز خدشه‌دار شود، تصریح کرد: اجرای طرح نکاشت یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در این شرایط موثر باشد. 

تسنیم

نظرات بینندگان